Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadz±cy: Monika Ja¶kiewicz- Wielgus
Data: 08.01.2020 r.
Temat: Poznajemy ¶wiat organizmów- powtórzenie i utrwalenie wiadomo¶ci.
CELE OGÓLNE:
- Utrwalenie i uzupełnienie wiadomo¶ci z działu – „Poznajemy ¶wiat organizmów”
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- uczeń utrwala wiedzę nt. czynno¶ci życiowych organizmów;
- potrafi wyja¶nić jak ro¶liny produkuj± pokarm,
- omawia jak odżywiaj± się ro¶linożercy, mięsożercy, drapieżniki oraz wszystkożercy,
- uczeń wyja¶nia na czym polegaj± zależno¶ci pokarmowe w przyrodzie,
- układa łańcuchy pokarmowe z organizmów żyj±cych w lesie, na ł±ce, w jeziorze,
- potrafi wyja¶nić, dlaczego uprawia się ro¶liny w domu,
- wskazuje różnicę między ro¶lin± zieln± a krzewem,
- podaje przykłady zwierz±t hodowanych przez człowieka, jak również szkodników i zwierz±t pożytecznych,
- wyja¶nia, dlaczego dzikie zwierzęta coraz czę¶ciej przenosz± się do miast,
- uczeń potrafi korzystać z TIK
METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, zagadki obrazkowe przygotowane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne,
FORMA PRACY: indywidualna.
¦RODKI DYDAKTYCZNE : karty pracy, karty obrazkowe z czynno¶ciami życiowymi organizmów, aplikacja Learning Apps, monitor interaktywny.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna: 5min.
Powitanie uczniów, sprawdzenie obecno¶ci oraz pracy domowej, zaznajomienie z celem lekcji. Uczniowie rozwi±zuj± rebus, którego hasło jest tematem lekcji.
Faza realizacyjna: 30 min.
- Uczniowie losuj± ilustracje, na których s± widoczne schematy poznanych czynno¶ci życiowych, ich zadanie polega na odgadnięciu danej czynno¶ci i opisaniu na czym ona polega. Za prawidłowe odpowiedzi uczniowie nagradzani s± plusami.
- Nauczyciel wy¶wietla na monitorze zadania,(zał±cznik 1) uczniowie losuj± numery, które odpowiadaj± poszczególnym pytaniom, zapisuj± w wyznaczonych miejscach wła¶ciwe odpowiedzi. Jeżeli uczeń nie zna odpowiedzi na zadanie, wówczas odpowiadaj± na nie chętni uczniowie.
- Uczniowie otrzymuj± kartki z nazwami organizmów, ich zadaniem jest ułożenie 3 dowolnych łańcuchów pokarmowych. (Nazwy organizmów: jagoda brusznica, ¶limak, lis, wilk, d±b szypułkowy, orzesznica, kuna le¶na, ziemniak, stonka ziemniaczana, bażant, jeż)
Faza podsumowuj±ca: 10 min.
- Uczniowie utrwalaj± zdobyte tre¶ci rozwi±zuj±c ćwiczenia interaktywne w aplikacji Learning Apps. https://learningapps.org/display?v=pwwp5yt4j16, https://learningapps.org/display?v=p8zj849ia19 , https://learningapps.org/display?v=pbdwh2h7j19
- Zadanie pracy domowej: Zeszyt ćwiczeń „ Tajemnice przyrody” – SprawdĽ co potrafisz na zakończenie działu 3.
Zał±cznik 1.
- Wpisz nazwy brakuj±cych elementów budowy organizmu tak, aby były uporz±dkowane od elementu najmniej złożonego do najbardziej złożonego.
- Podaj jedn± wspóln± cechę wszystkich organizmów.
- …………………………………………………………………………………………………
- Przeczytaj teksty i napisz, o jakich czynno¶ciach życiowych organizmu jest w nich mowa.
A. Plemnik i komórka jajowa, ł±cz±c się ze sob±, daj± pocz±tek nowemu organizmami o cechach obojga rodziców. Jest to ………………………… .
B. ………………………… jest czynno¶ci± życiow±, która umożliwia uwalnianie energii z pokarmu. Odbywa się we wszystkich komórkach organizmu i wymaga stałego dostarczania tlenu.
- Skre¶l niepotrzebne wyrazy tak, aby zdanie było prawdziwe.
Organizmy samożywne / cudzożywne wytwarzaj± pokarm z tlenu / dwutlenku węgla i wody w obecno¶ci ¶wiatła. Proces ten nazywamy fotosyntez±/ oddychaniem.
- Wymień trzy cechy, które ułatwiaj± wilkowi zdobywanie pokarmu.
- ……………………………………………………………
- ……………………………………………………………
- …………………………………………………………….
- Poł±cz organizmy z odpowiednimi sposobami odżywiania się.
- Ułóż łańcuch pokarmowy z organizmów żyj±cych na ł±ce.
Zadanie 7.
- Wyja¶nij pojęcie destruenci.
…………………………………………………………………………………………………
- Zaznacz literę P, je¶li zdanie jest prawdziwe, lub literę F, je¶li zdanie jest fałszywe.
-
Paproć, fiołek i storczyk s± ro¶linami uprawianymi w domach.
P
F
-
K±tnik domowy i rybik cukrowy to zwierzęta, które wyrz±dzaj± w domu szkody.
P
F
-
Lubczyk i bazylia do zioła używane do przyprawiania potraw.
P
F
-
Żyj±ce w ogrodzie mszyce s± drapieżnikami, które poluj± na inne owady.
P
F
- Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Ro¶liny doniczkowe uprawiamy, ponieważ
A. stanowi± kryjówkę dla zwierz±t hodowanych w naszych domach.
B. nawilżaj± powietrze w pomieszczeniach, w których przebywamy.
C. dostarczaj± dwutlenku węgla niezbędnego do procesu oddychania.
D. pochłaniaj± tlen, gdy w pomieszczeniu jest go zbyt dużo.
- Podaj dwa powody, dla których dzikie zwierzęta, np. dziki lub lisy, coraz czę¶ciej przenosz± się do miast.
-………………………
-……………………..
Opracowanie: MOnika Ja¶kiewicz- Wielgus
© Szkoła Podstawowa w Darominie