Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej z wykorzystaniem TiK


Uczestnicy: Klasa 2
Nauczuyciel prowadzący: Dominika Łasisz
Data: 17.12.2019
Czas : 45 min.
Temat zajęć: Pamiętamy o innych

Cele ogólne:

  • wdrożenie do czytania opowiadania dla dzieci głośno i ze zrozumieniem,
  • zachęcenie do uczestnictwa w rozmowie o przygotowaniu świątecznych upominków dla członków rodziny i zwierząt domowych,
  • wprowadzenie pojęć: liczba pojedyncza i liczba mnoga rzeczownika.


Cele operacyjne (uczeń) :

  • chętnie czyta opowiadanie dla dzieci głośno i ze zrozumieniem,
  • uczestniczy w rozmowie o przygotowaniu świątecznych upominków dla członków rodziny i zwierząt domowych,
  • poprawnie określa liczbę rzeczownika.


Metody nauczania:
  • słowne, poglądowe, czynne.

Formy nauczania:
  • indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
  • w zakresie TiK:
    • komputer z dostępem do Internetu,
    • tablica multimedialna,
    • aplikacja: LearningApps.org


Pozostałe środki dydaktyczne: PZ cz. 2 s. 48 – 49, Z cz. 2 s. 46, kolorowe kredki.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie dzieci.
  2. Sprawdzenie obecności.
  3. Sprawdzenie pracy domowej.
  4. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji.
  5. Zabawa czynnościowo – naśladowcza: chętne dzieci wychodzą na środek klasy i ruchem pokazują, w jaki sposób można pomóc w przedświątecznych pracach. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć, co robi prezentujący i dołączają do pantomimy.
  6. Praca inspirowana opowiadaniem A. Onichimowskiej „Dajemy prezenty”. Wybrane dziecko czyta tekst. Następnie dzieci rozwiązują test jednokrotnego wyboru wyświetlonego przez nauczyciela na stronie aplikacji https://learningapps.org/ w celu sprawdzenia poziomu zrozumienia czytanego tekstu. https://learningapps.org/display?v=p80o9pu6n19
  7. Czym kogo obdarować? - wspólne tworzenie listy pomysłów na gwiazdkowe prezenty.

    Rozmowa o prezentach pod choinkę dla rodziny i zwierzaków domowych. Zwrócenie uwagi na dopasowanie prezentu do potrzeb, oczekiwań i upodobań obdarowanego. Nauczyciel ponownie uruchamia stronę https://learningapps.org/ i wyświetla aplikację polegającą na odkryciu obrazka lub filmu poprzez dopasowanie nazw podarunków do poszczególnych grup osób z najbliższej rodziny - https://learningapps.org/display?v=pvpfbcii519 . Odsłuchanie piosenki ukrytej pod nazwani prezentów.
  8. Sztuka dawania prezentów – ustalenie zasad dawania i przyjmowania prezentów.
  9. Wprowadzenie pojęcia liczby pojedynczej i liczby mnogiej rzeczownika. Dzieci na polecenie nauczyciela układają w szeregach, jedna pod drugą kolorowe kredki. Następnie mówią liczbą kredek oraz określają rzeczownik w odpowiedniej formie: kredka lub kredki. Porównują formy rzeczownika. Następnie nauczyciel wprowadza pojęcie liczba pojedyncza i mnoga w odniesieniu do rzeczowników. Nauczyciel uruchamia stronę https://learningapps.org/ i uruchamia aplikację polegającą na dopasowaniu par rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej. https://learningapps.org/display?v=pt3y2x9xn19 .
  10. Na zakończenie przypomnienie definicji rzeczownika.
  11. Zadanie pracy domowej – Z cz. 2 s. 46.

Opracowanie: Dominika Łasisz

© Szkoła Podstawowa w Darominie