Punkt przedszkolny 2022/ 2023

Zapraszamy dzieci w wieku 3 i 4 lat do wspólnej zabawy w punkcie przedszkolnym „Na wzgórzu” w Darominie.

Rodziców bardzo prosimy o kontakt do dnia 24 sierpnia
w celu zadeklarowania uczestnictwa dziecka w zajęciach.
Telefon (15) 837 72 89




Pomoc dla uczniów z Ukrainy




W związku z toczącą się wojną na Ukrainie nauczyciele postanowili wspomóc uczniów z Ukrainy kontynuujących naukę w polskich szkołach.
W dniu rozdania świadectw została wystawiona puszka, do której chętni uczniowie zamiast kupować kwiatki, wrzucali pieniążki.
Puszka została otwarta komisyjnie z udziałem przedstawicieli Rady Rodziców w dniu 28.06.2022.
Zebrane środki w kwocie 1210 zł zostały przekazane na konto Zepołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Mokoszynie, która rozdysponuje je dla najbardziej potrzebujących uczniów z Ukrainy.

Dziękujemy za wsparcie.





Poznajemy zawody, czyli orientacja zawodowa w kl. I-III


Świadomość i znajomość zawodów, które nas otaczają jest jednym z głównych czynników trafnego wybory zawodu. Poznanie świata zawodów wymaga od nas wielu działań, ale im bardziej młodzi ludzie się w niego zagłębią tym trafniejszy i bardziej satysfakcjonujący będzie wybór dalszej drogi edukacyjno- zawodowej. Dlatego warto, by proces poznawania i odkrywania świata zawodów odbywał się już od najmłodszych lat.



Wychodząc na przeciw potrzebom dzieci w kwestii znajomości zawodów i trendów współczesnego rynku pracy, w dniu 8 marca 2022r. odbyły się zajęcia dla uczniów kl. I-III z zakresu orientacji zawodowej. Zajęcia warsztatowe przeprowadziła doradca zawodowy z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Sandomierzu Pani Lucja Strużyk. Warto również podkreślić, że nasza szkoła bardzo aktywnie i czynnie współpracuje w ramach działań podejmowanych z zakresu doradztwa zawodowego i zawsze chętnie korzystamy z propozycji jakie oferuje PPP w Sandomierzu.



Doradca zawodowy, Pani Lucja Strużyk, po krótkim wprowadzeniu i zapoznaniu się z uczniami, zaproponowała zabawę w rozwiązywanie zagadek dotyczących popularnych zawodów występujących na rynku pracy. Poprzez atrybuty i miejsca pracy uczniowie mieli odgadnąć i zapisać o jaki zawód chodzi. Okazało się, że zdecydowana większość naszych uczniów doskonale orientowała się i świetnie rozpoznała występujące w quizie zawody. Następnie uczniowie mieli okazję podzielić się z Panią Lucją swoimi marzeniami i planami związanymi z zawodem, jaki chcieliby wykonywać. Uczniowie bardzo chętnie opowiadali o swoich planach, a my życzymy im, żeby się wszystkie ich marzenia zawodowe spełniły. Zajęcia bardzo podobały się uczestnikom i jeszcze długo opowiadali o swoich marzeniach edukacyjno- zawodowych, co jest dowodem, że spełniły swój cel edukacyjno- wychowawczy i zainicjowały u uczniów proces planowania kariery zawodowej i zachęciły do refleksji nad nią.

Ewa Bilska




Konkurs z doradztwa zawodowego „Mój wymarzony zawód” dla klas 0-III oraz Moja przyszłość 4.0 dla klas IV- VIII.


Preorientacja, orientacja zawodowa oraz doradztwo zawodowe jest istotną częścią planowania swojej ścieżki edukacyjno- zawodowej. Im wcześniej ten proces będzie miał miejsce, tym większa szansa, że decyzje, które będą podejmowane przez naszą młodzież będą trafne i przemyślane. Dlatego nauczyciele w naszej szkole starają się wskazywać możliwości i dawać okazję do refleksji nad swoimi przyszłymi wyborami edukacyjnymi i zawodowymi. Poza doraźnymi rozmowami, realizacją tematów związanych z zawodami, wspieraniem uczniów w rozwijaniu swoich pasji i zainteresowań, uczestnictwem w warsztatach, spotkaniach i wyjazdach zawodoznawczych oraz zajęciami z doradztwa zawodowego prowadzonymi w naszej szkole, również staramy się angażować uczniów w konkursy o tematyce zawodoznawczej. Taki właśnie konkurs zorganizowano pod koniec I semestru, by zachęcić uczniów do refleksji nad tym, co chcieliby robić w przyszłości. Zadanie konkursowe w klasach I-III polegało na przedstawieniu swojego wymarzonego zawodu stosując dowolną technikę plastyczną. Do konkursu zgłosiło się 14 uczestników w 2 kategoriach wiekowych. Wpłynęło 7 prac w kategorii wiekowej klas 0- I i 7 prac w kategorii kl. II-III.

Wszyscy laureaci konkursu odebrali dyplomy i nagrody oraz gratulacje z rąk Pani Dyrektor Edyty Rędziak. Otrzymali oni dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

Klasyfikacja przedstawiała się następująco:

Kategoria kl. 0-I

  • Miejsce I- Lena Bilska kl. I Miejsce II- Beata Zawadzka kl. 0- 6latki, Emilia Zawadzka kl. I Miejsce III - Zuzanna Wójcik kl. I


  • Pozostali uczestnicy otrzymali dyplomy za udział i słodki upominek. Wśród uczestników byli: Kacper Wnuk, Miłosz Skrok, Anna Zych.

    Natomiast w kategorii kl. II-III wyniki konkursu przestawiły się następująco:

  • I miejsce- Maria Skrok kl. II II miejsce- Oliwia Bednarz kl. III III miejsce- Kacper Książka kl. III
  • Za udział dyplomy i słodkie upominki otrzymali: Maja Stępień, Julia Wikierska, Filip Ura, Emilia Zawadzka.

    Zadaniem konkursowym dla kl. IV-VIII. Było nagranie filmiku promującego wybrany zawód. Do konkursu zgłosiły się 2 zespoły dwu- i trzy- osobowe oraz 1 osoba wykonała pracę indywidualnie. Wszystkie uczennice były z klasy VIII. Uczestniczki otrzymały dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Ponadto cała klasa zwycięskiego zespołu otrzymała nagrodę w postaci 1 dnia wolnego od zajęć dydaktycznych, z możliwością zorganizowania sobie dowolnych zajęć, po konsultacji z wychowawcą i Panią Dyrektor.

    Uczestniczki zajęły następujące miejsca:

  • I Miejsce- zespół w składzie: Kinga Bociek, Alicja Zimoląg kl. VIII II miejsce- zespół w składzie: Sylwia Rędziak, Katarzyna Zych, Agnieszka Mądra kl. VIII III miejsce- Karina Grabowska kl. VIII


  • Serdecznie gratulujemy zaangażowania i ciekawych pomysłów wszystkim laureatom.

    Ewa Bilska




    Warsztaty z doradcą zawodowym z MCK OHP w Sandomierzu dla uczniów kl. VII i kl. VIII


    Kontynuując naszą współpracę z Młodzieżowym Centrum Kariery OHP w Sandomierzu i chcąc jak najbardziej ułatwić młodzieży proces podejmowania swoich decyzji edukacyjno- zawodowych w dniu 10. 03. 2022 r. odbyły się w naszej szkole zajęcia z doradcą zawodowym panią Moniką Kozakiewicz.



    Pracownik MCK OHP w Sandomierzu spotkała się z uczniami kl. VII i VIII oraz przeprowadziła zajęcia warsztatowe, na których poruszone były kluczowe zagadnienia dotyczące planowania swojej przyszłości edukacyjno- zawodowej. Tematem i motywem przewodnim zajęć była „Wyprawa na 3 K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność”. Zajęcia miały na celu wsparcie młodzieży w zakresie świadomego projektowania i budowania własnej kariery edukacyjno – zawodowej.



    Podczas warsztatów uczniowie dyskutowali na temat kariery zawodowej, poszukiwali przyczyn sukcesu zawodowego, oraz czynników hamujących rozwój. Pobudzali także swoją kreatywność podczas zabawy w kalambury zawodoznawcze. Podczas spotkania ponadto uczniowie mieli okazję zapoznać się z ofertą usług jednostek ŚWK OHP z zakresu wychowania i rozwoju zawodowego. Doradca zawodowy zachęciła uczniów do współpracy z MCK w Sandomierzu.



    Zajęcia spotkały się z pozytywnym odbiorem ze strony młodzieży naszej szkoły, dlatego będziemy chcieli kontynuować naszą współpracę i skorzystać z zaproszenia Pani Moniki do siedzimy MCK, by dalej odkrywać swój potencjał poznawać swoje predyspozycje i jak najtrafniej w niedługiej przyszłości wybrać szkołę ponadpodstawową.

    wa B/lska



    Kartka wielkanocna dla Ukrainy 2022 – Konkurs plastyczny rozstrzygnięty


    Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Darominie oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych 5latków i 6latków, w marcu bieżącego roku włączyli się w akcję wykonania Kartek dla uczniów z Ukrainy, a tym samym wzięli również udział w konkursie plastycznym organizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci.



    Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu dowolną techniką plastyczną kartki wielkanocnej w nawiązaniu do zadanego tematu "Kartka dla Ukrainy". Mogła to być kartka z wyrazami wsparcia dla Ukraińców, ukraińskich uczniów lub nawiązująca do palety kolorystycznej ukraińskiej flagi.







    Nasi uczniowie dość licznie zaangażowali się do zadania konkursowego. Prace zostały przesłane mailowo. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział.

    Poniżej prezentujemy listę laureatów konkursu:
    • Maja Sendrowicz
    • Nina Wójcik
    • Maria Wrona
    • Leon Pałka
    • Iwo Wielgus
    • Dominik Sendrowicz
    • Marlena Grzesik
    • Stanisław Wieczorek
    • Beata Zawadzka
    • Lena Bilska
    • Łucja Zawadzka
    • Natalia Niewiadomska
    • Kacper Wnuk
    • Grzegorz Sasaga
    • Jakub Zieliński
    • Antoni Szymański
    • Anna Zych
    • Bartosz Sobczyk
    • Maria Skrok
    • Maja Zacharska
    • Bartłomiej Brzeziński
    • Stanisław Bajak
    • Julian Lasota
    • Rafał Stępień
    • Piotr Małecki
    • Fabian Dziuba
    • Kacper Książka
    • Emilia Zawadzka
    • Maja Stępień
    • Piotr Niewiadomski
    • Zuzanna Smolarska
    • Lena Stasiak
    • Oliwia Bednarz
    • Kacper Wieczorek
    • Julia Wikierska

    Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom pomysłowości, kreatywności i zaangażowania. Kartki, które wykonali uczniowie i wychowankowie naszej szkoły, na pewno wywołają niejeden uśmiech na zatroskanych w tym czasie, buziach ukraińskich dzieci.

    Ewa Bilska




    Spotkanie z podróżnikiem i moc ciekawostek o Argentynie




    W dniu 29.03.2022r. w naszej szkole gościł podróżnik, który opowiedział nam o swojej wyprawie do Argentyny. Spotkanie rozpoczęło się od wskazania na globusie kontynentu, na którym znajduje się Argentyna, uczniowie aktywnie uczestniczyli w warsztatach, pokazywali i nazywali poszczególne miejsca oraz obliczali odległość omawianego kraju od Polski. Po to, by uświadomić każdemu jak daleko się on od nas znajduje. Pan prezentował liczne zdjęcia i filmy, które miał okazję wykonać podczas wizyty w tym kraju. Ciągle przywoływał różne zabawne i często niewiarygodne historie jakie go spotykały w czasie wyprawy.



    Pokazał interesujące, znane i mniej znane miejsca oraz zaprezentował charakterystyczne dla tego kraju atrybuty. Przekazał wiele ciekawostek dotyczących miejsc, które odwiedził. Uczestnicy spotkania aktywnie brali udział w spotkaniu, grali na instrumentach, rozwiązywali zagadki, przymierzali poncza, oglądali przywiezione przez podróżnika pamiątki, a na zakończenie nauczyli się podstawowych kroków tanga.



    Pan zachęcił uczniów do podróżowania i odwiedzania ciekawych miejsc, a przede wszystkim do posiadania marzeń i planów. Tym samym przybliżył swoją pracę i jednocześnie pasję. Dziękujemy za ciekawe spotkanie.

    Ewa Bilska




    Zbiórka darów dla Ukrainy


    Nasza szkoła zawsze chętnie włącza się we wszystkie akcje charytatywne, a uczniowie i dzieci spieszą z pomocą wszystkim, którzy takiej potrzebują. Obecna sytuacja u naszych wschodnich sąsiadów nie napawa optymizmem i wszystkich bardzo porusza. Chcąc chociaż w niewielkim stopniu pomóc Klub Wolontariatu działający przy Samorządzie Uczniowskim w naszej szkole w marcu 2022r. ogłosił akcję zbierania darów dla uchodźców z Ukrainy.
    Uczniowie ze szkoły podstawowej oraz dzieci z punktu przedszkolnego i oddziałów przedszkolnych przynosili i oddawali produkty żywnościowe, chemię, kosmetyki, ubrania i wiele innych niezbędnych do codziennego funkcjonowania artykuły, jakże potrzebne tym, dla których ta zbiórka była organizowana. Zebrano bardzo pokaźną ilość darów, które zostały odebrane z naszej szkoły przez przedstawicieli Polskiego Czerwonego Krzyża działającego na terenie Powiatu Sandomierskiego.

    Do uczniów i dzieci szczególnie zaangażowanych z zbiórkę i dzielących się nie tylko materialnymi dobrami, ale przed wszystkim swoim sercem i chęcią pomagania należą:
    • Agata Kaczmarczyk
    • Leon Pałka
    • Nina Wójcik
    • Martyna Tańczyk
    • Maja Sendrowicz
    • Maria Wrona
    • Radosław Zawadzki
    • Patryk Świstak
    • Iwo Wielgus
    • Beata Zawadzka
    • Stanisław Klimczak
    • Zuzanna Wójcik
    • Lena Bilska
    • Kacper Wnuk
    • Anna Zych
    • Łucja Zawadzka
    • Bartosz Sobczyk
    • Krzysztof Pyszczek
    • Natalia Kaczmarczyk
    • Lena Zawadzka
    • Maja Zacharska
    • Maja Stępień
    • Emilia Zawadzka
    • Stanisław Bajak
    • Kacper Książka
    • Piotr Niewiadomski
    • Julia Wikierska
    • Kacper Wieczorek
    • Marcelina Wnuk
    • Alan Wojtal
    • Kamil Zych
    • Norbert Ożóg
    • Fabian Dziuba
    • Wiktoria Duda
    • Piotr Małecki
    • Jan Wnuk
    • Kamil Barański
    • Gabriel Wielgus
    • Wiktoria Jaskuła
    • Radosław Rędziak
    • Karolina Kaczmarczyk
    • Aleksandra Mierzyńska
    • Malwina Mierzyńska
    • Alicja Zimoląg
    • Karina Grabowska
    • Katarzyna Zych
    • Sylwia Rędziak
    • Kinga Bociek
    Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy postanowili wesprzeć ten szczytny cel. Solidarność i empatia, które w ten sposób dzieci i młodzież w sobie rozbudzają na pewno zaprocentuje w przyszłości, a już dziś daje poczucie satysfakcji z dobrego uczynku. Każda najmniejsza pomoc w takiej sytuacji jest na wagę złota, dlatego warto pomagać. Serdeczne podziękowania również należą się naszym wolontariuszom, którzy zainicjowali akcję i nadzorowali jej przebieg.

    Ewa Bilska




    Kreatywne warsztaty Flor Art


    W dniu 3 marca 2022r. uczniowie z klasy III wraz z wychowawczynią brali udział w warsztatach FLOR ART, na które wybrali się do Parku Robotów w Sandomierzu.

    Dzieci same od podstaw stworzyły dekoracje z naturalnego drewna i kwiatów. Wykazały się pomysłowością i samodzielnością. Same przygotowały deseczki, skręciły podstawę wkrętarką , a następnie układały kompozycje kwiatową. Wyszło pięknie! Uczniowie byli bardzo skupieni i zaangażowani podczas wykonywania swoich prac. Mimo, że temat pracy był taki sam, materiały również dla każdego były dostępne te same, każda z powstałych prac, była inna i każda równie piękna, ciekawa i estetycznie wykonana, co świadczy o indywidualizmie i twórczym myśleniu uczniów klasy III.
    Warsztaty podobały się bardzo uczniom, a prace które dzieci zabrały ze sobą na pewno będą ciekawą i oryginalną dekoracją w domach.


    Następnie korzystając ze słonecznej pogody uczestnicy wyjazdu udali się na spacer do pobliskiego Ogrodu Saskiego i oddali się zabawie na placu zabaw i w kąciku sensorycznym.
    Po ciekawych, kreatywnych i aktywnych godzinach pobytu w Sandomierzu przyszła pora powrotu do szkoły, a stamtąd do domów.

    Ewa Bilska




    Gdy nadejdzie Wielkanocny poranek
    Niech spełnią się życzenia tęczowych pisanek…
    Mazurków kajmakowych ,
    bazi srebrzystych,
    Bogatego zająca i kurczaczków puszystych .
    Świątecznego nastroju,
    biesiady obfitej,
    Lukrowego baranka ,
    a w dyngusa – głowy wodą zmytej !

    życzy:
    Dyrekcja, Grono Pedagogiczne, Pracownicy,
    oraz uczniowie i przedszkolaki
    Szkoły Podstawowej i Punktu Przedszkolnego w Darominie




    Realizacja projektu „Czytam z klasą Lekturki spod chmurki”- moduł I zakończony






    Klasa III roku szkolnym 2021/2022 przystąpiła do międzynarodowego projektu edukacyjnego wspierającego czytelnictwo wśród uczniów kl. I-III pt. „Czytam z klasą Lekturki spod chmurki”. W tym roku motywem przewodnim czytanych i omawianych przez uczniów lektur jest tematyka związana z poznawaniem zawodów. Projekt nawiązuje do podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Realizuje priorytet 2 mówiący o wychowaniu do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowaniu właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie, priorytet 4 odnoszący się do podnoszenia jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów oraz priorytet 5 uwzględniający wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności - rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.



    Jako pierwszą lekturę, którą wybraliśmy do omawiania w module I była książka Romana Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją”. Zanim przystąpiliśmy do wykonania zadań z lektury obejrzeliśmy i omówiliśmy filmik pt. „Rozchmurzone opowiadanie”, o Chmurce Celince, zrobiliśmy na gazetkę klasową swoje chmurki z waty i pięknie je ozdobiliśmy, pokolorowaliśmy okładkę swoich lekturników i ochoczo zabraliśmy się do wykonywania kolejnych zadań dotyczących lektury.



    Pierwsze zadaniem jakie zrealizowaliśmy polegało na uzupełnieniu metryczki lektury oraz kart lekturnika z modułu I. Swoją wiedzę z przeczytanej lektury utrwaliliśmy poprzez rozwiazywanie krzyżówek, quizów i zabaw w klasie, następnie wykonaliśmy w grupach plakaty zachęcające do czytania książek i podkreślające jakie korzyści daje nam czytanie.



    Wykonaliśmy także w parach gry planszowe nawiązujące do przeczytanej lektury. Okazały się one bardzo ciekawe, a gra w nie dostarczyła nam dużo frajdy i radości. Kolejnym zadaniem jakie zrealizowaliśmy było wykonanie zadań ze scenariusza zajęć „Podróże małe i duże”. Uruchomiliśmy biura detektywistyczne, stworzyliśmy rysopis poszukiwanego i skutecznie odkrywaliśmy cechy zawodu konduktora. W celu poznania specyfiki i charakteru zawodu odwiedziliśmy miasto zawodów na stronie Mapy Karier i nauczyliśmy się po nim poruszać. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji dotyczących zawodu konduktora, a także zawodów związanych z koleją. Przy okazji odwiedziliśmy w Mieście Zawodów na stronie www.mapakarier.org wiele ciekawych miejsc i zakładów pracy, w celu poznania, jakie zawody tam są wykonywane i na czym polega praca poszczególnych osób, tam zatrudnionych. Następnym zadaniem jakie wykonaliśmy, było stworzenie projektu środka transportu, jakim poruszał się główny bohater lektury. Bezkompromisowo ustaliliśmy, że był to pociąg, w grupach zadaniowych przystąpiliśmy do stworzenia projektu, a nasze projekty na następny dzień uzyskały formę przestrzenną. Podzieliliśmy się zadaniami, kto przyniesie poszczególne elementy. Dzięki świetnej współpracy i pomocy koleżeńskiej, stworzyliśmy modele pociągów z pudełek, zakrętek i wszelkich elementów codziennego użytku, które zostały już raz wykorzystane, a nam przydały się w nieco innym charakterze. W ten też sposób poddaliśmy recyklingowi przyniesione rzeczy. Gotowe pociągi prezentowały się świetnie, każda grupa zrobiła sobie pamiątkowe zdjęcia ze swoją pracą, a następnie odłożyła swoje pociągi na półkę, na której prezentują się bardzo efektywnie.



    Uczniowie wszystkie zadania wykonywali z dużym zaangażowaniem wiele zadań wykonanych było w grupach, przez co nabywali równocześnie cenne umiejętności społeczne takie jak komunikacja, czy współpraca i współdziałanie. Jako potwierdzenie zrealizowania wszystkich zadań z Modułu I pt. „Podróże małe i duże”, otrzymali dyplom dla klasy. Już za niedługo będziemy przystępować do realizacji Modułu II i omawiać kolejną lekturę, oraz podejmować się wykonania następnych zadań. Mamy nadzieję, że będą również tak atrakcyjne i ekscytujące jak te w Module I.



    Ewa Bilska






    Pierwsza edycja programu Aktywny powrót do szkół- WF z AWF zakończona!

    Zajęcia ze Sport Klubów w naszej szkole odbywały się przez 3 miesiące od października do grudnia 2021r. Tym samym ich pierwsza edycja została zakończona. W ramach Sport Klubów uczniowie klas I-III spotykali się z nauczycielami 2 razy w tygodniu, na dodatkowych zajęciach sportowych.



    Podczas zajęć uczniowie podejmowali różnego rodzaju aktywność fizyczną, mającą na celu przywrócenie kondycji fizycznej oraz wsparcie uczniów w powrocie do pełnej sprawności fizycznej po długotrwałym okresie nauki zadanej, tym samym miało to przyczynić się do ich lepszego rozwoju ogólnego.



    Uczniowie bardzo chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Była to dla nich okazja do nabycia nowych umiejętności, a także trenowania tych, które już posiadają. Zajęcia były zróżnicowane i dostosowane do potrzeb i możliwości uczestników, o co starały się nauczycielki prowadzące Sport Kluby. Wiele ćwiczeń, gier i zabaw, i innych form aktywności, w których uczestniczyły dzieci rozwijało ich nie tylko pod kątem sprawności fizycznej, ale również intelektualnej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.



    Dodatkowym atutem zajęć był sprzęt, z którego korzystaliśmy, ponieważ pod kątem zajęć dodatkowych, zakupiony został przez szkołę sprzęt i akcesoria do ćwiczeń, z których uczniowie na zajęciach mogli korzystać. Uczniowie poprzez udział w zajęciach mogli rozwijać swoje umiejętności i talenty, a także nauczyć się aktywnie spędzać czas i poznać zalety zdrowego i sportowego stylu życia, oraz zauważyć jego korzyści dla swojego organizmu.



    Już wkrótce rozpocznie się nabór do kolejnej edycji programu. Mamy nadzieję, że również i teraz będzie duże zainteresowanie wśród uczniów, uczestnictwem w dodatkowych zajęciach sportowych, bo jak prawi dawne przysłowie: „Sport to zdrowie”, a „W zdrowym ciele, zdrowych duch”.

    Ewa Bilska






    W Dni tak szczególne,
    wnuki i wnuczki,
    Pani Dyrektor, nauczyciele i pracownicy szkoły
    pragną z całego serca złożyć
    najpiękniejsze i najszczersze życzenia
    dla naszych Drogich Babć i Dziadziusiów.>br>
    Życząc spełnienia marzeń, życia w radości i dostatku ,
    pociechy z wnuków,
    słońca i pogody ducha,
    a nade wszystko zdrowia!!!

    Sto lat na Kochanych Babć i Dziadziusiów !!!
















    Konkurs bożonarodzeniowy na najpiękniejszy stroik świąteczny z akcją pomocy dla Igi Kaczmarczyk z Opatowa chorej na SMA

    W grudniu tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w naszej szkole zorganizowany został konkurs na najpiękniejszą ozdobę bożonarodzeniową. Celem konkursu była promocja i rozpowszechnianie wśród dzieci wiedzy na temat tradycji Świąt Bożego Narodzenia, budowanie i wspieranie tożsamości kulturowej, regionalnej oraz uwrażliwienie dzieci na niesienie pomocy potrzebującym, chorym. Zadaniem konkursu jest wykonanie ozdoby o tematyce bożonarodzeniowej. Prace konkursowe mogły być wykonane własnoręcznie lub z pomocą osoby dorosłej. Ozdoba mogła mieć dowolny kształt, formę i rozmiar. Może być udekorowana według pomysłu twórcy.

    W wyznaczonym terminie wpłynęło wiele prac wykonanych przez naszych uczniów i dzieci z oddziałów przedszkolnych i Punktu Przedszkolnego „Na wzgórzu”. Konkurs na najpiękniejszą ozdobę bożonarodzeniową wzbudził wiele pozytywnych emocji. Na konkurs zgłoszonych zostało 37 prac. Prace zostały ocenione w 4 kategoriach. Po rozstrzygnięciu konkursu ozdoby zostały przekazane na licytację na kiermaszu bożonarodzeniowym.



    Zanim prace trafiły do nowych właścicieli Jury powołane przez Organizatora wyłoniło laureatów konkursu. Nagrody i dyplomy zostały przyznane w 4 kategoriach wiekowych. Na konkurs zgłoszone zostało 37 prac. Klasyfikacja przebiegłą następująco:

    W kategorii 3-6 lat

    • I miejsce: Patryk Świstak
    • II miejsce: Dominik Sendrowicz
    • III miejsce: Maria Wrona
    W kategorii kl. I-III

    • I miejsce: Zuzanna Wójcik
    • II miejsce: Krzysztof Pyszczek
    • III miejsce: Kacper Książka
    W kategorii kl. IV-VIII

    • I miejsce: Weronika Skrok
    • II miejsce: Piotr Małecki
    • III miejsce: Fabian Dziuba
    W kategorii rodzice i nauczyciele

    • I miejsce: Sylwester Pałka
    • II miejsce: Ewelina Kocielska- Wrona




    Laureaci konkursu otrzymali z rąk Pani dyrektor Edyty Rędziak dyplomy oraz nagrody rzeczowe, a pozostali uczestnicy dyplomy i symboliczne nagrody za udział. Poniżej lista pozostałych uczestników konkursu:
    • Lena Bilska,
    • Oliwia Bednarz,
    • Bajak Stanisław,
    • Bartłomiej Brzeziński,
    • Franciszek Żmuda,
    • Rafał Stępień,
    • Alicja Zimoląg,
    • Nina Wójcik,
    • Kacper Świstak,
    • Łucja Zawadzka,
    • Maja Stępień,
    • Maja Zacharska,
    • Aneta Dąbrowska,
    • Maja Sendrowicz,
    • Karina Grabowska,
    • Anna Zych,
    • Dominik Sendrowicz,
    • Katarzyna Zych,
    • Kamil Zych,
    • Kacper Wieczorek,
    • Lena Zawadzka.




    Wszystkie prace były wykonane bardzo kreatywnie, estetycznie i na wysokim poziomie, sprawiły wiele trudności jury podczas oceniania. Ocenie podlegały pomysłowość i włożona praca. Wszystkie prace trafiły na licytacje na stronie Facebook-owej Szkoły Podstawowej w Darominie i Punktu Przedszkolnego „Na wzgórzu”, a tuż po jej zakończeniu dodawały świątecznego blasku w domach uczestników licytacji.



    Cały zysk z kiermaszu i licytacji został przeznaczony na wsparcie leczenia Igi Kaczmarczyk z Opatowa chorej na SMA. Wpłat można było dokonywać bezpośrednio na stronie https://www.siepomaga.pl/igunia lub płacąc gotówką przy odbiorze wylicytowanej ozdoby. W sumie udało się zebrać dla Igi około 1906,50 zł. Z wpłat gotówkowych uzbierało się 1326,50 zł pozostała kwota 580 zł licytujący wpłacili bezpośrednio na konto. Dziękujemy wszystkim, którzy przekazali ozdoby, oraz tym którzy gorąco licytowali! Mamy i my swój udział w powrocie do zdrowia Igi Kaczmarczyk.

    Ewa Bilska, Dorota Leja




    Konkurs plastyczny pt. „Dziadkowie i wnuki- spokój i bezpieczeństwo” rozstrzygnięty!

    Organizatorem konkursu był OPS w Wilczycach oraz Wójt Gminy Wilczyce Pan Robert Paluch i został ogłoszony początkiem listopada. Do 19 listopada chętne dzieci ze szkół na terenie gminny zgłaszały swój udział i przynosiły prace nawiązujące do tematu i myśli przewodniej konkursu. Celem konkursu była profilaktyka przemocy i był to jeden z elementów oddziaływań w ramach kampanii „19 dni przeciw przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży” wg projektu socjalnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilczycach.



    Z naszej szkoły wpłynęło bardzo dużo ciekawych prac. Wśród uczestników wyłoniono zwycięzców, a ponadto podkreślono, że nasi uczniowie trafnie zrozumieli temat konkursu i właściwie zinterpretowali myśl przewodnią. Jury powołane przez Organizatorów wyłoniło laureatów konkursu, którzy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Przyznano również wyróżnienia i wręczono dyplomy, a dla pozostałych uczestników były przewidziane dyplomy za udział. Wśród naszych uczniów w I kategorii wiekowej kl. I-III
    • I miejsce przyznano Lenie Bilskiej z kl. I i Kacprowi Książce z kl. III,
    • II miejsce otrzymała Zuzanna Wójcik z kl. I,
    • III należało do Marii Skrok z kl. II, Natalii Kaczmarczyk z kl. II oraz Grzegorza Sasagi z kl. I.
    Uczestnicy, którzy otrzymali wyróżnienia to: Maja Stępień, Błażej Grzesik, Lena Zawadzka, Norbert Ożóg, Filip Ura, Kacper Wnuk, Emilia Zawadzka, Piotr Małecki, Łucja Zawadzka, Julia Wikierska, Zuzanna Smolarska, Martyna Nowacka, Krzysztof Pyszczek, Maja Zacharska.



    Pozostali uczestnicy w składzie: Dominik Bień, Kacper Król, Dominik Kozłowski, Radosław Rędziak, Malwina Mierzyńska, Giulia Ciannameo, Mariola Klimczak, Weronika Parada, Wiktoria Jaskuła, Maciej Skrok, Kamil Barański, Aleksandra Mierzyńska, Karolina Kaczmarczyk, Marcelina Wnuk i Wiktor Kozior otrzymali dyplomy za udział.

    Organizatorzy konkursu przekazali dyplomy i nagrody na ręce Pani Dyrektor Edyty Rędziak, która osobiście wręczyła je uczestnikom, w sali gimnastycznej, w której zgromadzili się uczniowie i nauczyciele przy okazji wystawienia Jasełek. Serdecznie gratulujemy uczestnikom za trafność w interpretacji tematu, estetykę, kreatywność i zaangażowanie. Cieszymy się, że wśród naszych uczniów jest zainteresowanie uczestnictwem w konkursach, tych szkolnych ale także pozaszkolnych. Dzięki takim przedsięwzięciom nasze dzieci i młodzież mogą rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności, a także odkrywać często ukryte talenty.

    Ewa Bilska




    NA WARSZTATACH PRACUJEMY NAD SWOIM ROZWOJEM

    W dniu 21 października uczniowie kl. VI-VIII uczestniczyli w warsztatach rozwoju osobistego, przeprowadzonych przez Nikolę Bakułę i Wiktorię Faliszewską. Uczennice z Liceum Ogólnokształcącego im. Bartosza Głowackiego w Opatowie, poprowadziły zajęcia dla naszych uczniów z zakresu autoprezentacji, zarządzania czasem, relacji międzyludzkich i komunikacji, oraz myślenia innowacyjnego. Uczestnicy warsztatów zdobyli nowe i jakże potrzebne umiejętności, związane z planowaniem i efektywnym wykorzystywaniem czasu wolnego. Uczyli się rozwiązywać problemy i poznawali sposoby nieszablonowego i kreatywnego myślenia. Dużym atutem warsztatów okazał się sposób przekazu i osoby, które prowadziły zajęcia. Nasza młodzież miała łatwiej utożsamić się z prowadzącymi, które były w zbliżonym do ich wieku, więc łatwiejsza, skuteczniejsza i bardziej zrozumiała okazała się komunikacja i interakcje pomiędzy uczestnikami warsztatów.



    Jak niejednokrotnie się przekonujemy, oprócz wiedzy szkolnej i konkretnych wiadomości z danego zakresu, bardzo ważne są kompetencje miękkie, które ułatwiają nam funkcjonowanie w określonych grupach formalnych i nieformalnych, komunikowanie się, definiowanie i nazywanie naszych myśli, chęci i uczuć. Kompetencje miękkie należy kształtować już od najmłodszych lat, poprzez różne działania i przedsięwzięcia. Warsztaty, w których uczestniczyli nasi uczniowie, na pewno będą kolejną cegiełką wspierającą ich umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie i radzenia sobie w różnych sytuacjach.



    Dziękujemy „Dziewczynom ze świata” za cenne wskazówki przydatne na co dzień i zapraszamy na kolejne owocne spotkania z naszymi uczniami.

    Ewa Bilska, Monika Jaśkiewicz- Wielgus




    WKRÓTCE ŚWIĘTA- WARSZTATY BOŻONARODZENIOWE W KL. III

    Grudzień to magiczny miesiąc i choć Święta Bożego Narodzenia obchodzimy pod koniec tego miesiąca, to z chwilą kiedy się zaczyna, nasze myśli krążą wokół choinki, prezentów, świątecznych dekoracji itp. To wszystko powoduje, że już od początku grudnia odczuwamy magię zbilżających się Świąt, nie możemy doczekać się okazji do dekorowania, przygotowań i uczestniczenia w różnych aktywnościach nawiązujących do świątecznych tradycji.



    Tak też było w klasie III, która 10 grudnia 2021 r. uczestniczyła w warsztatach bożonarodzeniowych zorganizowanych z udziałem rodziców i uczniów. Warsztaty rozpoczęły się tym razem od świąteczno- zimowego przedstawienia pt. „Wkrótce Święta”, w którym wystąpili uczniowie klasy III. Dzieci w ramach zajęć teatralnych przygotowały inscenizację o tematyce świątecznej, mówiły wiersze, śpiewały świąteczne piosenki, zadawały widzom zimowe zagadki, a na zakończenie wspólnie z rodzicami zaśpiewały pastorałkę pt. „Gora gwiazda Jezusowi”. Inscenizacja przy blasku choinkowych światełek bardzo podobała się rodzicom, docenili zaangażowanie i wkład pracy dzieci gromkimi brawami.



    Po przedstawieniu wszyscy przystąpili do pracy. Pierwszą dekoracją jaką wykonały dzieci wraz ze swoimi mamami, była zawieszka na drzwi w postaci skrzata. Postępując zgodnie z instrukcją i wykonując kolejne etapy pracy udało się stworzyć piękną i klimatyczną zawieszkę, która od razu wprowadziła świąteczny nastrój. Następnie uczestnicy warsztatów wspólnie zrobili bombki, nacinając styropianowe kule w wyznaczonych miejscach i uzupełniając powstałe pola materiałem i skrawkami z motywem świątecznym, stworzyli doskonałą dekorację choinki, którą w najbliższym czasie z pewnością będą ubierać w swoich domach. Kolejną ozdobą bożonarodzeniową, którą wykonali, były świeczniki ze słoiczków, które obklejali jutowym sznurkiem, wstążkami, koronkami, taśmami jutowymi, dodając elementy dekoracyjne w postaci gwiazdek, bombek, zielonych gałązek świerkowych czy szyszek. Wszystkie te elementy po połączeniu dały niesamowite efekt. Lampiony zostały opatrzone w podgrzewacze i prezentowały się bardzo świątecznie. Uczestnicy warsztatów wykonane na zajęciach ozdoby zabrali do domów. Jesteśmy pewni, że wykonane przez nich dekorację wprowadzą w ich domach magiczny i świąteczny klimat, a wiedza i umiejętności jakie zdobili na warsztatach przydadzą się przy wykonywaniu kolejnych świątecznych dekoracji. Po skończonej, intensywnej tego dnia pracy, wszyscy obecni poczęstowali się przygotowanymi przez rodziców na tą okazję smakołykami. Był też czas na wspólne kolędowanie i rozmowy.



    Dziękujemy rodzicom za przybycie i udział w warsztatach.

    Ewa Bilska




    Kalendarium działań z zakresu Doradztwa Zawodowego w roku szkolnym 2021



    Jest taki czas, co łzy w śmiech zmienia,
    jest taka moc, co smutek w radość przemienia,
    jest taka siła, co spełnia marzenia,
    To właśnie magia Świąt Bożego Narodzenia.



    Ze szczerego serca w ten piękny czas,
    gdy gwiazdka świeci dla wszystkich nas,
    miłości, bez trosk i złości,
    a w Nowym 2022 Roku
    marzeń spełnienia i pomyślności.

    życzą: Dyrekcja, Nauczyciele i Pracownicy






    List Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka oraz Ministra Zdrowia Adama Niedzielskiego dotyczący szczepień dzieci w wieku 5-11 lat przeciw COVID-19.
    W liście ministrowie informują o rekomendacji Europejskiej Agencji Leków dotyczącej szczepień w tej grupie wiekowej.
    Przytaczają także dane świadczące o skuteczności i bezpieczeństwie stosowania szczepionki wśród najmłodszych.

    Informacje zawarte w liście mają pomóc rodzicom i opiekunom w podjęciu świadomej i odpowiedzialnej decyzji dotyczącej szczepień dzieci w wieku 5-11 lat.





    Mój wymarzony zawód / Moja przyszłość- zapraszamy do udziału w konkursie

    • Mój wymarzony zawód- zadanie dla uczniów klas 0-3, praca plastyczna, technika dowolna- na temat pracy zawodowej.


    • Moja przyszłość- zadanie dla uczniów klasy 4-8- film poruszający temat zawodów i rynku pracy oraz planowania swojej przyszłości edukacyjno- zawodowej.

    Regulamin konkursu "Mój wymarzony zawód"

    Regulamin konkursu "Moja przyszłlość"




    Konkurs Bożonarodzeniowy



    Zadaniem konkursu jest wykonanie ozdoby o tematyce bożonarodzeniowej. Prace konkursowe mogą być wykonane własnoręcznie lub z pomocą osoby dorosłej. Ozdoba może mieć dowolny kształt, formę i rozmiar. Może być udekorowana według pomysłu twórcy.



    Cały zysk z kiermaszu zostanie przekazany dla Igi Kaczmarczyk z Opatowa, dziewczynki chorej na SMA.

    REGULAMIN KONKURSU



    Pierwszoklasiści już uczniami!!!


    Pierwszy miesiąc dla dzieci z kl. I to niezwykle ważny i bogaty w nowe doświadczenia czas. Dzieci zakończyły pewien etap w swoim życiu- etap beztroskiej zabawy i przedszkolnych przygód. Jednak kiedy coś się kończy, zaczyna się równocześnie coś nowego. Tak jest też i teraz, dzieci z klasy I wkroczyły raźnym krokiem w kolejny etap- nauki, zdobywania doświadczeń i niezbędnych w życiu umiejętności. Ten etap jest ważny i kluczowy, bo dzieci już od pierwszych dni w szkole będą kształtować swoje postawy, zdobywać cenną wiedzę, budować swoją motywację, to wszystko zaprocentuje w przyszłości, otworzy im drzwi do spełniania swoich celów i marzeń, które po drodze sobie wyznaczą.

    Aby świadomość i motywacja była jak największa, po pierwszych doświadczeniach i emocjach związanych z nauką w szkole, jakie miały miejsce we wrześniu, w październiku dzieci uczestniczą w uroczystości ślubowania i pasowania na uczniów. W tym roku uroczystość ta odbyła się 26 października 2021r., tego dnia w sali gimnastycznej zgromadzili się licznie nauczyciele, rodzice pierwszoklasistów, koledzy i koleżanki ze starszych klas. Nie mogło również zabraknąć Pani Dyrektor Edyty Rędziak, która oficjalnie przyjęła każdego pierwszaka do grona uczniów. W tym roku zaszczycił nas również swoją obecnością Wójt Gminy Wilczyce Pan Robert Paluch.



    Pierwsza część uroczystości to program artystyczny zaprezentowany przez pierwszoklasistów wszystkim zgromadzonym. Mimo tremy i dużego stresu dzieci pięknie recytowały wiersze, śpiewały piosenki i prezentowały efekty wielodniowych prób i przygotować do tego jakże ważnego dla nich dnia. Swoim występem i postawą pokazały , że zasługują na przyjęcie ich do braci szkolnej. Po części artystycznej nastąpiło uroczyste Ślubowanie i Pasowanie przez Panią Dyrektor, a następnie podpis w Kronice Szkolnej, ten moment był niezwykłym i wzruszającym przeżyciem zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców.

    Już jako pełnoprawni uczniowie naszej szkoły otrzymali z rąk Pani Dyrektor pamiątkowe dyplomy i statuetki. Dopełnieniem uroczystości i podkreśleniem jej wagi było zaprezentowanie przez pierwszoklasistów Poloneza. Następnie głos zabrali Pani Dyrektor i Wójt, którzy wyrazili swoją dumę i nie szczędzili pochwał uczniom. Uczniowie w ramach wdzięczności za naukę, opiekę i wychowanie złożyli na ręce Pani Dyrektor Edyty Rędziak i wychowawczyni Pani Barbary Skuzy bukiety kwiatów. Po części oficjalnej uroczystość przeniosła się do klasy. Tam na uczniów czekał przygotowany przez rodziców poczęstunek. Wszyscy obecni odśpiewali „Sto lat” i poczęstowali się tortem.

    Bardzo cieszymy się, że pierwszaki są już w gronie uczniów naszej szkoły. Życzymy im samych sukcesów, dużo miłych i szczęśliwych chwil w szkolnych murach, a także wytrwałości w zdobywaniu wiedzy i wspinaniu się po kolejnych szczeblach kariery edukacyjnej. Również rodzicom pierwszoklasistów gratulujemy, życzymy zadowolenia ze swoich pociech. Ten dzień pokazał, że mogą być dumni , bo pierwszaki zaprezentowały się pięknie i udowodniły, że zasługują na miano uczniów naszej szkoły.

    3 Serdecznie dziękujemy Wójtowi Gminy Wilczyce Panu Robertowi Paluchowi za to, że zaszczycił nas swoją obecnością i znalazł czas, by wspólnie z całą społecznością szkolną świętować to ważne wydarzenie.

    Ewa Bilska




    Jesienne spotkanie i kreatywne działanie w kl. III


    W naszej szkole warsztaty plastyczne cieszą się dużym zainteresowaniem i aprobatą zarówno wśród uczniów jak i rodziców. Na warsztatach rodzice wraz z dziećmi mogą wykonać wspólnie pracę, a ponadto wziąć udział w tematycznych zajęciach. Do takich doszło w klasie III, 22.10.2021r. Tego dnia odbyły się jesienne warsztaty.

    Uczestnicy podczas warsztatów wykonali "Jesienne drzewka szczęścia". Część praktyczną poprzedziły liczne konkurencje, które wprowadziły w temat, stworzyły wesołą sprzyjającą pracy atmosferę. Po wspólnym powitaniu, uczestnicy rozpoznawali przy pomocy dotyku dary jesieni, ukryte w magicznym worku, następnie drogą losowania wykonywali różne ćwiczenia ruchowe, zmierzyli się w konkurencjach zespołowych, takich, jak podawanie sobie kapusty, rozwiązywanie jesiennych zagadek, czy układanie puzzli przedstawiających jesienne krajobrazy.

    Po wspólnej zabawie rodzice wraz z dziećmi zajęli miejsca przy ławkach i wykorzystując nagromadzone dary jesieni przystąpili do wykonania drzewka. Zadanie wymagało od wszystkich dużo pracy i cierpliwości, ale również kreatywności. Poskręcane różyczki z liści powbijane w styropianową kulę stworzyły piękne, kolorowe korony drzew, które przytwierdzili do pnia, a następnie ozdobili podstawę drzewa, mchem, jesiennymi kwiatkami i dodatkami, by całości prezentowała się jeszcze piękniej.

    Drzewka szczęścia wyszły wspaniale i na pewno będą zdobić stoły i półki w domach uczniów, a ponadto będą przypominać jak miło i twórczo spędzili czas na warsztatach. Dzieciom bardzo podobały się zajęcia, bo przede wszystkim mogły wspólnie ze swoimi rodzicami spędzić czas oraz stworzyć ciekawe i piękne dekoracje. Atmosfera na warsztatach była bardzo miła i sprzyjała integracji. Dzieci i rodzice byli bardzo dumni ze swoich dzieł. Cieszymy się, że warsztaty przypadły do gustu uczestnikom i tego dnia każdy miał wesołą buzię.

    Ewa Bilska




    Podróż do przeszłości - wycieczka do Chęcin i Tokarni


    W dniu 28.10.2021r uczniowie kl. I-IV wraz z wychowawczyniami uczestniczyli w niezwykle fascynującej i ciekawej wycieczce do Chęcin i Tokarni. Dzięki wspaniałej pogodzie udało nam się zrealizować wszystkie punkty programu wyprawy. Uczniowie odwiedzili Zamek Królewski w Chęcinach, poznali interesujące historie i legendy związane z tym miejscem, oraz podziwiali piękne jesienne krajobrazy rozpościerające się z wieży widokowej zamku. Słońce i piękne kolory liści sprawiały, że widoki zapierały dech w piersiach, a snująca się miejscami poranna mgła, dodawała jeszcze większej tajemniczości historiom, o których opowiadał przewodnik, który wcielił się w rolę szlachcica, by jeszcze bardziej przybliżyć uczestnikom, atmosferę życia codziennego na zamku. Uczestnicy mogli przekonać się jak ciężki był miecz, którym władali rycerze podczas walk. Przewodnik opowiedział jakie zajęcia codzienne miały dzieci, jak wyglądało życie na dworze i w pobliskich wioskach. Dzieci poznały legendę o Złotej Kaczce oraz o Skarbcu Królowej Bony.


    Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Jaskini Raj. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od pomieszczenia, w którym mieściły się gabloty ze szczątkami prehistorycznych zwierząt, krzemiennymi narzędziami pracy człowieka neandertalskiego, zamieszkującego jaskinię ok. 50.000 lat temu, w muzeum również przyjrzeliśmy się obozowisku rodziny neandertalskiej z trzema naturalnej wielkości postaciami. Idąc ścieżkami poszczególnych sal jaskini, dzieci podziwiały piękne naturalne stalaktyty i stalagmity, które tworzyły unikatowe widoki. Sale, które zwiedzaliśmy zachwycały bogactwem i różnorodnością nacieków. Uczestnicy wraz z przewodnikiem szukali podobieństw "rzeźb" do postaci lub przedmiotów. Po zwiedzaniu jaskini odwiedziliśmy wystawę, gdzie mogliśmy podziwiać okazy z czasów prehistorycznych, odtworzone na wzór i podobieństwo, tych prawdziwych np. : mamuta, nosorożca włochatego, Neandertalczyka. Zobaczyliśmy jak żył i polował człowiek neandertalski.

    Po intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się na zasłużony obiad i chwilę odpoczynku. Po obiedzie znów czekała nas przygoda, tym razem w Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni. Uczniowie uczestniczyli tam w warsztatach "Chlewik, stajnia, obora-zwierzęta poznać pora", poznali zwierzęta mieszkające na terenie skansenu, a także zmierzyli się z zagadkami dotyczącymi nazw poszczególnych miejsc, w których mieszkają zwierzęta gospodarskie i odgadywali do kogo należą pokazywane przez przewodnik pióra. Następnie spacerując odwiedzali obiekty mieszczące się na terenie skansenu. Idąc malowniczymi alejkami między chatami, gościliśmy min. w aptece, dawnej szkole, kościele, dworku szlacheckim, sklepie, gospodarstwie rolnym, u rzeźbiarza, we młynie i wielu innych obiektach. W trakcie zwiedzania uczniowie zrobili sobie pamiątkowe zdjęcia, a tuż po wizycie w skansenie, był także czas na zakup pamiątek z wycieczki.


    Zdaniem uczestników wycieczka była bardzo udana i miała wiele walorów edukacyjnych. Tego dnia bardzo dużo się działo, odwiedziliśmy wiele ciekawych i bogatych kulturowo, historycznie i edukacyjnie miejsc, dowiedzieliśmy się różnych historii i ciekawostek. Mimo późnej pory powrotu do szkoły humory dopisywały wszystkim. W drodze powrotnej wielu uczniów już pytało o kolejne takie wyjazdy. A to najlepsza recenzja naszej dzisiejszej wyprawy. Cieszymy się, że się podobało.

    Ewa Bilska




    Dzień Chłopaka i piracka przygoda, przy ruinach zamku w Międzygórzu



    Uczniowie klasy III w tym roku postanowili w nieco inny i bardziej oryginalny sposób uczcić Dzień Chłopaka. Korzystając z pięknej słonecznej pogody 1 października 2021r. cała klasa wraz z wychowawczynią i rodzicami wybrała się do Międzygórza w okolice ruin zamku. Na miejscu czekały na uczestników wyprawy liczne niespodzianki, przygotowane przez panią Izbelę Bajak- mamę jednego z uczniów.

    W pięknych i jesiennych okolicznościach przyrodniczych uczniowie rozpoczęli swoją przygodę. Pierwszym punktem programu było ubranie specjalnie na tą okazję przygotowanych czapek pirackich, następnie rozpoczęły się potyczki i wspólna zabawa, w celu znalezienia ukrytego w okolicy skarbu. Aby go odnaleźć dzieci musiały wykonać szerg zadań i łamigłówek. Na szczęście mali piraci, poradzili sobie z tymi zadaniami bez większych problemów. Po wykonaniu ostatniego zadania uczestnicy udali się w ruiny zamku, by tam odnaleźć ukryty skarb. Bystre oczy trzecioklasistów, od razu wypatrzły worek z niespodziankami, a następnie uczniowie sprawiedliwie podzieli się łupem. Nieco zmęczeni ale bardzo podekscytowani całą sytuacją wrólili na polanę, gdzie czekał na nich zasłużony poczęstunek.

    Dzieci upiekły kiełbaski, skonsumowały przygotowane przez rodziców smakołyki i oddały się zabawom, na świeżym powietrzu. Czas upływał bardzo miło i w sympatycznej atmosferze, uczestnicy mięli okazję porozmawiać, pozwiedzać najbliższą okolicę i dowiedzieć się kilku ciekawostek na temat historii zamku, u podnuża którego urządzili sobie piknik. Niestety wszystko co dobre kiedyś się kończy, również i ten wyjazd powoli dobiegał końca, po wykonaniu kilku, wspólnych zdjęć, na tle malowniczych jesiennych krajobrazów, uczestnicy wrócili do szkoły, a stamtąd do swoich domów.
    Kolejna ciekawa przygodna dobiegła końca, mamy nadzieję, że taki sposób celobrowania Dnia Chłopaka przypadł wszytskim do gustu. Dziękujemy rodzicom za pomoc w organizacji klasowego przedsięwzięcia i doskonałą, sprzyjającą zabwie i biesiadowaniu atmosferę, jaką udało się stworzyć na miejscu.

    Więcej zdjęć

    Ewa Bilska




    Nasi uczniowie z kl. I-IV na wycieczce w wiosce indiańskiej




    Korzystając ze sprzyjających warunków atmosferycznych, jakie zafundowała nam tego roku jesień, dzieci z klas I-IV wraz z wychowawczyniami wybrały się do wioski indiańskiej Apollosa w Stalach. Wyjazd odbył się 29 września bieżącego roku. Na miejscu, na uczestników czekało szereg atrakcji min.in.: strzelanie z łuku, płukanie złota, warsztaty plastyczne, w trakcie których wykonali własnoręcznie indiańskie pióropusze, warsztaty muzyczne, by mogli pograć na indiańskich instrumentach. Kolejną atrakcją, która była najbardziej oczekiwana i wzbudziła najwięcej emocji, była przejażdżka w siodle, na koniu.

    W wolnym czasie, między wymienionymi aktywnościami, dzieci posiliły się gorącymi kiełbaskami i innymi smakołykami. Ponadto przez cały pobyt w wiosce do dyspozycji uczniów był ogród sensoryczny, który zapewnił wiele rozrywki i stymulował różne zmysły uczestników. Zabawy i ruchu na świeżym powietrzu tego dnia nie było końca. Dzieci spędziły czas bardzo aktywnie, a dodatkowo poznały zwyczaje i sposób życia rdzennych mieszkańców Ameryki. Każdy uczeń ma wiele zdjęć , które będą wspaniałą pamiątką z wyjazdu i przygód w wiosce indiańskiej.

    W drodze powrotnej uczestnicy wymieniali się wrażeniami z wycieczki i pozytywnie ocenili pobyt w wiosce. Bogatsi o nowe doświadczenia wszyscy wrócili do domów.

    Ewa Bilska




    Walczymy ze skutkami pandemii poprzez aktywny udział w zajęciach sportowych



    Do tego, jak dużo w naszym życiu zmieniła i wyrządziła szkód pandemia, nie trzeba nikogo przekonywać.
    Niestety skutki długiej izolacji w domu i braku możliwości tradycyjnego uczestniczenia w zajęciach, w szczególności dotknęły dzieci i młodzież. Lockdown, który został w ubiegłym roku szkolnym wprowadzony, ograniczył nasze codzienne funkcjonowanie, pozbawił możliwości realizowania dotychczas oczywistych obowiązków, uniemożliwił wykonywanie niezbędnych i podstawowych czynności, do których byliśmy przyzwyczajeni, i bez których nie wyobrażaliśmy sobie życia. Skutki tego odczuwamy na co dzień i będą jeszcze przez wiele lat nas dotyczyć. Każdy z nas oprócz szkód ekonomicznych, społecznych i psychicznych również ma mniejsze lub większe problemy w funkcjonowaniu fizycznym, odczuwalny spadek kondycji, spowodowany brakiem ruchu, często niezdrowym odżywianiem się, lub jako efekt przechorowania Covid-19.


    Aby zniwelować deficyty powstałe na skutek zachorowania lub lockdownu podejmowane są liczne działania. Jednym z takich przedsięwzięć jest organizacja w naszej szkole zajęć w ramach Sport Klubów. Sport Kluby to II etap programu W-f z AWF i jest to inicjatywa MEiN, która nosi nazwę "Aktywny powrót do szkoły po pandemii".
    W naszej szkole w ramach w/w programu zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia sportowe dla uczniów z kl. I-III. Dzieci uczęszczają na zajęcia sportowe w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo. Celem tych zajęć jest poprawa i monitoring kondycji fizycznej uczniów po powrocie do zajęć stacjonarnych, walka ze skutkami pandemii koronawirusa, a także uświadomienie, jak istotny jest ruch i zdrowy tryb życia dla rozwoju człowieka.

    Przeszkoleni w tym zakresie nauczyciele: p. Ewa Bilska i p. Barbara Skuza, prowadzą zajęcia w ramach Sport Klubów, dobierając ćwiczenia i zabawy do możliwości i predyspozycji uczniów, a przede wszystkim starają się, aby kompleksowo oddziaływać na rozwój fizyczny uczestników. Poprzez ćwiczenia, gry i zabawy uczniowie kształtują zdrowe nawyki i poznają sposoby utrzymywania dobrej kondycji swojego ciała.
    Aby zajęcia były przystępne, atrakcyjne i jeszcze bardziej stymulowały rozwój dzieci, dzięki wsparciu finansowemu ze Szkoły Podstawowej w Darominie, zostały zakupione liczne przyrządy i akcesoria sportowe, które są wykorzystywane przez uczestników, a ponadto pozostają również do dyspozycji wszystkich uczniów. Dzięki temu zaplecze dydaktyczne szkoły się znacznie poszerzyło i dało kolejne ciekawe możliwości uatrakcyjniające zajęcia. Za przekazane przez Panią Dyrektor Edytę Rędziak pieniądze zostały zakupione makarony pływackie, maty piankowe do gimnastyki, skakanki, tunel, hula-hop, szarfy, woreczki, pachołki, chusta animacyjna, worki do skakania, ślady stóp i dłoni, taśmy rehabilitacyjne, piłki do gry, itp. Mamy nadzieję, że zajęcia pozytywnie wpłyną na kondycję fizyczną i psychiczną uczestników, a podejmowane działania i dobór form pracy, przyczynią się do stosowania na co dzień zdrowego i sportowego stylu życia wśród uczniów.
    Mamy również nadzieję, że tego typu projekty będą dalej organizowane i propagowane przez ministerstwo, przede wszystkim po to, by wspierać i promować sport, ruch i zdrowie, jakże ważne i potrzebne, każdemu człowiekowi niezależnie od wieku, dziś w dobie pandemii.

    Ewa Bilska




    Zajęcia dodatkowe:


    1. Koło matematyczne dla uczniów zdolnych
    2. Dodatkowe zajęcia z matematyki i j. angielskiego przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty.
    3. Zajęcia muzyczne.
    4. Zajęcia teatralne w kl. I-III
    5. Zajęcia teatralno-plastyczne w kl. IV-VIII
    6. Język niemiecki w kl. 0-5 do VI
    7. Zajęcia sportowe w kl. I-III oraz IV-VIII
    8. Zajęcia logopedyczne w kl. 0-5 do III
    9. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w kl. I-III
    10. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz wspomagające z j. angielskiego, matematyki,j. polskiego, chemii w kl. IV-VIII



    Ubezpieczenie "Bezpieczna szkoła"

      

      


    Rozpoczęcie roku szkolnego
    2021/2022



    01.09.2021 godz. 9 00



    © Szkoła Podstawowa w Darominie