Scenariusz zajęć z historii w klasie IV z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska

Data: 14.01.2020 r.

Temat: Od Piastów do Jagiellonów – podsumowanie wiadomości.

Cele lekcji.

  • Uczeń:

  • Zna legendy o początkach państwa polskiego i pierwszych legendarnych władców.
  • porządkuje według chronologii najważniejsze wydarzenia z historii polski z okresu panowania dynastii Piastów i Jagiellonów,
  • zna i opisuje osiągnięcia: Mieszka I, Bolesława Chrobrego, Kazimierza Wielkiego, Jadwigi Andegaweńskiej, Władysława Jagiełły, Mikołaja Kopernika, Zawiszy Czarnego.
  • Wymienia przyczyny i skutki: chrztu Polski, zjazdu w Gnieźnie, unii w Krewie, bitwy pod Grunwaldem, założenia Akademii Krakowskiej,


Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z monitorem interaktywnym, praca w grupach.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik „Wczoraj i dziś 4”, monitor interaktywny, aplikacja: LearningApps.org, pytania do gry „Skrzynka pytań”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • każdy uczeń wchodząc do klasy wyciąga ze skrzynki los – nr od 1 do 3. W późniejszym etapie lekcji, nr z losu przyporządkuję uczniów do grup, w których będą pracować.
  • sprawdzenie obecności,
  • sprawdzenie pracy domowej,
  • przedstawienie przebiegu i celów lekcji – przedstawienie zasad oceny aktywności na lekcji.
  • podanie tematu lekcji: Od Piastów do Jagiellonów – podsumowanie wiadomości.


Faza realizacyjna:
  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli legendy opowiadające o początkach istnienia państwa polskiego. (Kim byli pierwsi legendarni władcy Polski?).
  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali najważniejsze wydarzenia z okresu panowania dynastii Piastów i Jagiellonów.
  3. W kolejnym etapie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia, które uporządkują i utrwalą wiedzę, którą zdobyli w danym dziale. Do tablicy podchodzą uczniowie wskazani przez nauczyciela. Po właściwym rozwiązaniu zadania uczeń otrzymuję plusa.


  4. Uczniowie przy pomocy monitora interaktywnego, porządkują w kolejności chronologicznej najważniejsze wydarzenia z omówionego okresu. Oś czasu:
    https://learningapps.org/watch?v=p6gyejzaa20
    Uczniowie zapisują w zeszytach daty i określają który to wiek.

    Uczniowie dopasowują ilustrację postaci poznanych na wcześniejszych lekcjach z odpowiadającymi opisami. Pasujące pary:
    https://learningapps.org/watch?v=pz3chtbra20

    Uczniowie przyporządkowują do poszczególnych postaci osiągnięcia lub wydarzenia z nimi związane.
    Pasujące pary:
    https://learningapps.org/watch?v=pjj4yiyg220

    Na monitorze interaktywnym wyświetlone zostają trzy powiedzenia. Po chwili zastanowienia uczniowie wyjaśniają ich znaczenie, odwołując się do poznanych faktów historycznych.
    • Polegać na kimś jak na Zawiszy.
    • Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną.
    • Mikołaj Kopernik wstrzymał Słońce i ruszył Ziemie.
  5. Uczniowie sprawdzają jaką liczbę wylosowali na początku lekcji. Zgodnie z wylosowanym numerem tworzą trzy grupy.
  6. Praca metodą „skrzynki pytań”. Wyjaśnienie zasad konkursu oraz określenie nagrody dla grupy, która otrzyma najwięcej punktów.
    • pierwszy etap – pytania wielokrotnego wyboru,
    • drugi etap – pytania „prawda/fałsz”,
    • trzeci etap – wymień przyczyny/skutki/osiągnięcia.

    W przypadku, gdy uczniowie udzielą złej odpowiedzi, szanse na odpowiedz uzyskują dwie pozostałe grupy.


Faza podsumowująca

Omówienie wyników gry. Wyjaśnienie zagadnień, które uczniom sprawiły problem.
Wpisanie ocen z aktywności uczniów.
Praca domowa – zadania z zeszytu ćwiczeń.

Opracowanie: Małgorzata Kędzierska

© Szkoła Podstawowa w Darominie