Zakończenie realizacji projektu edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” w kl.2


W kwietniu bieżącego roku szkolnego klasa 2 zrealizowała moduł III i ostatni, przewidziany w ramach projektu, a tym samym zakończyła tegoroczną edycję projektu pod nazwą „Na tropach dobroczynności”. Po wypełnieniu wszystkich zadań projektowych uczniowie, nauczyciel prowadzący oraz klasa 2 otrzymały certyfikaty potwierdzające udział.

Celem projektu było:
  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,
  • kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,
  • integracja zespołu klasowego.
W ramach tegorocznej edycji uczniowie kl. 2 przeczytali i omówili 3 lektury: Detektyw Pozytywka Grzegorza Kasdepke, „Sposób na Elfa„ Marcina Pałasza oraz „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej.
Uczniowie realizowali różnorodne zadania po przeczytaniu wybranej do danego modułu lektury. W sposób ciekawy i innowacyjny sprawdzane było zrozumienie treści lektury i interpretacja utworu, zachęcając do aktywności własnej dziecka. Ciekawymi przedsięwzięciami w trakcie realizacji projektu było zapraszanie do wspólnego czytania lektury rodziców i znanych w środowisku osób. Dzieci chętnie uzupełniały i ozdabiały strony lekturnika. Uczestnikom bardzo przypadło do gustu omawianie lektury w formie lektury w pudełku, czy lektury na wieszaku, gdzie dzieci kompletowały z dostępnych w domu materiałów charakterystyczne i pasujące elementy do czytanej aktualnie lektury, jednocześnie przywołując daną przygodę i uzasadniając wybór przyniesionego przedmiotu. Ciekawym sposobem było ilustrowanie przygód i bohaterów na oryginalnych kształtach tj. np.: doniczce z papieru, czy na kartkach zawieszonych na lince w klasie. Dużą i ważną inicjatywą zrealizowaną w ramach tego projektu było ogłoszenie i koordynowanie wraz z klasą1 i 3 zbiórki charytatywnej dla zwierząt, podczas której wykonano plakaty zachęcające całą społeczność szkolną do udziału w zbiórce, systematyczne zbieranie karmy i potrzebnych schronisku dla psów artykułów, a także wspólnie po zakończeniu zbiórki osobiste przekazanie zebranych darów Przytulisku Na Wiśniowej w Sandomierzu.

Sposoby omawiania lektur bardzo się dzieciom podobały i ich angażowały, natomiast tematyka była im również bardzo bliska, bo skupiała się na pomocy ludziom, zwierzętom i roślinom, wiec zawierała bardzo ważne i ponadczasowe treści i wartości. Cieszymy się że uczniowie tak chętnie i aktywnie brali udział w V edycji projektu edukacyjnego Czytam z klasą lekturki spod chmurki.

Ewa Bilska




Prezentacja zawodów - rozstrzygnięcie konkursu „Zawód moich marzeń”


W dniu 24.04.2024r. w naszej szkole odbyło się rozstrzygniecie konkursu „Zawód moich marzeń”, który został zorganizowany w celu zachęcenia dzieci i młodzieży do pogłębiania wiedzy o zawodach, propagowania idei świadomego planowania kariery edukacyjno- zawodowej oraz pobudzenie kreatywności i aktywności.



Zadaniem było przygotowanie stroju, przebranie się i prezentacja wybranego przez siebie zawodu oraz narzędzi potrzebnych do jego wykonania. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Tytułem wstępu powitano wszystkich zgromadzonych, przedstawiono zasady prezentacji oraz wskazano na nieuchronność wyboru zawodu i podjęcie pracy. Ukazano wpływ pracy na życie i funkcjonowanie człowieka, jakim jest zaspakajanie swoich podstawowych potrzeb, spełnianie swoich marzeń ale także, rozwój, poczucie spełnienia i realizowanie się czy kształtowanie kompetencji społecznych. Wskazano również czym powinni kierować się uczniowie planując swoją ścieżkę edukacyjno- zawodową. Po krótkim wstępie rozpoczęto część główną konkursu- prezentację uczniów.



Uczniowie bardzo licznie się zaangażowali, a w dniu prezentacji pokazywali swoje stroje i narzędzia pracy, wszystkim zgromadzonym w sali gimnastycznej. Każdy z uczniów przedstawił za kogo jest przebrany i czym się zajmuje przedstawiciel tego zawodu. Dla klas, które najliczniej zaangażowały się w konkursie, przygotowano bony lojalnościowe, a dla wszystkich uczestników, którzy się tego dnia wcielili w jakiś zawód, przewidziano słodkie upominki i gadżety.

W konkursie przyznano następujące miejsca i nagrody za udział:
Dzieci z punktu przedszkolnego- 100% uczestników, miejsce 1 - bon lojalnościowy w postaci Dnia poza salą- piknik dla całej grupy,
Dzieci z oddziału przedszkolnego 5 latki i 6 latki - 100% uczestników, miejsce 1- bon lojalnościowy w postaci Dnia poza klasą- piknik dla całej grupy,

Klasa II - 100% uczestników, miejsce 1- bon lojalnościowy w postaci Dnia filmowego dla całej klasy,
Klasa III - 100% uczestników, miejsce 1- bon lojalnościowy w postaci Dnia poza klasą- ognisko dla całej klasy,
Klasa IV - 100% uczestników, miejsce 1- bon lojalnościowy w postaci Dnia poza klasą- ognisko dla całej klasy,
Kl. I - 87.5% uczestników- miejsce 2- bon lojalnościowy w postaci Dnia bez książek dla całej klasy.

Serdecznie dziękujemy za tak liczny udział w konkursie, gratulujemy uczestnikom pomysłów i kreatywności!

Ewa Bilska




Wizyta kl.2 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sandomierzu


Uczniowie klasy 2 w roku szkolnym 2023/2024 uczestniczą w wielu przedsięwzięciach promujących i zachęcających do czytania tradycyjnych, papierowych książek. Mających również na celu wszechstronny rozwój, pogłębianie wiedzy, rozwijanie wyobraźni, kreatywności, bogacenie słownictwa i umiejętności stosowania poprawnych form językowych, interpunkcyjnych, czy ortograficznych w zdaniach, wypowiedziach ustnych oraz pisemnych. Zalet czytania książek w tradycyjny sposób można mnożyć bardzo dużo.



Między innymi z tych też powodów 18.03.2024r. uczniowie klasy 2 wraz z wychowawczynią wybrali się do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu. Swój pobyt rozpoczęli od zabaw i relaksacji w salach sensorycznych i interaktywnych. Mieli do dyspozycji plansze z ruchowymi grami interaktywnymi, angażującymi kilka zmysłów jednocześnie, uczniowie przy okazji uczyli się także zdrowej rywalizacji przestrzegania zasad fair play i współpracy. W sali obok relaksowali się na fotelu masującym, huśtali w hamakach, kokonach, oddali zabawie kreatywnej piankowymi klockami.



Kolejnym punktem wizyty było zwiedzanie biblioteki. Uczniowie zostali zapoznani z dawnymi maszynami drukarskimi, jakimi kilka wieków temu posługiwano się by napisać, wydrukować, oprawić czy wydać książkę, czasopismo, plakat itp. Pani bibliotekarka zwróciła uwagę na specyfikę pracy w takiej dawnej drukarni i niezwykłe predyspozycje i umiejętności, jakie musieli posiadać owi pracownicy obsługujący poszczególne maszyny. Następnie uczniowie udali się do działu dla dzieci, by tam zapoznać się z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników. Miejsce to wzbudziło w dzieciach wielkie zainteresowanie, uczniowie chętnie oglądali książki, ciekawi byli sposobu korzystania z biblioteki. Następnym punktem była wizyta w dziale ksiąg najstarszych, w którym uczniowie mieli okazję zobaczyć dawne księgi zachowane w oryginale i posłuchać jak wygląda codzienna praca archiwisty.



Dzieci podziwiały księgi pisane ręcznie, a także księgi drukowane w wielu językach. Następnie uczniowie uczestniczyli w warsztatach, których tematem przewodnim był kosmos. Pani przypomniała znaną uczniom postać Mikołaja Kopernika i jego odkrycia. Wyjaśniła teorie heliocentryczną, poprzez zabawę uczniowie przypomnieli sobie planety Układu Słonecznego i ich miejsce w kosmosie, odbyli również podróż rakietą kosmiczną i wzięli udział w kosmicznej zabawie ruchowej.



Po wielu atrakcjach i solidnej dawce wiedzy o funkcjonowaniu biblioteki udali się na posiłek do pobliskiej restauracji. Posileni i zadowoleni wrócili do szkoły. To był bardzo pouczający i aktywny wyjazd.

Ewa Bilska














Warsztaty wiosenno- wielkanocne w kl. 2






Na przekór szarudze i deszczowej pogodzie w dniu 12.03.2024r. mamy wraz z dziećmi z kl. 2 spotkały się, by wykonać wiosenno- wielkanocne ozdoby i dekoracje, tym samym przywołując lepszą pogodę, wiosnę i świąteczną atmosferę. Warsztaty kreatywne są świetną okazją do wspólnego działania, a tym samym pogłębiania relacji między rodzicem a dzieckiem, rozwijają zainteresowania i uzdolnienia dzieci i rodziców, integrują społeczność klasową i motywują do działania. Cel tych warsztatów zachęca do pomagania, rozwija empatię oraz chęć pomagania innym.



Spotkanie rozpoczęło się od powitania wszystkich i zabaw integracyjno- tematycznych. Rodzice wraz z uczniami mierzyli się w zawodach na zwijanie nitki z jajkiem na patyczka, slalom z jakiem i łyżką w ręce, przekładanie hula-hop. Dla uczestników zabaw ruchowych przygotowano słodki upominek. Zabawy wprawiły wszystkich w doskonały nastrój, wiec można było już przystąpić do części właściwej spotkania.



Mamy wraz ze swoimi dziećmi wykonywały dekoracje, planując i realizując wymyślone już wcześniej projekty. Z gałązek, piórek, kwiatków, listków, elementów drewna i półproduktów powstały prawdziwe arcydzieła, nawiązujące do zbilżających się Świąt Wielkanocnych. Dzięki współpracy rodzica i dziecka oraz dobrej organizacji bardzo sprawnie udało się zrobić wszystkie prace, a efekt końcowy zapiera dech. Rodzice i uczniowie zdecydowali wszystkie swoje prace przekazać na konkurs, który organizowany jest w naszej szkole z okazji Świąt Wielkanocnych. Prace konkursowe uczniów klasy 2 trafią jednocześnie na licytację charytatywną. Będzie można nabyć wylicytowaną ozdobę na własność. Tym samym zachęcamy wszystkich do udziału w konkursie, a następnie w licytacji stroików zebranych podczas konkursu. Konkurs trwa do 18.03.2024r. włącznie.



Uczestnikom warsztatów serdecznie dziękujemy za przybycie, gratulujemy świetnej organizacji pracy, kreatywności i zdolności florystycznych. Życzymy powodzenia w konkursie!

Ewa Bilska




Wizyta w Centrum Nauki da Vinci w Podzamczu Chęcińskim.






5 marca 2024 r. uczniowie klasy 5 i 6 uczestniczyli w wycieczce do Centrum Nauki da Vinci. Brali tam udział w warsztatach laboratoryjnych „Żółtko i białko elementy znane, w skorupce jajka szczelnie schowane”. Dzieci poznały skład i zawartość odżywczą jajka, przeprowadziły ciekawe doświadczenia chemiczne z wykorzystaniem jajek.





Następnie uczniowie zwiedzali wystawę interaktywną związaną z budową i funkcjonowaniem ciała człowieka. Pierwsza część dotyczyła badania siły skoku, szybkości biegu, siły rąk, kolejno można było zmierzyć swój refleks, pojemność płuc, tętno i ciśnienie krwi, zobaczyć, jak działają płuca palacza i zdrowego człowieka. Duże zainteresowanie uczniów wzbudził symulator jazdy pod wpływem alkoholu. Natomiast jazda wózkiem inwalidzkim przez przeszkody okazała się dużym wyzwaniem oraz pozwoliła wczuć się w problemy osób niepełnosprawnych.





Podczas wycieczki uczniowie w sposób aktywny i eksperymentalny poszerzyli swoją wiedzę z dziedziny chemii, fizyki, biologii a także historii. Takie wyjazdy to również dobra okazja do integracji zespołu klasowego oraz miło spędzony czas.

Monika Pietrucha




Wyjazd do Kina „Starówka” w Sandomierzu kl. II


Uczniowie klasy II wraz ze swoją wychowawczynią dnia 15.03.2024r. postanowili wybrać się do kina. Po dotarciu na miejsce udało im się pospacerować po Starówce i wykonać kilka grupowych zdjęć, a następnie punktualnie stawili się w kinie, i tam z niecierpliwością oczekiwali rozpoczęcia seansu. Po zajęciu miejsc na ekranie pojawiły się pierwsze sceny filmu pt. „Kung Fu Panda 4”. Mali widzowie z zaciekawieniem i wielkim zainteresowaniem oglądali film do końca. Trzeba przyznać, że film animowany trzymał w napięciu i wywoływał wiele emocji wśród uczestników seansu. Jednogłośnie wszyscy stwierdzili, że ta część filmu bardzo im się podobała. Po zakończeniu i opuszczeniu kina uczestnicy wybrali się do pobliskiej kawiarni na słodkie gofry. Z wielkim apetytem wszyscy zajadali się deserem, a następnie w doskonałych humorach spacerem przemierzali uliczkę Starego Miasta, oglądając i podziwiając tutejsze zabytki i atrakcje turystyczne. Po powrocie do szkoły uczniowie zdążyli jeszcze narysować i ulepić z plasteliny ulubionych bohaterów oglądanego tego dnia filmu. Ten wyjazd zdecydowanie klasa II może uznać za udany.
Uczniowie mieli okazje zintegrować się, zrelaksować, poszerzać i rozwijać swoją wiedzę i zainteresowania zawiązane z filmem, i omawianymi przed kilkoma dniami zagadnieniami związanymi z kinem i gatunkami filmów.

Ewa Bilska




Szkolenie dla kadry pedagogicznej ze Szkoły Podstawowej i Punktu Przedszkolnego „Na wzgórzu” w Darominie


Wychodząc naprzeciw współczesnym problemom i różnorodności sytuacji trudnych zarówno w szkole, jak i poza nią, a także, by bogacić swój warsztat pracy i być pomocnym uczniowi i rodzicowi w procesie dydaktyczno- wychowawczym, Rada Pedagogiczna naszej szkoły podejmuje szerg działań mających na celu aktualizowanie swojej wiedzy i umiejętności, stale podnosząc swoje kompetencje. Między innymi z takiego powodu nauczyciele Szkoły Podstawowej i Punktu Przedszkolnego „Na wzgórzu” w Darominie wzięli udział w szkoleniu, które poprowadziły Panie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Sandomoierzu, Pani psycholog Aleksandra Kowalska oraz Pani pedagog Marzanna Doniec. Szkolenie to odbyło się 14.11.2023r. w naszej placówce i dotyczyło problemów dydaktycznych i wychowawczych w przedszkolu i szkole.

Pierwszym punktem szkolenia było zabranie głosu przez panią psycholog, która przedstawiła cel spotkania, dotyczący trudności uczniów w nauce oraz sposobu motywowania dziecka do pracy, i zwiazanych z tym trudności wychowawczych. Omówiła także zagadnienia dotyczące sukcesów i porażek w procesie dydaktyczno- wychowawczym, odwołujac się do własnego doświadczenia. Prowadząca wskazała pochwałę indywidualną, na forum klasy, bądź na forum szkoły, jako najważniejszy i najskuteczniejszy element motywowania dzieci do pracy i pokonywania trudności edukacyjno- wychowawczych. Podkreśliła także, znaczenie umożliwienia dziecku odnoszenia sukcesów, nawet tych najmniejszych, gdyż jest to dla dziecka potwierdzenie jego wartości i sprawczości.

W kolejnej części szkolenia pani pedagog omówiła cztery główne fazy trudności w nauce:
  • brak dojrzałości szkolnej,
  • faza niejawna,
  • faza zamknięcia,
  • brak promocji do nastepnej klasy.

Podczas szkolenia omówiono także przyczyny niepowodzeń szkolnych, których dopatruje się między innymi w czynnikach wewnętrzynych, i wolicjonalno- emocjonalnych. Kluczowym jest diagnoza i indywidualne podejscie do każdego dziecka, a nastepnie dobór odpowiednich form i metod pracy, które będą atrakcyjne i skuteczne dla tego ucznia. Po części teoretycznej nastąpiła część dyskusyjna szkolenia, podczas której zwrócono uwagę z czego wynikają niektóre trudniości uczniów, przykładem są „kontrolowane wagary” , brak obowiazków domowych nakładanych przez rodziców wobec swoich dzieci, zbyt duża ilość czasu spędzana przez uczniów przed ekranem komputerów, tabletów, telewizorów czy telefonów, niewłaściwe i nieadekwatne treści ogladane w Internecie i grach komputerowych, niewłaściwe wzorce oglądane przez dzieci i młodzież w sieci. Ważnym elementem dyskusji była też rola rodziców, którzy powinni współpracować i wspierać działania nauczycieli, ale czasami zdarzają się sytuacje, gdy nie potrafią lub nie chcą tego robić.

Wnioskiem z odbytego szkolenia było bardzo trafne i warte zapamiętanie sformuowanie:
„Aby zapobiegać i niwelować trudności w nauce i problemy wychowawcze uczniów, nauczyciele powinni dobrze poznać swoich wychowanków, a nastepnie zaproponować im ciekawy i atrakcyjny sposób motywowania do nauki, zaś rodzice powinni zapewnić dzieciom wartościowe i aktywne formy spędzania czasu wolnego oraz zaangażować ich w obowiazki domowe, a kluczowym jest współpraca śdodowiska szkolnego i rodzinnego.”


Wyciągnięte wnioski Rada Pedagogiczna wdraża w swoich codziennych działaniach dydaktyczno- wychowawczych, czynnie obserwując i prowadząc bieżący ogląd na sytuacje uczniów, by móc jak naszybciej i trafnie reagować, w przypadku zauważenia problemów i trudności.

Monika Jaśkiewicz- Wielgus, Ewa Bilska




Spotkanie szkoleniowe z psychologiem dla rodziców i szkolna wywiadówka


Jak ważna w procesie edukacyjno- wychowawczym dziecka jest współpraca szkoły z rodzicami nie trzeba nikogo przekonywać, dlatego też cyklicznie w naszej szkole organizowane są spotkania informacyjne dla rodziców z wychowawcami, by na bieżąco przekazywać informacje dotyczące postępów edukacyjnych, ale także informować o zauważonych trudnościach, zastrzeżeniach czy zauważonych problemach, udzielać porad i wsparcia po to, by jak najszybciej móc reagować i działać na kilku płaszczyznach jednocześnie. Świadomość i kompetencje nauczycieli połączone z odpowiedzialnością i zrozumieniem rodziców przynoszą zawsze oczekiwane rezultaty, a wszelkie trudności bardzo szybko zazwyczaj można pokonać i wyeliminować.

Między innymi po to, 25 stycznia 2024r. obyło się spotkanie szkoleniowe z Panią psycholog Pauliną Dębowską-Cieślą dotyczące współczesnych problemów wychowawczych i sposobów radzenia sobie z nimi z poziomu rodzica i opiekuna. Szkolenie pod nazwą „O wychowaniu i szeroko pojętym rozwoju dziecka”, spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony rodziców naszych uczniów, którzy włączyli się również w dyskusję i wyrażali swoją opinie na poruszane tematy.

Podczas swojego wystąpienia Pani psycholog podkreśliła, jak ważna jest rozmowa i czas poświęcony dziecku, czas tylko dla dziecka, słuchanie go, skupienie się na jego potrzebach, jego sprawach i problemach, wysłuchanie jego zdania, cieszenie się razem z nim sukcesami i wspieranie w trudnościach. Jednak czas dla dziecka z telefonem w ręku, lub przy uchu, nie jest wartościowy i nie wpływa pozytywnie na relacje między rodzicem a dzieckiem, jednocześnie może spowodować wiele krzywd i daje dziecku negatywny wzór do naśladowania.
Pani Paulina podkreśliła jak ważną rolę odgrywa w pierwszych latach życia i nauki szkolnej stawianie dziecku jasnych i sztywnych granic oraz konsekwentne ich respektowanie. Wspólnie z Panią Dyrektor wskazały, że brak obowiązków domowych i zasad powoduje bardzo wiele konsekwencji, począwszy od braku przygotowania do życia i posiadania podstawowych umiejętności praktycznych, po brak obowiązkowości i poczucia sprawczości u dziecka, a na braku więzi i pozytywnych relacjach pomiędzy rodzicami a dziećmi kończąc, co często łączy się z niewiedzą rodzica o swoim dziecku.

Podczas szkolenia również został poruszony bardzo ważny i aktualny problem nadmiernego użytkowania przez dzieci już te najmłodsze w wieku żłobkowym i przedszkolnym ekranów i szeroko pojętej elektroniki, oraz jego wpływie na rozwój mowy, procesów poznawczych, rozwoju emocjonalnego i skutków przebodźcowania tak młodych ludzi. Niestety ten trend jest bardzo powszechny i z wiekiem dziecka czas poświęcany na korzystanie z telefonów, tabletów czy komputerów tylko rośnie, co przekłada się na efekty nauki, zachowanie dziecka w szkole i w domu, a ostatecznie prowadzi do uzależnienia. Większość rodziców doskonale zdaje sobie z tego sprawę, jednak wszechobecny telefon i Internet powoduje, że nie do końca kontrolują treści, i czas poświęcony na te aktywności.
Pani psycholog zachęciła rodziców do szukania pomocy w sytuacjach trudnych, nie bagatelizowania symptomów problemów z dzieckiem, gdyż często szybka reakcja pozwoli uniknąć wielu poważnych trudności. Zaoferowała tym samym swoją pomoc w rozwiazywaniu problemów wychowawczych.
Mamy nadzieję, że szkolenie, przyniesie szereg wymiernych korzyści i rodzice będą podejmować bardziej świadomie i rozważnie wszystkie decyzje wychowawcze, a wskazówki i rady przekazane podczas spotkania będą wykorzystywane podczas codziennych aktywności.

Ewa Bilska




Warsztaty robienia pizzy klasa 5


Kalendarz świąt nietypowych jest bogaty w wydarzenia, które wpisują się idealnie w idee rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów, odkrywania ich umiejętności i pasji, a także mogą jednocześnie sprawować funkcję rekreacyjno- towarzyską. Takim dniem na pewno jest Święto pizzy przypadające 9 lutego i obchodzone w naszym kraju od 2018 r. Polacy bardzo polubili to święto, między innymi z tego powodu, że pizza to bardzo prosty, a zarazem smaczny przysmak. Korzystając z oferty restauracji Ciżemka i okazji przypadającego niedługo święta klasa 5 postanowiła wybrać się na warsztaty robienia pizzy.






Dnia 6 lutego 2024 r. uczniowie klasy 5 wzięli udział w warsztatach z robienia pizzy w Restauracji Ciżemka w Sandomierzu. Pod okiem szefa kuchni szlifowali swoje umiejętności kulinarne i zapoznali się ze sposobami przyrządzania tego popularnego i smacznego dania jakim jest pizza.






Po wyśmienitym posiłku, uczniowie udali się na zwiedzanie Podziemnej Trasy Turystycznej. Pokonali 470 metrów krętych korytarzy i komnat i w sumie ponad 360 schodów. Zeszli na maksymalną głębokość 12 metrów pod ziemią. Zwiedzanie rozpoczęli od wystawy multimedialnej w ,,Legendarnej Komnacie’’, gdzie poznali legendę o bohaterskiej Halinie Krępiance, poznali sylwetki wybitnych ludzi związanych z Sandomierzem oraz obejrzeli animację przedstawiającą przebieg podziemnej trasy z lotu ptaka. Piątoklasiści wrócili z wycieczki bardzo zadowoleni, bogatsi o nową wiedzę i ciekawe doświadczenia.

Monika Pietrucha, Ewa Bilska




Klaun Waluś uczył bawiąc, bawił ucząc


W poniedziałek 18 grudnia odwiedził naszą szkołę klaun Walduś z programem artystycznym pt. "Ucz się bawić, baw się ucząc". Podczas występu zaprezentował wiele niesamowitych sztuczek wprowadzając przy tym uczniów w świat magii i iluzji. W pokazach uczestniczyły dzieci z punktu przedszkolnego, oddziału przedszkolnego 5 latki i 6 latki, uczniowie kl. 1-8 oraz nauczyciele.






Klaun poprzez dowcip i dociekliwość skłaniał widzów do logicznego myślenia i nagradzał najbystrzejsze umysły. Uczył również wielu przydatnych w życiu codziennym sztuczek i czynności, takich, jak wiązanie supełków, składanie koszulki czy wiązanie krawatów, doskonalił refleks, zwinność szybkość i koncentrację naszych uczniów. Podczas swojego występu wykorzystywał mnóstwo rekwizytów i przebrań, przez co pokaz był bardzo kolorowy, dynamiczny, ciekawy i co chwilę zaskakiwał młodych widzów. Wszyscy bawili się wesoło i nagradzali Waldusia gromkimi brawami.






Ewa Bilska




Głośne czytanie dla dzieci z klasy 2


Klasa 2, w bieżącym roku szkolnym realizuje projekt edukacyjny Czytam z klasą lekturki spod chmurki. W ramach tego projektu dzieci, zaczęły realizację modułu II, wspólnie wybrały i czytały lekturę pt. " Sposób na Elfa".





Żeby uatrakcyjnić dzieciom czytanie i promować czytelnictwo wśród najmłodszych, zorganizowano 9 lutego 2024 r. w klasie, akcję głośnego czytania dla uczniów. W tym celu zaproszono znane i bliskie uczniom osoby. Zaproszenie przyjęła kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Wilczycach Pani Lidia Rutkowska i mamy uczniów Pani Justyna Świstak, Pani Beata Paw i Pani Joanna Sendrowicz.





Akcja głośnego czytania rozpoczęła się zabawą integracyjną i słowotwórczą, pobudzającą do myślenia i rozwijającą wyobraźnię, by uczniowie aktywniej słuchali czytanego tekstu. Dorośli czytali dzieciom fragmenty lektury, a dzieci z zaciekawieniem słuchały dalszych losów tytułowego Elfa. Tuż po feriach uczniowie klasy 2 rozpoczną realizację poszczególnych zadań z modułu II pod hasłem: „Bądź dobry dla zwierząt”, nawiązując do przeczytanej lektury i własnych spostrzeżeń i wniosków związanych z tematem przewodnim modułu. Wydarzenie głośnego czytania dla dzieci upłynęło w bardzo miłej i ciepłej atmosferze. Na zakończenie wszyscy zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie. Ewa Bilska


Dzień pizzy w klasie 2


Klasa 2 postanowiła uczcić Święto pizzy, które przypada 9 lutego. Dzieci rozpoczęły świętowanie od obejrzenia filmu edukacyjnego, dzięki któremu poznały historię pizzy i wiele różnych ciekawostek związanych z tym daniem. Tego dnia dzieci przyniosły do szkoły wszystkie potrzebne produkty, do wykonania pizzy. Po odmierzeniu wszystkich składników i wykonaniu ciasta, oddały się zabawom integracyjnym. Gdy ciasto już wystarczająco wyrosło , uczniowie samodzielnie dobrali ulubione dodatki i umieścili swoje pizze w piekarniku. Oczekując na danie, dzieci dekorowały salę balonami i serpentynami na bal karnawałowy, z niecierpliwością oczekując swojego popisowego dania. Gotowe i upieczone pizze uczniowie degustowali ze smakiem. Dzieci również samodzielnie wykonały do pizzy sos czosnkowy.






Cieszy fakt, że uczniowie samodzielnie i z dużym zaangażowaniem wykonywali kolejne etapy powstawania pizzy. Każdy z nich poznał sposób wykonania i produkcji pizzy, która jest przysmakiem większości dzieci. Wiedza i umiejętności, jakie opanowały dzieci tego dnia, na pewno przełożą się na pomoc w kuchni, w swoich domach, przy przygotowaniu pizzy.






Takie zajęcia służą również dzieciom w odkrywaniu i rozwijaniu ich talentów i zainteresowań kulinarnych. Składamy serdeczne podziękowania mamom dzieci, które tego dnia również przybyły do klasy, by pomóc i nadzorować pracę uczniów. Dzięki takim zajęciom dzieci i rodzice mogą wspólnie działać, podtrzymywać pozytywne relacje i integrować zespół klasowy. Nadmienić należy również ze zarówno uczniowie jak i rodzice z klasy 2 bardzo lubią i chętnie uczestniczą w takiej formie zajęć warsztatowych, zarówno kulinarnych jaki manualnych czy plastycznych.

Ewa Bilska




Wyjazd do kina do Ostrowca Świętokrzyskiego z okazji Mikołajek


Klasy 1 i 2 z okazji Mikołajek postanowiły wybrać się 07.12.2023 r. wraz z wychowawczyniami do kina, na film pt. „Trolle 3”, do Ostrowca Świętokrzyskiego. Po seansie uczniowie wstąpili do McDonald ’s, by tam się posilić. Podczas posiłku, uczniowie recenzowali obejrzany seans, który przypadł im do gustu.








Był to wyjazd integracyjny i sprzyjał nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji koleżeńskich. Ponadto uczniowie utrwalili zasady zachowania w miejscach publicznych oraz środkach transportu mieli okazję poznać alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego oraz kształtować wrażliwość estetyczną poprzez aktywny odbiór sztuki filmowej. Uczestnikom dopisywały świetne humory i każdy wrócił do domu z uśmiechem na twarzy i głową pełną wrażeń.

Ewa Bilska




Mikołajkowa Zbiórka Darów dla Domu Dziecka w Skopaniu






Po raz kolejny z inicjatywy Szkolnego Koła Wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego społeczność szkolna podjęła się szczytnego zadania – zbiórki darów dla Domu Dziecka w Skopaniu.



Centrum Opieki nad Dzieckiem w Skopaniu jest zespołem placówek zajmujących się realizacją zadań związanych z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom i młodzieży częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki rodziców. Zbiórka artykułów odbywała się w naszej szkole. „Mikołajkowa Zbiórka Darów dla Domu Dziecka w Skopaniu” odniosła w tym roku sukces i udało się uzbierać pokaźną ilość darów. Kolejny raz, wspólnymi siłami udało nam się zebrać imponującą ilość produktów pierwszej potrzeby dla podopiecznych Domu Dziecka w Skopaniu. Serdecznie dziękujemy rodzicom, dzieciom oraz wszystkim osobom zaangażowanym w akcję charytatywną, bez zaangażowania i pomocy uczniów nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły nie udałoby się nam osiągnąć takiego sukcesu. Taka forma pomocy i inicjatywa rozwija empatie, kształtuje wrażliwość i chęć pomagania, pomaga dostrzec krzywdę innych i ukazuje sposoby pomocy potrzebującym. Zebrane dary zostały osobiście przez uczniów naszej szkoły aktywnie działających w ramach Szkolnego Koła Wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego przekazane podopiecznym i opiekunom Domu Dziecka w Skopaniu.





Poniżej przedstawiamy nazwiska darczyńców, którzy okazali serce i szczodrość i podzielili się z potrzebującymi:

  • Marlena Grzesik kl. II
  • Błażej Grzesik kl. IV
  • Lena Bilska kl. III
  • Olaf Twaróg oddział przedszkolny 5-latki i 6-latki
  • Igor Twaróg kl. II
  • Oliwia Bilska punkt przedszkolny
  • Antoni Chmiel punkt przedszkolny
  • Grzegorz Sasaga kl. III
  • Marcelina Wikierska punkt przedszkolny
  • Kamil Zych kl. VI
  • Julia Wikierska kl. V
  • Maria Wrona kl. I
  • Wojciech Wrona punkt przedszkolny
  • Stanisław Bajak kl. V
  • Emilia Zawadzka kl. V
  • Beata Zawadzka kl. II
  • Nina Wójcik kl. I
  • Kacper Książka kl. V
  • Anna Zych kl.III
  • Kacper Wieczorek kl. V
  • Marcelina Wnuk kl. VI
  • Kacper Wnuk kl. III
  • Leon Pałka kl. I
  • Filip Świstak odział przedszkolny 5-latki i 6-latki
  • Kacper Świstak kl. II
  • Maja Stępień kl. V
  • Iwo Wielgus kl. II
  • Bartosz Łukaszek oddział przedszkolny 5-latki i 6-latki
  • Oliwia Świstak punkt przedszkolny
  • Jan Bednarz odział przedszkolny 5-latki i 6-latki
  • Natalia Kaczmarczyk kl.IV
  • Krzysztof Pyszczek kl. IV
  • Piotr Małecki kl. VI
  • Martyna Tańczyk kl. I
  • Patryk Świstak kl. I
  • Zuzanna Wójcik kl. III
  • Antoni Szymański kl. III
  • Bartosz Sobczyk kl. III
  • Alan Wojtal kl. VI





Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za empatię i okazaną pomoc. Dobro porwaca!

Monika Pietrucha, Ewa Bilska




Przekaż 1,5 % podatku


Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego dla kl. 8


Uczniowie klasy 8,w dniu 22 stycznia 2024r. wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez panie z Hufca Pracy w Sandomierzu. Zajęcia miały na celu pomoc w podjęciu dalszych decyzji edukacyjno-zawodowych. Warsztaty zorganizowano w myśl hasła przewodniego „Zaplanuj swoją przyszłość.”

Wybór szkoły ponadpodstawowej nie jest łatwym zadaniem, należy uwzględniać wiele czynników i zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką ponosi każdy z uczniów kończących klasę 8 szkoły podstawowej. Niewłaściwy wybór szkoły czy zawodu, może skutkować zmarnowaniem bardzo cennego czasu oraz doprowadzić do rozterek, które źle wpływają na samopoczucie, a w konsekwencji mogą wpływać na całe przyszłe życie zawodowe, ale również prywatne. Dlatego należy świadomie i z uwzględnieniem wszystkich czynników podjąć decyzję dotyczącą dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej. „Podczas spotkania pracownice podkreślały jak istotne jest, podczas planowania swojej przyszłości zawodowej, wzięcie pod uwagę własnych predyspozycji, ale także potrzeb rynku pracy. Ważne jest bowiem, aby po skończeniu szkoły znaleźć zatrudnienie w wyuczonym przez siebie zawodzie i czerpać z niego satysfakcję. Należy zatem śledzić trendy rozwojowe na rynku pracy oraz poznać różne sposoby zdobywania kwalifikacji i kompetencji zawodowych.”

Podczas spotkania nasi uczniowie zostali szczegółowo zapoznani z ofertą sandomierskiego hufca pracy oraz przedstawienia zasad rekrutacji do OHP.

Ewa Bilska




Warsztaty z doradcą zawodowym w kl. 1-3


Uczniowie klas 1-3 w dniu 02.01.2024r. wzięli udział w zajęciach prowadzonych przez doradcę zawodowego z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sandomierzu, panią Lucję Strużyk, która w ramach orientacji zawodowej przybliżyła dzieciom zagadnienia związane z wykonywaniem zadań w poszczególnych profesjach. W trakcie warsztatów, uczniowie poprzez zabawę poznawali zawody i charakterystyczne dla nich narzędzia pracy i atrybuty.

Rozbudzanie zainteresowania zawodami i poznawanie ich specyfiki, powinno zacząć się jak najwcześniej, by dzieci miały świadomość, po co się uczą, jaką wartością w życiu człowieka jest praca, jakie zawody mogą wykonywać i że w przyszłości będą musiały podjąć ważne decyzję edukacyjno-zawodowe. Zajęcia spotkały się z aprobatą wśród uczniów i pewnie skłoniły niektórych do rozmyślań nad tym, kim chcieliby zostać w przyszłości.

Ewa Bilska




Wizyta w Egipcie dzięki podróżnikowi goszczącemu w naszej szkole


Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w niezwykłej lekcji geografii, historii i sztuki a wszystko za sprawą wizyty podróżnika, który przybył by podzielić się swoją wiedzy i doświadczeniami w sposób bardzo obrazowy. Zajęcia pokazowe odbyły się 30 stycznia 2024r.



Uczniowie zgromadzili się w sali gimnastycznej wokół wielu charakterystycznych i oryginalnych, a często bezcennych rekwizytów i pamiątek pochodzących z Egiptu. Kraj kojarzący się z piramidami i faraonami, posiada szereg ciekawych i historycznych wydarzeń oraz ludzi, którym zawdzięczamy między innymi pismo na papirusie, rozwój matematyki, astronomii, medycyny, budownictwa, Egipcjanie byli twórcami kalendarza słonecznego. Kraj ten ciekawy kulturowo i ważny dla cywilizacji ludzkości, słynny ale jakże od nas odległy możemy poznać właśnie za pośrednictwem takich zajęć jak te, które odbyły się w naszej szkole.



Podróżnik, który gościł, starał się nawiązać do ważniejszych wydarzeń historycznych Egiptu poprzez zaangażowanie uczniów i inscenizację historyczną, w którą wcielili się chłopcy i dziewczynki kl.1-8. Dobierając odpowiednie stroje i rekwizyty, oraz tworząc tło historyczne, bardzo ciekawie opowiadał, przez co widzowie z wielką uwagą słuchali. Uczniowie dowiedzieli się podczas tego pokazu gdzie znajduje się Egipt, jakie są zwyczaje i kultura, oraz co zawdzięczamy wynalazkom i osiągnieciom starożytnych Egipcjan.



Po ekscytujących opowieściach podróżnika, uczestnicy mogli podziwiać eksponaty przywiezione z Egiptu podczas jego wypraw, przymierzać tradycyjne stroje, dotknąć papirusów, berła faraona, czy podziwiać piramidy i figurki z podobizną faraona. To była niezwykle pouczająca i ciekawa lekcja, z dużą dawką wiedzy a zarazem humoru.



Ewa Bilska




Konkurs na ozdobę bożonarodzeniową i kiermasz charytatywny


Początkiem grudnia został ogłoszony w naszej szkole konkurs na ozdobę i dekorację bożonarodzeniową. Prace konkursowe były wykonywane w nawiązaniu to zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych i rozpatrywane w 4 kategoriach wiekowych. Na kiermasz zgłoszonych zostało 48 prac, każda praca zaskakiwała pomysłowością wykonania, aranżacją elementów, ale jej wartość wyznaczał głównie fakt, że w ich wykonanie byli zaangażowani nasi uczniowie i ich rodziny. Mamy nadzieję, że praca twórcza nad dekoracjami sprawiła wszystkim przyjemność, pozwoliła na podtrzymywanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, zacieśnianiu więzi rodzinnych, a także wpajaniu wartości takich, jak empatia, chęć pomagania czy dzielenia się z innymi. Jury wyłoniło zwycięzców w każdej kategorii wiekowej, laureaci konkursu otrzymali dyplomy i nagrody, które zostały wręczone przez Panią Dyrektor Edytę Rędziak, podczas spotkania w sali gimnastycznej tuż po szkolnych jasełkach.

Wyniki konkursu na ozdobę bożonarodzeniową:
W kategorii wiekowej dzieci z punktu przedszkolnego oraz oddziału przedszkolnego 5- latki i 6- latki przyznano:
  • Miejsce 1 Marcelina Wikierska punkt przedszkolny
  • Miejsce 2 Oliwia Bilska punkt przedszkolny
  • Miejsce 3 Oliwia Świstak punkt przedszkolny

Wyróżnienie: Liliana Skórska punkt przedszkolny, Bartosz Łukaszek odział przedszkolny 5- latki, 6- latki.

W kategorii klasy I-II:
  • Miejsce 1 Filip Stępień kl. II
  • Miejsce 2 Łucja Zawadzka kl. III
  • Miejsce 3 Igor Twaróg kl. II

Wyróżnienia otrzymali: Dominik Sendrowicz kl. II, Patryk Świstak kl. I , Lena Bilska kl. III

W kategorii klasy IV- VIII:

  • Na miejscu 1 uplasował się Piotr Małecki kl. VI
  • Na miejscu 2 Kamil Zych kl. VI
  • Miejsce 3 zajęła Julia Wikierska kl. V

Wyróżnienie otrzymał Fabian Dziuba kl. VI

W kategorii Seniorzy:

  • Miejsce 1 Ksenia Skrok,
  • Miejsce 2 Monika Książka,
  • Miejsce 3 Paulina Wiatrowska

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i nagrody za udział.

Prace przekazane na konkurs były jednocześnie wystawione na licytację charytatywną, zorganizowaną tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Ozdoby świąteczne można było licytować za pośrednictwem strony Facebook naszej szkoły. Cały dochód z licytacji przekazany został na szczytny cel dla Igorka Szczygła. Większość prac ozdabiały już w święta nowe domy, a pieniążki zgromadzone na kiermaszu pomogą małemu Igorkowi w rehabilitacji. Z licytacji zgromadzono sumę 1720 zł, którą przekazano na konto zbiórki www.pomagam.pl/pomocigorkowi















Dziękujemy za udział w konkursie, przekazane na licytacje prace oraz szczodre licytowanie ozdób bożonarodzeniowych ! Dobro wraca!!!

Dorota Leja, Ewa Bilska




Wyjazd do Kina „Starówka” i Muzeum Zamkowego w Sandomierzu


W dniu 28.12.2023r. uczniowie klasy V i VI wzięli udział w wyjeździe do Sandomierza. Najpierw w Kinie „Starówka” obejrzeli seans filmu pt. „Kajtek Czarodziej” - opowieści o magicznym świecie dziecięcej wyobraźni, dorastaniu i ulepszaniu świata, powstałej na motywach powieści Janusza Korczaka. Następnie udali się do Muzeum Zamkowego w Sandomierzu, gdzie mieli okazję poznać sylwetkę lokalnego etnografa, patrioty Janusza Kamockiego, poznali historię sandomierskiego zamku, wzięli udział w zajęciach warsztatowych, w trakcie, których samodzielnie zaprojektowali własne przypinki oraz mieli okazję zobaczyć bogate zbiory muzeum. Na zakończenie wyjazdu udali się na pizzę do lokalnej restauracji. Wyjazd można zaliczyć do udanych.
Wyjazdy klasowe są niezwykle cenne i integrują naszych uczniów, a ponadto rozwijają ich kompetencje miękkie, poszerzają wiedzę i zainteresowania. Nasi uczniowie bardzo lubią taką formę realizacji podstawy programowej.

Monika Pietrucha, Ewa Bilska




Eko-warsztaty dla klas 1-3






Dnia 15 grudnia odbyły się w naszej szkole eko- warsztaty prowadzone przez firmę EMIR-EKO, których celem było promowanie ekologicznych postaw. Panie, prowadzące w sposób przystępny i zrozumiały, przypomniały i przekazały dzieciom wiedzę, na temat segregowania śmieci, recyklingu, oraz zagrożeń płynących z nieodpowiedzialnego i lekkomyślnego traktowania tematu ochrony środowiska. W warsztatach uczestniczyli uczniowie klas 1-3. Dzieci utrwaliły wiadomości na temat prawidłowego segregowania śmieci, dowiedziały się, co dzieje się z odpadami, a także wzięły udział w konkursie z nagrodami.



Podczas zajęć dzieci miały okazję przypomnieć sobie zasady segregowania odpadów, a następnie samodzielnie dokonać segregacji. Prowadzące przekazały uczniom wiele cennych ciekawostek dotyczących specjalnych miejsc zbierania odpadów (PSZOK) oraz zalet recyklingu. Zajęcia zakończyły się rozdaniem certyfikatów i materiałów do samodzielnego utrwalenia wiedzy, oraz wspólnym pamiątkowym zdjęciem.



Wiedza i umiejętności, które były utrwalane przez dzieci podczas warsztatów, mamy nadzieję, przełożą się na skuteczne przeciwdziałanie zaśmiecania i zatruwania naszej małej ojczyzny, a de facto wpłyną także na jakość życia na naszej planecie. Uważamy, że profilaktyka i wszelkie działania proekologiczne są bardzo potrzebne i niezwykle ważne, w dobie coraz gorszych warunków życia na ziemi, w kwestii zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód, a także stale ocieplającego się klimatu, i zjawiska smogu.

Ewa Bilska









Jasełka i wigilijne spotkania




Przedświąteczny czas już od kilku tygodni dało wyczuć się w szkolnej atmosferze, sprzyjały temu wyjazdy i wycieczki tematyczne, zajęcia plastyczne i techniczne na których wykonywano prace i ozdoby o tematyce świątecznej, warsztaty bożonarodzeniowe, tematyka zajęć dydaktycznych, wspólne ubieranie choinki w klasach, śpiewanie kolęd, konkursy, kiermasze i akcje charytatywne czy swobodne rozmowy uczniów z nauczycielami. Wszystkie te działania służyły poznawaniu i podtrzymywaniu tradycji zawiązanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Poznanie zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych w wieku szkolnym jest kluczowe do utożsamiania się ze swoją ojczyzną, swoim regionem, swoją rodziną, a ponadto do kultywowania tych zwyczajów w dorosłym życiu. Uznanie wartości i przekonań za swoje buduje w nas tożsamość kulturową i społeczną, co nie może być pomijane w procesie dydaktyczno- wychowawczym. W naszej szkole cenimy tradycje, kulturę regionalną i narodową, oraz staramy się przekazywać uczniom wartości ponadczasowe.








Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w sali gimnastycznej odbyły się jasełka w wykonaniu uczniów klasy 3, którzy w pełni oddali uroczysty nastrój zbliżających się dni, a śpiew chóru dopełniał całość przedstawienia. Widzowie oglądali występ z uwagą i podziwiali świetnie przygotowany i zaprezentowany program artystyczny.




Po występie nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na ozdobę bożonarodzeniową i wręczenie dyplomów i upominków przez Panią Dyrektor Edytę Rędziak, oraz przekazanie przez nią świątecznych życzeń wszystkim zebranym. Ostatnim punktem dzisiejszego dnia, były spotkania wigilijne w klasach, łamanie się opłatkiem, składanie sobie życzeń, degustacja wigilijnych potraw przygotowanych przez rodziców oraz śpiewanie kolęd. Po uroczystych wigiliach klasowych wychowawcy pożegnali się z uczniami, życząc im i całym rodzinom zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych w rodzinnym gronie, oraz okazji do rozmów i spotkań z bliskimi.




  

  

  

Ewa Bilska




Wycieczka do GMC Fabryki Bombek w Staszowie




Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia uczniowie z klas 1-3 wybrali się ze swoimi wychowawczyniami na wycieczkę do GMC Fabryki Bombek w Staszowie. Uczniowie zwiedzanie rozpoczęli od wizyty w muzeum bombek, gdzie oglądali bombki z różnych epok, zobaczyli najdroższe i najdziwniejsze bombki, oraz poznali historię pierwszych ozdób choinkowych. Uczniowie mieli okazję podczas pobytu w fabryce, obserwować proces produkcji, srebrzenia, lakierowania, dekorowania i pakowania bombek choinkowych. Na własne oczy widzieli proces tworzenia prawdziwych dzieł sztuki.








Sami też mieli okazję spróbować swoich sił w dekorowaniu bombek wg własnego pomysłu, podczas warsztatów. Własnoręcznie ozdobione bombki zabrali do domów. Kolejnym punktem pobytu w fabryce było oglądanie wystaw z bombkami w interaktywnych salach i słuchanie opowieści o gwiazdce. Przejścia przez kolejne sale zaskakiwały nowoczesnością, kreatywnością i oryginalnością, wzbudzały we wszystkich podziw i zachwyt. Uczniowie odbierali różnymi zmysłami bodźce, których dostarczyli organizatorzy. Na koniec dzieci udały się do sklepiku, by zrobić świąteczne zakupy dla bliskich i siebie, jako pamiątki z tego wyjazdu. Podczas wycieczki zaspokoili głód w pobliskiej pizzerii.








Wyjazd do fabryki bombek wprowadził wszystkich w bardzo świąteczny i miły klimat. Uczestnicy zgodnie przyznali, że wycieczka bardzo im się podobała. Po wyjeździe dopytywali, kiedy znów pojadą do fabryki ozdób choinkowych, co jest niezbitym dowodem, że miejsce i atrakcje, jakie były tam przewidziane przypadł dzieciom o gustu.

Ewa Bilska




Świąteczny wyjazd na warsztaty do Sandomierza klasy III


Poznawać zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe można w różnorodny sposób, wiele czasu poświęca się tym zagadnieniom podczas zajęć dydaktycznych w szkole, jednak praktyczne stosowanie i wykorzystywanie zdobytej wiedzy jest ważnym elementem poszerzania i utrwalania jej.








Dnia 14 grudnia 2023r. uczniowie kl.3 wybrali się na wycieczkę do Sandomierza, aby uczestniczyć w warsztatach piernikowych zorganizowanych przez restaurację "Ciżemka". Dzieci miały okazję samodzielnie wykonać swoje pierniczki, a następnie je pięknie udekorować. Spotkanie poświęcone było rozwijaniu i podtrzymywaniu bożonarodzeniowej tradycji. Dzięki kolorowym i słodkim posypkom i lukrom, każdy uczeń stworzył swoje dzieło sztuki, a w powietrzu unosił się zapach pachnących pierniczków. Po warsztatach dzieci zjadły pyszny obiad. Korzystając z atrakcyjnej lokalizacji, uczniowie podziwiali świąteczne dekoracje znajdujące się na Starówce w Sandomierzu, odwiedzili też szopkę bożonarodzeniową.








Po krótkim spacerze zadowoleni uczniowie wrócili do szkoły. Wycieczka wprowadziła uczestników w świąteczny nastrój.

Barbara Skuza, Ewa Bilska




Wyjazd mikołajkowy do Ostrowca Świętokrzyskiego


Dzień 6 grudnia czyli Mikołajki można celebrować w tradycyjny i wszystkim znany sposób, spotykając się z brodatym panem, który dla każdego grzecznego i mniej grzecznego dziecka, ma w swoim worku coś miłego, i chętnie dzieli się ze wszystkimi, podarkami. Można również ten sposób obchodzenia mikołajek połączyć z inną, bardziej aktywną formą spędzania czasu. Tak zrobiła właśnie klasa V wraz ze swoją wychowawczynią.








Uczniowie klasy V świętowali tegoroczne Mikołajki w Laser Space w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie korzystali z placu zabaw Ninja Park, doświadczyli wirtualnej rzeczywistości dzięki goglom VR, wykazali się sprawnością w pokonywaniu laserowego labiryntu (Laser Maze) oraz stoczyli bitwę w laserowy paintball (Laser Tag). Wyjazd ten dostarczył wszystkim wielu wrażeń, a zarazem był okazją do nauki drużynowej współpracy, integracji i zdrowej rywalizacji.








Tegoroczne Mikołajki na pewno uczniom klasy V zapadną na długo w pamięci, gdyż zarówno prezenty, jak i wyjazd były bardzo trafione i atrakcyjne.

Monika Pietrucha, Ewa Bilska




Wyjazd do kina do Ostrowca Świętokrzyskiego z okazji Mikołajek








Klasy 1 i 2 z okazji Mikołajek postanowiły wybrać się 07.12.2023r. wraz z wychowawczyniami do kina, na film pt. "Trolle 3", do Ostrowca Świętokrzyskiego. Po seansie uczniowie wstąpili do McDonald ‘s, by tam się posilić. Podczas posiłku, uczniowie recenzowali obejrzany seans, który przypadł im do gustu.








Był to wyjazd integracyjny i sprzyjał nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji koleżeńskich. Ponadto uczniowie utrwalili zasady zachowania w miejscach publicznych oraz środkach transportu mieli okazję poznać alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego oraz kształtować wrażliwość estetyczną poprzez aktywny odbiór sztuki filmowej.




Uczestnikom dopisywały świetne humory i każdy wrócił do domu z uśmiechem na twarzy i głową pełną wrażeń.

Ewa Bilska




Wyjazd do Kina „Starówka” i Muzeum Zamkowego w Sandomierzu


W dniu 28.12.2023r. uczniowie klasy V i VI wzięli udział w wyjeździe do Sandomierza. Najpierw w Kinie „Starówka” obejrzeli seans filmu pt. „Kajtek Czarodziej” - opowieści o magicznym świecie dziecięcej wyobraźni, dorastaniu i ulepszaniu świata, powstałej na motywach powieści Janusza Korczaka.








Następnie udali się do Muzeum Zamkowego w Sandomierzu, gdzie mieli okazję poznać sylwetkę lokalnego etnografa, patrioty Janusza Kamockiego, poznali historię sandomierskiego zamku, wzięli udział w zajęciach warsztatowych, w trakcie, których samodzielnie zaprojektowali własne przypinki oraz mieli okazję zobaczyć bogate zbiory muzeum. Na zakończenie wyjazdu udali się na pizzę do lokalnej restauracji. Wyjazd można zaliczyć do udanych.








Wyjazdy klasowe są niezwykle cenne i integrują naszych uczniów, a ponadto rozwijają ich kompetencje miękkie, poszerzają wiedzę i zainteresowania. Nasi uczniowie bardzo lubią taką formę realizacji podstawy programowej.




Monika Pietrucha, Ewa Bilska




Wyjazd dzieci z Punktu Przedszkolnego „Na wzgórzu” do Sandomierza








Koniec listopada to ostatni moment na napisanie i wysłanie listów do Świętego Mikołaja. Przedszkolaki cały rok starały się być bardzo grzeczne, dlatego 22.11.2023r. wybrały się na wycieczkę do Sandomierza, miedzy innymi do urzędu pocztowego, by tam z czystym sumieniem wysłać listy do św. Mikołaja.








Narysowały życzenia na kartce, spakowały do koperty, nakleiły znaczki, stemplowały listy, a następnie wrzuciły je do skrzynki na listy. Pozostawało już tylko czekać na św. Mikołaja. Podczas wizyty wszystkim dopisywały doskonałe humory, udało się nawet zaprezentować pracownikom poczty talenty, jakie mają nasze przedszkolaki, zaśpiewały paniom z poczty zimową piosenkę, sposób ich wykonania wzruszył i wywołał wiele uśmiechów wśród obecnych. Nasze dzieci zostały bardzo serdecznie przyjęte przez pracowników Poczty Polskiej w Sandomierzu, za co bardzo dziękujemy. Druga cześć wyjazdu dotyczyła aktualnego tematu tygodnia : „Dawno, dawno temu”. Dzieci udały się do Muzeum Zamkowego w Sandomierzu, gdzie co prawda, nie ma już króla i królowej, ale można zobaczyć piękne stroje, zastawę stołową i królewską koronę. Maluchy z zapartym tchem podziwiały eksponaty muzealne i słuchały historii oglądanych wystaw.








Po powrocie do szkoły jeszcze długo wspominały i opowiadały o przygodach jakie spotkały ich podczas wyjazdu.

Ewa Bilska




Zabawa andrzejkowa w naszej szkole




Podopieczni Punktu Przedszkolnego ,,Na Wzgórzu " oraz uczniowie Szkoły Podstawowej w Darominie, w dniu w dniu 23.11.2023r. hucznie obchodzili zabawę andrzejkową. W myśl przysłowia ,,Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze" odbyły się wróżby, które pozwalały chętnym poznać przyszłość.




Były również zabawy dla najmłodszych w rytm dziecięcych przebojów, konkursy andrzejkowe ze słodkimi nagrodami oraz taneczne szaleństwo. W poszczególnych klasach rodzice przygotowali dla dzieci i młodzieży poczęstunki, by można było posilić się po intensywnej zabawie i tańcach. Wychowawczynie w klasach zadbały o atrakcje i przygotowały podczas trwania zabawy andrzejkowej liczne konkurencje i zabawy sprawnościowe, a także tradycyjnie wróżby andrzejkowe. W klasie 2 uczniowie lali wosk przez klucz, dowiedzieli się jak będzie na imię miała ich przyszła sympatia, oraz gdzie i w jakim domu będą mieszkać. Wróżąc z butów dowiedzieli się, kto z klasy jako pierwszy spotka swoją sympatię, nie zabrakło też zabaw i konkurencji sprawnościowych i sprawdzających wiedzę ogólną.








W klasie 3 odbyły się andrzejki, które były wspaniałą okazją do dobrej zabawy oraz źródłem poznania obrzędów i tradycji ludowych, wróżby pozwoliły przenieść się w świat magii, marzeń i fantazji. Wszystkim uczestnikom zabawy andrzejkowej, tego dnia dopisywały humory, co przełożyło się na świetną, koleżeńską, życzliwą i sprzyjającą szaleństwu atmosferę.




Monika Pietrucha, Barbara Skuza, Ewa Bilska




Konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej pt. „Piękna nasza Polska cała” w Szkole Podstawowej w Darominie rozstrzygnięty!


W październiku br w naszej szkole został zorganizowany konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej pt. „Piękna nasza Polska cała”. Organizatorem konkursu i fundatorem nagród była Szkoła Podstawowa w Darominie. Konkurs składał się z 2 etapów i podzielony był na 2 kategorie wiekowe kl. 0-II i kl. III-VIII. W pierwszym etapie przeprowadzono eliminacje klasowe, natomiast w drugim etapie wyłonieni laureaci zaprezentowali swoje wiersze przed szerszą publicznością w dniu 14 listopada po uroczystym apelu z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Konkurs poezji patriotycznej „Piękna nasza Polska cała” zachęcał do promowania wśród dzieci i młodzieży treści o tematyce patriotycznej, dostrzegania i doceniania wartości i piękna naszego kraju. Celem konkursu było popularyzowanie poezji o tematyce patriotycznej, wyeksponowanie istotnego i oryginalnego dla polskiej poezji wątku patriotycznego, zachęcanie do kształtowania poczucia silnej więzi emocjonalnej, społecznej i kulturowej z własnym narodem, z jego historią, tradycją i wartościami, rozwijanie wrażliwości na słowo poetyckie o tematyce patriotycznej, utrwalanie poczucia dumy narodowej, promowanie i rozwijanie młodych talentów. Jury w składzie Pani Justyna Czarnecka, Pani Aneta Forc, Pani Monika Pietrucha i przedstawicielka Samorządu Uczniowskiego Mariola Klimczak przyglądały się występom uczniów, oceniały, a następnie wyłoniły zwycięzców drugiego etapu konkursu. Ocenie podlegały przede wszystkim opanowanie tekstu, dykcja, dobór i rozumienie tekstu, ekspresja wypowiedzi.

Uczniowie, którzy zadeklarowali chęć uczestnictwa i pozytywnie przeszli eliminacje klasowe przed jury i szerszą publicznością recytowali wiersze znanych poetów, ale również utwory autorskie, poziom opanowania teksu, interpretacji i ogólne odczucie artystyczne miło wszystkich zaskoczyło. Do konkursu zgłosiło się 10 uczniów z kl. 0-2, i 10 uczniów z kl. 3-8. Wszyscy uczestnicy mimo stresu i tremy stanęli na wysokości zadania i zaprezentowali przygotowane przez siebie utwory. Po występie wszystkich uczestników jury udało się na naradę, by wyłonić zwycięzców, a dla wszystkich obecnych i oczekujących na wyniki został zorganizowany patriotyczny quiz z nagrodami. Chętni uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zagadki o Polsce. Jak się okazało młodsza część naszych uczniów doskonale zna historię, symbole narodowe i wiele ciekawostek o naszym kraju, jak również ma odwagę się tą wiedzą dzielić. Co bardzo nas cieszy.

Po wspólnej zabawie edukacyjnej nastąpiło ogłoszenie i wręczanie nagród za udział w konkursie recytatorskim. Pani Dyrektor Edyta Rędziak wręczyła laureatom dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Pozostali uczestnicy również za udział otrzymali dyplomy i nagrody pocieszenia. W szkolnym konkursie recytatorskim o tematyce patriotycznej pt. „Piękna nasza Polska cała” wyłoniono następujących laureatów: w kategorii wiekowej kl. 0-2; I miejsce otrzymał Iwo Wielgus z kl. II, II miejsce przypadło Emilii Sałacie z kl. 0, a na trzecim miejscu uplanowała się Nina Wójcik z kl. I. W kategorii wiekowej kl. 3-8 przyznano następujące miejsca: I miejsce Kacper Wnuk kl. III, II miejsce Lena Bilska kl. III, 3 miejsce Zuzanna Wójcik kl. III.




Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom konkursu. Cieszymy się, że młode pokolenie podejmuje trud, inicjatywę i przejawia postawę patriotyczną, również poprzez takie formy.

Ewa Bilska




Narodowe Święto Niepodległości uczczone uroczystym apelem






Listopad to miesiąc zadumy i refeksji nad tym, co już minęło, nad naszą egzystencją, ale też, czas kiedy powinniśmy doceniać i być wdzięczynm tym wszystkim, którzy kiedyś żyli w zupełnie innej rzeczywistości, zmagali się z zupełnie innymi problemami, a mimo to podejmowali trud, walczyli za ojczyznę i bronili tożsamości, tradycji, kultury, historii i języka, nawet jeśli mieli przypłacić to swoim życiem. W podzięce za poświęcenie ale również wyraz pamięci o tamtych wydarzeniach społeczność Szkoły Podstawowej w Darominie spotyka się co roku w sali gimnastycznej, by oddać cześć i hołd, a także przywołać wspomnienia tamtych cieżkich czasów i uczcić uroczyście fakt, że dzisiaj żyjemy w wolnej i niepodległej Polsce. Narodowe Święto Niepodległości to dla każdego Polaka bardzo ważne święto.








W tym roku szkolnym 14 listopada uczniowie naszej szkoły pod czujmnym okiem nauczycieli i wychowawców przygotowali montaż słowno-muzyczny, tym samym uczcili 105 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości W krótkim rysie historycznym przedstawili też drogę do wolności, która była kręta i wymagała wielu poświęceń ze strony naszych przodków. Składali oni najwyższą ofiarę- swoje życie. Uczennice pod opieką nauczyciela muzyki przygotowały i zaprezentowały wzruszające utwory o tematyce patriotycznej, co jeszcze bardziej wprowadziło wszystkich obecnych w podniosły nastrój wydarzenia, a także refleksji i zadumy. Ważne, by datę 11 listopada 1918r. znał i umiał utożsamić każdy Polak, dlatego szkoła najlepiej jak potrafi wypełnia swój obowiązek wychowania w duchu patriotyzmu i szacunku do historii swojego narodu, między innymi poprzez takie uroczystości.




Justyna Czarnecka, Ewa Bilska




Sukces uczniów klasy 5 i 6 w Ogólnopolskim Konkursie Multitest z biologii.




Nasza młodzież przejawia różnorodne zainteresowania i uzdolnienia. Rolą nauczycieli jest ich odkrywanie i rozwijanie, dlatego 27 października 2023 r. odbył się w naszej szkole konkurs biologiczny. Uczniowie mieli do rozwiązania test składający się z 26 zadań. Trudność konkursu polegała na tym, że za każdą prawidłową odpowiedź uczniowie uzyskiwali jeden punkt, a za błędną punkty były odejmowane.Wyniki konkursu ogłoszono 1 grudnia. Oliwia Bednarz z klasy 5 zdobyła 2 miejsce i tytuł laureata, Julia Wikierska otrzymała wyróżnienie, zaś Emilia Zawadzka i Maja Stepień -dyplom uznania.




W klasie 6 wyróżnienie otrzymał Rafał Stępień, natomiast Piotr Małecki i Julian Lasota otrzymali dyplomy uznania. Gratulujemy laureatce i uczestnikom konkursu wysokich wyników.




Cieszymy się, że nasi uczniowie chętnie przygotowali się i rywalizowali w konkursie z uczniami z całej Polski. Liczymy, że udział w konkursach daje uczniom satysfakcje i motywuje ich do poszerzania swojej wiedzy.

Monika Jaśkiewicz- Wielgus




Klasa 2 zakończyła realizacje I modułu w ramach projektu edukacyjnego Czytam z klasą lekurki spod chmurki


Uczniowie z klas 1-3 w tym roku uczestniczą w międzynarodowym projekcie edukacyjnym pt.: „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”- edycja V. Tegoroczna edycja realizowana jest pod kryptonimem „Na tropach dobroczynności”, która kładzie nacisk na pielęgnowanie w dzieciach dobroczynności.








Celem i załażeniem głównym projektu edukacyjnego „Czytam z klasą” jest popularyzowanie czytelnictwa i zachęcanie uczniów do czytania książek, rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności, kształtowanie u uczniów sprawności w czynieniu dobra, integracja zespołu klasowego, współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych, W ramach modułu I projektu uczniowie klasy 2 przeczytali samodzielnie lekturę „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke, do wspólnego czytania zaprosiliśmy również kilkoro rodziców. Uczniowie wykonali przed omawianiem lektury Chmurkę Tosię, samodzielnie wyklejali ją watą i wycinali z kartonu. Również dzięki uprzejmości jednej z mam zorganizowano w klasie warsztaty szycia na maszynie, na których powstały chmurki dla każdego ucznia. Dzieci samodzielnie odrysowywały szablon chmurki, wycinały materiał, szyły i wypełniały chmurki, które następnie zabrały do domu. W lekturniku uczniowie pokolorowali okładkę, podpisali się i uzupełnili strony związane z pierwszą przeczytaną lekturą, narysowali ulubiony fragment lektury, narysowali głównego bohatera i wypisali jego cechy charakterystyczne. Wybrali po 3 rozdziały, z książki „Detektyw Pozytywka”, które najbardziej się im podobały, zilustrowali je, a następnie opowiadali o poszczególnych wydarzeniach. W klasie wykonali specjalną linkę, na której wszystkie ilustracje z lektury zostały zawieszone. Lektura spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów z innych klas, prace były podziwiane i oglądane, a na ich temat toczyły się rozmowy i opowiadanie o przedstawionych scenach. Uczniowie w grupach 2 i 3 osobowych wykonali plakaty związane z lekturą, na plakatach przedstawili zachęcające do przeczytania przez innych, sceny z lektury oraz zachęcające hasła. Po wykonaniu plakatów grupy zaprezentowały swoje prace.








Podczas realizacji modułu I uczniowie rozmawiali na temat związany z pomaganiem sobie na wzajem i innym ludziom, wskazali argumenty dlaczego warto pomagać i być dobrym człowiekiem, zauważyli który bohater przeczytanej lektury był dobry i pomagał potrzebującym, przytoczyli przykłady pomocy innym ludziom, z własnego doświadczenia i obserwacji. Następnie w klasie urządzono "Klasową Akcję Anioły", uczniowie wylosowali kolegów i koleżanki, którym przez około tydzień mieli w tajemnicy sprawiać przyjemność, przygotować i wręczyć upominki, obdarowywać miłym gestem i słowem, pod koniec akcji, dzieci starały się odgadnąć kto był ich Aniołem. Dzieci zaangażowały się w akcję, przygotowywały sobie upominki, obdarowywały się słodyczami i gadżetami, pisały do siebie i podrzucały kartki, liściki i laurki z miłymi słowami, obdarowywały się miłym gestem i słowami, chętnie sobie pomagały. Uczniowie podczas realizacji modułu I byli bardzo zaangażowani, chętnie wykonywali wszystkie zadania projektowe, a wspólne ich wykonywanie dostarczało im wiele radości i satysfakcji. Ponadto już po zakończeniu dopytywali o kolejną lekturę i termin jej omawiania, co pozwala twierdzić, że taki sposób omawiania i realizowania lektur szkolnych jest dla uczniów atrakcyjny i z dużo większym entuzjazmem je czytają, co bardzo cieszy. Mamy nadzieje, że realizacja modułu II również spotka się z takim zapałem wśród uczniów.

Ewa Bilska




Pierwszoklasiści już uczniami








Tradycją naszej szkoły jest, że w październiku pierwszoklasiści uroczycie ślubują i zostają pasowani na uczniów, a także są oficjalnie przyjęci do społeczności szkolnej. Tego dnia nie mogły się z pewnością doczekać tegoroczne pierwszaki, ale i ich rodzice. Dzieci wraz z wychowawczynią już kilkanaście dni przed tak ważnym dniem zaczęły przygotowania i próby, by podczas prezentacji wypaść jak najlepiej i przekonać Panią Dyrektor i wszystkich zebranych, że są godnymi kandydatami na uczniów naszej szkoły.








W dniu 27 października 2023 r. w naszej szkole odbyło się uroczyste ślubowanie uczniów klasy pierwszej. Był to ważny dzień dla dzieci. Pierwszoklasiści zaprezentowali krótki program artystyczny, który był rodzajem egzaminu przed pasowaniem na ucznia. Najważniejszym punktem uroczystości było złożenie przez dzieci uroczystego ślubowania oraz pasowanie na uczniów, którego dokonała Pani Dyrektor Edyta Rędziak. Uczniowie klasy pierwszej otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz upominki. Po części artystycznej, oficjalnym ślubowaniu i pasowaniu oraz wręczeniu dyplomów i upominków odbyła się pamiątkowa sesja zdjęciowa z Panią Dyrektor, wychowawczynią i rodzicami pierwszoklasistów. Następnie wszyscy udali się do klasy, na przygotowany przez rodziców poczęstunek, by wspólnie i miło spędzić czas, kiedy już emocje opadły.








Serdecznie gratulujemy i witamy uczniów klasy I w gronie naszej społeczności. Paulina Wiatrowska, Ewa Bilska


Dzień Postaci Bajkowych w przedszkolu w Darominie








Bajki, baśnie czy kreskówkowi, to nieodłączny element dzieciństwa. Właściwie dobrane do wieku i wrażliwości dziecka bajki, uczą rozwijają i powinny towarzyszyć dziecku od pierwszych dni jego życia. Dzieci poprzez słuchanie bajek uczą się empatii, wartościowania, odróżniania dobra od zła. Rodzice czytając dziecku stwarzają niesamowitą okazję do nawiązania z dzieckiem bliskich relacji, zapewnieniu mu poczucia bezpieczeństwa, a także rozwijają jego zdolności intelektualne i sferę poznawczą, wzbogacają słownictwo i rozwijają zainteresowania. W dobie Internetu i urządzeń teleinformatycznych, czytanie książek ma nieocenione znaczenie dla wszechstronnego rozwoju dziecka i budowania u niego poczucia własnej wartości. W naszej szkole propagowane jest zainteresowanie czytelnictwem i literaturą w różnorodny sposób. Jednym z nich jest świętowanie przez dzieci z przedszkola Dnia Postaci Bajkowych. W dniu 03.11.2023r. do naszej szkoły zawitali bohaterowie różnych baśni. Była Królewna Śnieżka, Elsa, Bing, Biedronka Basia, Tygrysek, Sky, jednorożce, magiczne króliki, policjanci i żołnierze.








Dzieci brały udział w różnych zabawach sprawdzających wiedzę na temat bajek, oraz zabawach ruchowych i manualnych. Rodzice przygotowali dla dzieci pyszny poczęstunek, w przerwach dzieci ładowały baterie, żeby mieć energię do dalszej zabawy. Wszystkie zabawy dały mnóstwo radości , a dzieci wykonywały zadania z wielkim zaangażowaniem. Nauka przez zabawę jest na tym etapie edukacyjnym bardzo istotnym elementem rozwoju dziecka, a doświadczenia jakie mają okazję zdobyć, przekładają się na ich procesy poznawcze i funkcjonowanie społeczne.








Dorota Leja, Ewa Bilska




Wyjścia przed Świętem Zmarłych na Cmentarz Parafialny w Darominie uczniów naszej szkoły




Co roku uczniowie naszej szkoły odwiedzają groby nieznanych żołnierzy na Cmentarzu Parafialnym w Darominie. Uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawczyniami w ostatnim tygodniu przez Świętem Zmarłych odwiedzili cmentarz, na którym znajdują się mogiły żołnierzy poległych w obronie naszego kraju podczas II wojny światowej. Celem wyjścia było oddanie hołdu żołnierzom, którzy zginęli w walce o wyzwolenie kraju. Równocześnie, dzięki takim inicjatywom dzieci poznają tradycje, zwyczaje związane ze świętem zmarłych w naszej kulturze i religii oraz zasady godnego zachowywania się na cmentarzu, by nie zakłócać spokoju zmarłych i osób odwiedzających to miejsce. Uczniowie chwilą zadumy, wspólną modlitwą i zapaleniem zniczy uczcili pamięć o poległych w obronie Ojczyzny. Był to również czas na uświadomienie sobie jak kruche i krótkie potrafi być nasze życie.





Nasza szkoła kładzie duży nacisk na wpajanie i podtrzymywanie najważniejszych tradycji i wartości. Szczególnie istotne są te działania w czasach kiedy system wartości i wyznawane przez młodych ludzi ideały odbiegają często od tych, pożądanych i uznawanych za nadrzędne i bezcenne, bez których nasze życie traci sens i cel, a dodatkowo związane są z niebezpieczeństwem dla zdrowia fizycznego, psychicznego i często utraty życia młodego człowieka. Rolą i zadaniem szkoły jest wskazywanie roli wartości i pomoc w ustaleniu własnej hierarchii tych wartości, zgodnej z przyjętymi normami i zasadami, by młody człowiek potrafił funkcjonować w dorosłym życiu, posiadał swoją tożsamość, odrębność i poradził sobie z różnymi przeciwnościami.



Ewa Bilska







Z wizytą w Kazimierzu Dolnym i Magicznych Ogrodach



Korzystając z pięknej pogody, w ostatni dzień kalendarzowego lata, 22.09.2023r. uczniowie klas 1-8 wybrali się wraz ze swoimi wychowawczyniami na wycieczkę do Kazimierza Dolnego oraz Magicznych Ogrodów w Trzciankach. Celem wyjazdu była integracja, wspólna zabawa oraz rozwijanie wielu niezbędnych kompetencji i umiejętności takich jak m.in. współpraca, logiczne myślenie, komunikacja, działanie pod presją czasu, sprawność fizyczna itp.






Pierwszym punktem wyjazdu była ponowna wizyta w zabytkowym i uroczym mieście Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Uczniowie odebrali tam wygraną w tamtym roku szkolnym nagrodę, w postaci gry terenowej pt. "Na tropie Gąsiora Dylusia". Gra zaangażowała wszystkich uczestników i dostarczyła im wielu wrażeń, a ponadto rozwijała wiele ważnych i potrzebnych umiejętności m.in. logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną, współpracę, pamięć, spostrzegawczość, koncentrację, sprawność fizyczną i wiele innych. Organizatorzy gry terenowej zadbali o każdy szczegół i logistykę, dzięki temu podczas wykonywania kolejnych zadań dzieci były bardzo zaangażowane i zmotywowane do rywalizacji. Nie było czasu na nudę, a drużyny zgodnie ze sobą współdziałały, by jak najszybciej odszukać zaginionego Dylusia. Oczywiście wszystkim się to udało, a za wytrwałość i zaangażowanie Dyluś zostawił dla każdego poszukiwacza słodki upominek.






Kolejnym punktem wycieczki były atrakcje i wspólna zabawa w ogrodzie sensorycznym na terenie Magicznych Ogrodów. Dzieci korzystały z dostępnych atrakcji stymulując i angażując wszystkie swoje zmysły. Odwiedziły zamek wróżek, z długimi i krętymi zjeżdżalniami, wstąpiły na marchewkowe pole, pociągiem zwiedziły krainę Bulwiaków, pokonały ruchome przejścia z licznymi przeszkodami i niespodziankami w wiosce Krasnoludów, zjeżdżały w workach z gigantycznej zjeżdżalni, odwiedziły chatę Mordoli, spacerowały w koronach drzew, spotykając i pokonując tam różne przeszkody, odwiedziły Mroczysko i uwięzionego tam smoka. Spacerując alejkami podziwiały piękną, różnorodną i kolorową roślinność, obserwowały wodospady, strumyki i oczka wodne, wspinały się w parku linowym. Wszyscy uczestnicy bez względu na wiek oddali się zabawie i urokowi tego magicznego miejsca.






Podczas pobytu posili się także pysznym obiadem, a na zakończenie odbyli sesję zdjęciową z Mordolem i zakupili pamiątki. Następnie zgodnie z planem wieczorem wrócili do stęsknionych rodziców. Wrażeń i atrakcji tego dnia nie brakowało nikomu!

Ewa Bilska




Europejski Tydzień Sportu w naszej szkole- aktywnie, zdrowo i wesoło!



Szkoła Podstawowa w Darominie i Punkt Przedszkolny „Na wzgórzu” aktywnie włączyły się w obchody 9 edycji Europejskiego Tygodnia Sportu. Wydarzenia i aktywności sportowe realizowane były u nas od 25.09.2023r. do 29.09.2023r.






Europejski Tydzień Sportu jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą promować sport i aktywność fizyczną w całej Europie. Ta ogólnoeuropejska kampania realizowana pod hasłem #BeActive (Bądź aktywny) ma zachęcić do aktywnego trybu życia w ciągu obchodów Tygodnia oraz przez cały rok! Narodowym koordynatorem tej edycji jest Ministerstwo Sportu i Turystyki.






Nasz szkoła zgłosiła i zrealizowała szereg wydarzeń i aktywności sportowych, w które zaangażowali się uczniowie i dzieci. Wszystkie inicjatywy miały na celu propagowanie aktywnego i zdrowego stylu życia, pokazanie sposobów na aktywność fizyczną i zachęcenie do aktywności również poza szkołą, w czasie wolnym. Nauczycielem odpowiedzialnym za organizacje aktywności był nauczyciel w-fu Pan Jarosław Dobroch. Wśród proponowanych i zrealizowanych aktywności sportowych podczas Europejskiego Tygodnia Sportu były następujące wydarzenia: - w poniedziałek 25.09.2023 r. – odbyły się biegi z przeszkodami i slalomem w sali gimnastycznej oraz rozgrywki towarzyskie w piłkę nożną.




- we wtorek 26.09.2023 dzieci z punktu przedszkolnego i oddziału przedszkolnego pojechały do sali zabaw YUPI KING. Do zabaw ruchowych wykorzystały dostępny na miejscu sprzęt: rowerki, trampoliny, basen z piłeczkami, ściankę wspinaczkową, huśtawki, karuzele i wiele innych. W ten sposób rozwijały swoje umiejętności, pokonywały swoje bariery, lęki i ograniczenia, aktywnie spędziły czas, uczyły się wspólnej i zgodnej zabawy i przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas aktywności ruchowych. - w środę 27.09.2023 r. – odbył się meeting rzutowo-sprawnościowy. Na świeżym powietrzu. Uczniowie klas IV - VIII mierzyli się w dwóch konkurencjach: rzut piłką lekarską oraz rzut piłeczką palantową. Ponadto, uczniowie wzięli udział w zabawach rzutno-chwytnych z kółkami ringo. - W czwartek 09.2023r. odbyło się wydarzenie dla kl. I-VIII pt. „Zumba dla każdego”. Wybrane uczennice z kl. II, III, IV i V przygotowały układy taneczne, a następnie prezentowały je pozostałym, pokazując poszczególne kroki, tak, by wszyscy zaangażowali się w taniec przy muzyce. Biliśmy rekord tańca bez przerwy! Uczniowie zaangażowali się i rewelacyjnie zatańczyli wszystkie układy choreograficzne, zdecydowanej większości udało się do końca wytrwać w tańcu.




By wydarzeniu nadać jeszcze większe znaczenie i barwę uczestnicy przebrali się w kolorowe stroje założyli peruki, dodatki i biżuterię. Było wesoło i kolorowo! Dla najwytrwalszych przewidziane zostały słodkie upominki, ale największą nagrodą zdecydowanie była świetna zabawa i atmosfera panująca podczas bicia rekordu. Na buziach dzieci i młodzieży był uśmiech, a to najlepsza rekomendacja sportowo- tanecznego wydarzenia.






Również w czwartek uczniowie klasy III wybrali się na piknik, który odbył się w pięknych okolicznościach przyrody w Międzygórzu. Dzieci bawiły się w zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, grały w badmintona, piłkę, próbowały również swoich sił w przeciąganiu liny. Była wspinaczka, bieg przełajowy i tor przeszkód. Z darów natury, które uzbierały, tworzyły piękne dzieła- mandale. - W piątek 29.09.2023r. Dla PP, OP i kl. I zorganizowane zostały zabawy z kopaniem piłki oraz ,,Turniej piłki nożnej’’.






Tego dnia również, uczniowie klasy II wraz z wychowawczynią wybrali się do Magicznej Zagrody w Głazowie. Na miejscu czekało na ich moc atrakcji. Karmili i głaskali zwierzątka (daniele, owce, króliki, świnki morskie, koniki), zorganizowane zostały dla nich zabawy sprawnościowe, przeciąganie liny, skoki w workach, przejście po linach, przejścia ścieżką sensoryczną, zabawy z piłką, gra w badmintona i wiele innych aktywności ruchowych. Wszystkie sportowe wydarzenia zorganizowane w ramach Europejskiego Tygodnia Sportu spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy licznie się angażowali. Mamy nadzieje, że propagowanie w ten sposób sportu i aktywnego stylu życia przyniesie zamierzone efekt i uczniowie również z własnej inicjatywy będą podejmować aktywności ruchowe i prowadzić sportowy i zdrowy tryb życia.

Ewa Bilska




Sprzątamy świat!



Akcja Sprzątanie Świata ma na celu propagowanie proekologicznych zachowań wśród uczniów, uwrażliwienie na problem nadmiernej konsumpcji i produkcji odpadów przez człowieka oraz edukację w zakresie segregowania śmieci i recyklingu, a jednocześnie dbanie o estetyczne i czyste otoczenie.






Nasi uczniowie co roku włączają się w akcje proekologiczne i licznie angażują po to, by posprzątać swoją „małą ojczyznę”, dać wzór do naśladowania innym, a także kształtować w sobie nawyk dbania o naszą planetę. W tym roku 05.09.2023 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w finale 30 Akcji Sprzątanie Świata – Polska. Tegoroczna akcja odbywa się pod hasłem ,,Sprzątanie łączy ludzi". Dzieci i młodzież z zaangażowaniem sprzątały teren szkoły oraz tereny wokół Szkoły Podstawowej w Darominie. Takie wspólne inicjatywy przynoszą korzyści w postaci mniejszego zanieczyszczenia Ziemi, ale są również doskonałą okazją do spotkań, rozmów, zacieśniania więzi i integracji, początkiem znajomości czy przyjaźni. Korzyści z tak spełnionego obowiązku obywatelskiego i dobrego uczynku jest bardzo dużo, a wystarczą tylko chęci.




Dziękujemy naszym podopiecznym i zachęcamy do dbania o środowisko naturalne na co dzień.

Ewa Bilska




Narodowe Czytanie powieści „Nad Niemnem”



Nasza szkoła włączyła się kolejny raz do akacji pod patronatem Prezydenta RP pt. " Narodowe Czytanie". W tym roku była to powieść E. Orzeszkowej "Nad Niemnem". Inicjatywa ta ma na celu promowanie czytelnictwa jako podstawowej formy kontaktu z kulturą, zapoznanie uczniów i słuchaczy z dziełami polskiej literatury, a także wzmacnianie kulturowej i narodowej tożsamości Polaków.






Uczniowie, nauczyciele i pracownicy naszej szkoły w dniu 20.09.2023r. zgromadzili się w sali gimnastycznej, by tam posłuchać czytanych przez nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów fragmentów książki E. Orzeszkowej pt. „Nad Niemnem”. W tym roku powieść czytali dla nas uczniowie kl. V, VI i VIII Kacper Król, Weronika Parada, Mariola Klimczak, Giulia Ciannameo, Julia Wikierska i Oliwia Bednarz, oraz nauczyciele i pracownicy szkoły pani Monika Jaśkiewicz- Wielgus, Pani Joanna Sendrowicz, Pani Joanna Sarna oraz Pani Ewa Bilska.




Wszystkim, którzy włączyli się w akcje propagowania i krzewienia czytelnictwa serdecznie dziękujemy.

Ewa Bilska




Bezpieczny powrót do szkoły- spotkanie z policjantem



Po wakacyjnych przygodach, licznych wyjazdach, wycieczkach i podróżach oraz beztroskich chwilach, we wrześniu przyszedł czas powrotu do szkół, klas, nauczycieli i kolegów. Tym samym na ulicach miast i nie tylko, da się zauważyć zwiększony ruch, większą liczbę aut na drodze i ogólny pośpiech. To wszystko przekłada się na stan bezpieczeństwa na drogach, dlatego już na samym początku warto uczniom przypomnieć i utrwalić podstawowe zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podczas drogi do szkoły i powrotu do domu. Uczniowie w ramach zajęć dydaktycznych poznają, doskonalą i ćwiczą znajomość podstawowych przepisów i zasad zachowania na ulicy, dodatkowo rolę tą również pełnią, policjanci, wspierając działania nauczycieli. Funkcjonariusze policji, chętnie angażują się w akcje profilaktyczne i informacyjne związane z bezpieczeństwem na drodze.






Początkiem września w dniu 07.09.2023r. mł.asp. Grzegorz Furman z Komisariatu Policji w Dwikozach gościł w naszej szkole, by przekazać i przypomnieć o najważniejszych zasadach bezpiecznego korzystania z ulicy, zwrócił uwagę również na zagrożenia, które czyhają na pieszych czy rowerowych uczestników ruchu drogowego. W spotkaniu z policjantem wzięli udział uczniowie kl. I-VIII oraz dzieci z oddziału przedszkolnego i punktu przedszkolnego. Podczas prelekcji Pan Policjant podkreślił ważną rolę elementów odblaskowych, które każdy uczeń powinien posiadać. Przypomniał również zasady jakie należy stosować w kontaktach z obcymi. Ponadto funkcjonariusz poruszył temat cyberprzemocy i skutków, jakie może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z Internetu. Mamy nadzieję, że powtarzanie niczym mantry przepisów ruchu drogowego i edukacja w tym zakresie wpłynie na wspólne bezpieczeństwo, a uczniowie świadomi zagrożeń, będą pamiętali i przestrzegali zasad w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania czasu w szkole i po lekcjach.

Ewa Bilska




EUROPEJSKI TYDZIEŃ SPORTU- program






Zapraszamy do zapoznania się z programem nauczania WDŻ



Oferta ubezpieczenia uczniów na rok szkolny 2023/ 2024




Rozpoczęcie roku szkolnego
2023/ 2024



04.09.2023 godz. 9 00




© Szkoła Podstawowa w Darominie