Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej z wykorzystaniem TiK
Uczestnicy: Klasa 2
Nauczuyciel prowadzący: Dominika Łasisz
Data: 17.12.2019
Czas : 45 min.
Temat zajęć: Pamiętamy o innych
Cele ogólne:
- wdrożenie do czytania opowiadania dla dzieci głośno i ze zrozumieniem,
- zachęcenie do uczestnictwa w rozmowie o przygotowaniu świątecznych upominków dla członków rodziny i zwierząt domowych,
- wprowadzenie pojęć: liczba pojedyncza i liczba mnoga rzeczownika.
Cele operacyjne (uczeń) :
- chętnie czyta opowiadanie dla dzieci głośno i ze zrozumieniem,
- uczestniczy w rozmowie o przygotowaniu świątecznych upominków dla członków rodziny i zwierząt domowych,
- poprawnie określa liczbę rzeczownika.
Metody nauczania:
- słowne, poglądowe, czynne.
Formy nauczania:
Środki dydaktyczne:
- w zakresie TiK:
- komputer z dostępem do Internetu,
- tablica multimedialna,
- aplikacja: LearningApps.org
Pozostałe środki dydaktyczne: PZ cz. 2 s. 48 49, Z cz. 2 s. 46, kolorowe kredki.
Przebieg zajęć:
- Powitanie dzieci.
- Sprawdzenie obecności.
- Sprawdzenie pracy domowej.
- Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji.
- Zabawa czynnościowo naśladowcza: chętne dzieci wychodzą na środek klasy i ruchem pokazują, w jaki sposób można pomóc w przedświątecznych pracach. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć, co robi prezentujący i dołączają do pantomimy.
- Praca inspirowana opowiadaniem A. Onichimowskiej Dajemy prezenty. Wybrane dziecko czyta tekst. Następnie dzieci rozwiązują test jednokrotnego wyboru wyświetlonego przez nauczyciela na stronie aplikacji https://learningapps.org/ w celu sprawdzenia poziomu zrozumienia czytanego tekstu. https://learningapps.org/display?v=p80o9pu6n19
- Czym kogo obdarować? - wspólne tworzenie listy pomysłów na gwiazdkowe prezenty.
Rozmowa o prezentach pod choinkę dla rodziny i zwierzaków domowych. Zwrócenie uwagi na dopasowanie prezentu do potrzeb, oczekiwań i upodobań obdarowanego. Nauczyciel ponownie uruchamia stronę https://learningapps.org/ i wyświetla aplikację polegającą na odkryciu obrazka lub filmu poprzez dopasowanie nazw podarunków do poszczególnych grup osób z najbliższej rodziny - https://learningapps.org/display?v=pvpfbcii519 . Odsłuchanie piosenki ukrytej pod nazwani prezentów.
- Sztuka dawania prezentów ustalenie zasad dawania i przyjmowania prezentów.
- Wprowadzenie pojęcia liczby pojedynczej i liczby mnogiej rzeczownika. Dzieci na polecenie nauczyciela układają w szeregach, jedna pod drugą kolorowe kredki. Następnie mówią liczbą kredek oraz określają rzeczownik w odpowiedniej formie: kredka lub kredki. Porównują formy rzeczownika. Następnie nauczyciel wprowadza pojęcie liczba pojedyncza i mnoga w odniesieniu do rzeczowników. Nauczyciel uruchamia stronę https://learningapps.org/ i uruchamia aplikację polegającą na dopasowaniu par rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej. https://learningapps.org/display?v=pt3y2x9xn19 .
- Na zakończenie przypomnienie definicji rzeczownika.
- Zadanie pracy domowej Z cz. 2 s. 46.
Opracowanie: Dominika Łasisz
© Szkoła Podstawowa w Darominie