Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadz±cy: Monika Ja¶kiewicz- Wielgus

Data: 08.01.2020 r.

Temat: Poznajemy ¶wiat organizmów- powtórzenie i utrwalenie wiadomo¶ci.

CELE OGÓLNE:

  • Utrwalenie i uzupełnienie wiadomo¶ci z działu – „Poznajemy ¶wiat organizmów”


CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • uczeń utrwala wiedzę nt. czynno¶ci życiowych organizmów;
  • potrafi wyja¶nić jak ro¶liny produkuj± pokarm,
  • omawia jak odżywiaj± się ro¶linożercy, mięsożercy, drapieżniki oraz wszystkożercy,
  • uczeń wyja¶nia na czym polegaj± zależno¶ci pokarmowe w przyrodzie,
  • układa łańcuchy pokarmowe z organizmów żyj±cych w lesie, na ł±ce, w jeziorze,
  • potrafi wyja¶nić, dlaczego uprawia się ro¶liny w domu,
  • wskazuje różnicę między ro¶lin± zieln± a krzewem,
  • podaje przykłady zwierz±t hodowanych przez człowieka, jak również szkodników i zwierz±t pożytecznych,
  • wyja¶nia, dlaczego dzikie zwierzęta coraz czę¶ciej przenosz± się do miast,
  • uczeń potrafi korzystać z TIK


METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, zagadki obrazkowe przygotowane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne,

FORMA PRACY: indywidualna.

¦RODKI DYDAKTYCZNE : karty pracy, karty obrazkowe z czynno¶ciami życiowymi organizmów, aplikacja Learning Apps, monitor interaktywny.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna: 5min.

Powitanie uczniów, sprawdzenie obecno¶ci oraz pracy domowej, zaznajomienie z celem lekcji. Uczniowie rozwi±zuj± rebus, którego hasło jest tematem lekcji. Faza realizacyjna: 30 min.

  • Uczniowie losuj± ilustracje, na których s± widoczne schematy poznanych czynno¶ci życiowych, ich zadanie polega na odgadnięciu danej czynno¶ci i opisaniu na czym ona polega. Za prawidłowe odpowiedzi uczniowie nagradzani s± plusami.
  • Nauczyciel wy¶wietla na monitorze zadania,(zał±cznik 1) uczniowie losuj± numery, które odpowiadaj± poszczególnym pytaniom, zapisuj± w wyznaczonych miejscach wła¶ciwe odpowiedzi. Jeżeli uczeń nie zna odpowiedzi na zadanie, wówczas odpowiadaj± na nie chętni uczniowie.
  • Uczniowie otrzymuj± kartki z nazwami organizmów, ich zadaniem jest ułożenie 3 dowolnych łańcuchów pokarmowych. (Nazwy organizmów: jagoda brusznica, ¶limak, lis, wilk, d±b szypułkowy, orzesznica, kuna le¶na, ziemniak, stonka ziemniaczana, bażant, jeż)
Faza podsumowuj±ca: 10 min.

  • Uczniowie utrwalaj± zdobyte tre¶ci rozwi±zuj±c ćwiczenia interaktywne w aplikacji Learning Apps. https://learningapps.org/display?v=pwwp5yt4j16, https://learningapps.org/display?v=p8zj849ia19 , https://learningapps.org/display?v=pbdwh2h7j19
  • Zadanie pracy domowej: Zeszyt ćwiczeń „ Tajemnice przyrody” – SprawdĽ co potrafisz na zakończenie działu 3.


Zał±cznik 1.
  1. Wpisz nazwy brakuj±cych elementów budowy organizmu tak, aby były uporz±dkowane od elementu najmniej złożonego do najbardziej złożonego.








  2. Podaj jedn± wspóln± cechę wszystkich organizmów.
  3. …………………………………………………………………………………………………
  4. Przeczytaj teksty i napisz, o jakich czynno¶ciach życiowych organizmu jest w nich mowa.
  5. A. Plemnik i komórka jajowa, ł±cz±c się ze sob±, daj± pocz±tek nowemu organizmami o cechach obojga rodziców. Jest to ………………………… .
    B. ………………………… jest czynno¶ci± życiow±, która umożliwia uwalnianie energii z pokarmu. Odbywa się we wszystkich komórkach organizmu i wymaga stałego dostarczania tlenu.
  6. Skre¶l niepotrzebne wyrazy tak, aby zdanie było prawdziwe. Organizmy samożywne / cudzożywne wytwarzaj± pokarm z tlenu / dwutlenku węgla i wody w obecno¶ci ¶wiatła. Proces ten nazywamy fotosyntez±/ oddychaniem.
  7. Wymień trzy cechy, które ułatwiaj± wilkowi zdobywanie pokarmu.
    1. ……………………………………………………………
    2. ……………………………………………………………
    3. …………………………………………………………….
  8. Poł±cz organizmy z odpowiednimi sposobami odżywiania się.




  9. Ułóż łańcuch pokarmowy z organizmów żyj±cych na ł±ce.


  10. Zadanie 7.

  11. Wyja¶nij pojęcie destruenci.


  12. …………………………………………………………………………………………………

  13. Zaznacz literę P, je¶li zdanie jest prawdziwe, lub literę F, je¶li zdanie jest fałszywe.
    1. Paproć, fiołek i storczyk s± ro¶linami uprawianymi w domach.
      P F
    2. K±tnik domowy i rybik cukrowy to zwierzęta, które wyrz±dzaj± w domu szkody.
      P F
    3. Lubczyk i bazylia do zioła używane do przyprawiania potraw.
      P F
    4. Żyj±ce w ogrodzie mszyce s± drapieżnikami, które poluj± na inne owady.
      P F


  14. Zaznacz poprawne dokończenie zdania.


  15. Ro¶liny doniczkowe uprawiamy, ponieważ
    A. stanowi± kryjówkę dla zwierz±t hodowanych w naszych domach.
    B. nawilżaj± powietrze w pomieszczeniach, w których przebywamy.
    C. dostarczaj± dwutlenku węgla niezbędnego do procesu oddychania.
    D. pochłaniaj± tlen, gdy w pomieszczeniu jest go zbyt dużo.
  16. Podaj dwa powody, dla których dzikie zwierzęta, np. dziki lub lisy, coraz czę¶ciej przenosz± się do miast.
  17. -……………………… -……………………..

Opracowanie: MOnika Ja¶kiewicz- Wielgus

© Szkoła Podstawowa w Darominie