Scenariusz zajęć z edukacji społecznej i polonistycznej z wykorzystaniem TiK


Uczestnicy: klasa 2

Nauczyciel prowadzący: Dominika Łasisz

Data: 25.02.2020

Czas: 45 minut

Temat zajęć: „Od ogniska do żarówki”

Cele ogólne:

  • umiejętność wypowiadania się na temat oświetlenia i ogrzewania mieszkań dawniej
  • i dziś,
  • zrozumienie na czym polega postęp techniczny,
  • tworzenie formy liczby mnogiej rzeczowników,
  • poznanie zasady pisowni wyrazów z zakończeniem –ówka.


Cele operacyjne (uczeń):

  • umie wypowiadać się na temat oświetlenia i ogrzewania mieszkań dziś,
  • rozumie na czym polega postęp techniczny,
  • umie utworzyć formę liczby mnogiej rzeczowników,
  • zna zasadę pisowni wyrazów z zakończeniem –ówka.


Metody nauczania: słowne, poglądowe, czynne.

Formy nauczania: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: w zakresie TiK:

  • komputer z dostępem do Internetu,
  • tablica multimedialna,
  • aplikacja: LearningApps.org
Pozostałe środki dydaktyczne: PZ cz.3 s. 21-22, Z cz. 3 s. 26, przyniesione przez dzieci zabytkowe przedmioty(lub ilustracje).

Przebieg zajęć:
  1. Powitanie dzieci.
  2. Sprawdzenie listy obecności.
  3. Sprawdzenie pracy domowej.
  4. Wprowadzenie do zajęć.
  5. „Iskierka przyjaźni” – zabawa integracyjna. Dzieci i nauczyciel stoją razem w kręgu i trzymają się za ręce. Nauczyciel wypowiada słowa „Iskierkę przyjaźni puszczam
  6. w krąg, niech powróci do moich rąk”, a następnie ściska rękę dziecka stojącego obok. To dziecko przekazuje uścisk dłoni następnej osobie itd., aż uścisk obiegnie cały krąg i wróci do nauczyciela.
  7. Co świeci i grzeje? – historia światła i ciepła.
  8. Przedstawienie dzieciom ilustracji w podręczniku i przygotowanych przez nauczyciela, na których pokazane są sposoby oświetlania domów i mieszkań na przestrzeni wieków. Wypowiedzi dzieci na temat spostrzeżeń związanych ze zmianą oświetlenia i uzupełnienie wiedzy informacjami podanymi przez nauczyciela.
  9. Uruchomienie strony https://learningapps.org/ i wyświetlenie aplikacji, w której uczniowie mają za zadnie, jako sprawdzenie wiadomości na temat historii światła, ułożyć w odpowiedniej kolejności źródła światła zaczynając od najstarszego (ognisko, łuczywo (pochodnia), kaganek, świeczka, lampa naftowa, lampa gazowa, żarówka). https://learningapps.org/display?v=pdehodx1520 .
  10. Wyświetlenie kolejnej aplikacji, w której uczniowie także muszą uporządkować źródła światła od najstarszego w odpowiednim ciągu. https://learningapps.org/display?v=p4ctytif320
  11. Nauczyciel zapoznaje dzieci z historią ogrzewania – od ogniska po kaloryfer.
  12. Rozpoznawanie, nazywanie urządzeń grzewczych i omawianie ich działania.
  13. Rozmowa na temat przedmiotów i urządzeń używanych dawniej i dziś, pokazanie ilustracji oraz materiałów zgromadzonych w klasie.
  14. Uzupełnienie na tablicy multimedialnej tabeli na temat historii urządzeń domowych w życiu człowieka ( na końcu scenariusza).
  15. Uruchomienie strony http://learningsapps.org i uruchomienie aplikacji, w której uczniowie muszą połączyć w pary urządzenia domowe wykorzystywane dawniej i obecnie. https://learningapps.org/display?v=pymq6gsq220
  16. Uzupełnianie notatki o oświetleniu i ogrzewaniu rzeczownikami w liczbie mnogiej.
  17. Zasada: w wyrazach zakończonych na – ówka piszemy „ó”. Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z zakończeniem –ówka. Rozwiązywanie rebusów, w których jest zakończenie –ówka i zapisanie w zeszycie.
  18. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości zdobytych w czasie lekcji.
  19. Zadanie pracy domowej.
Dziedzina
Początek
Etap następny
Współcześnie
Sprzątanie
szczotka
do zamiatania
odkurzacz ręczny „Kaśka”
odkurzacz
Odmierzanie czasu
zegar słoneczny
zegar mechaniczny
zegar elektroniczny
Przesyłanie wiadomości

sygnały dymne, dźwiękowe, świetlne
poczta, telegraf, telefon,
Internet, poczta elektroniczna
Gotowanie
ognisko
kuchnia na opał
kuchenka gazowa i elektryczna
Lotnictwo
balon
szybowiec
samolot silnikowy – lotnictwo kosmiczne

Opracowanie:Dominika Łasisz

© Szkoła Podstawowa w Darominie