Scenariusz zajęć z historii w klasie IV z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska
Data: 14.01.2020 r.
Temat: Od Piastów do Jagiellonów podsumowanie wiadomości.
Cele lekcji.
- Uczeń:
- Zna legendy o początkach państwa polskiego i pierwszych legendarnych władców.
- porządkuje według chronologii najważniejsze wydarzenia z historii polski z okresu panowania dynastii Piastów i Jagiellonów,
- zna i opisuje osiągnięcia: Mieszka I, Bolesława Chrobrego, Kazimierza Wielkiego, Jadwigi Andegaweńskiej, Władysława Jagiełły, Mikołaja Kopernika, Zawiszy Czarnego.
- Wymienia przyczyny i skutki: chrztu Polski, zjazdu w Gnieźnie, unii w Krewie, bitwy pod Grunwaldem, założenia Akademii Krakowskiej,
Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z monitorem interaktywnym, praca w grupach.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
podręcznik Wczoraj i dziś 4, monitor interaktywny, aplikacja: LearningApps.org, pytania do gry Skrzynka pytań.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
- każdy uczeń wchodząc do klasy wyciąga ze skrzynki los nr od 1 do 3. W późniejszym etapie lekcji, nr z losu przyporządkuję uczniów do grup, w których będą pracować.
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie pracy domowej,
- przedstawienie przebiegu i celów lekcji przedstawienie zasad oceny aktywności na lekcji.
- podanie tematu lekcji: Od Piastów do Jagiellonów podsumowanie wiadomości.
Faza realizacyjna:
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli legendy opowiadające o początkach istnienia państwa polskiego. (Kim byli pierwsi legendarni władcy Polski?).
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali najważniejsze wydarzenia z okresu panowania dynastii Piastów i Jagiellonów.
- W kolejnym etapie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia, które uporządkują i utrwalą wiedzę, którą zdobyli w danym dziale. Do tablicy podchodzą uczniowie wskazani przez nauczyciela. Po właściwym rozwiązaniu zadania uczeń otrzymuję plusa.
Uczniowie przy pomocy monitora interaktywnego, porządkują w kolejności chronologicznej najważniejsze wydarzenia z omówionego okresu. Oś czasu:
https://learningapps.org/watch?v=p6gyejzaa20
Uczniowie zapisują w zeszytach daty i określają który to wiek.
Uczniowie dopasowują ilustrację postaci poznanych na wcześniejszych lekcjach z odpowiadającymi opisami. Pasujące pary:
https://learningapps.org/watch?v=pz3chtbra20
Uczniowie przyporządkowują do poszczególnych postaci osiągnięcia lub wydarzenia z nimi związane.
Pasujące pary:
https://learningapps.org/watch?v=pjj4yiyg220
Na monitorze interaktywnym wyświetlone zostają trzy powiedzenia. Po chwili zastanowienia uczniowie wyjaśniają ich znaczenie, odwołując się do poznanych faktów historycznych.
- Polegać na kimś jak na Zawiszy.
- Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną.
- Mikołaj Kopernik wstrzymał Słońce i ruszył Ziemie.
- Uczniowie sprawdzają jaką liczbę wylosowali na początku lekcji. Zgodnie z wylosowanym numerem tworzą trzy grupy.
- Praca metodą skrzynki pytań. Wyjaśnienie zasad konkursu oraz określenie nagrody dla grupy, która otrzyma najwięcej punktów.
- pierwszy etap pytania wielokrotnego wyboru,
- drugi etap pytania prawda/fałsz,
- trzeci etap wymień przyczyny/skutki/osiągnięcia.
W przypadku, gdy uczniowie udzielą złej odpowiedzi, szanse na odpowiedz uzyskują dwie pozostałe grupy.
Faza podsumowująca
Omówienie wyników gry. Wyjaśnienie zagadnień, które uczniom sprawiły problem.
Wpisanie ocen z aktywności uczniów.
Praca domowa zadania z zeszytu ćwiczeń.
Opracowanie: Małgorzata Kędzierska