Scenariusz zajęć z historii w z wykorzystaniem TIK : Dokonania starożytnych Rzymian


Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska
Klasa: V
Data: 27.11.2019 r.
Temat: Dokonania starożytnych Rzymian

Cele lekcji:

Uczeń:
  • poprawnie posługuję się terminami: beton, rzymskie drogi, akwedukt, oda, Forum Romanum, kopuła, łuk triumfalny, Koloseum, prawo rzymskie, Prawo XII tablic, Kodeks Justyniana, Panteon, Kolumna Trajana, Circus Maximus,
  • wyjaśnia jakie materiały i rozwiązania architektoniczne umożliwiły Rzymianom tworzenie wielkich i trwałych budowli,
  • przedstawia monumentalne budowle wzniesione przez starożytnych Rzymian,
  • omawia funkcję znaczenie w kulturze poszczególnych budowli,
  • przedstawia dokonania starożytnych Rzymian w dziedzinie literatury,
  • wyjaśnia znaczenie prawa pisanego dla sprawnego funkcjonowania państwa i życia obywateli,
  • wyjaśnia znaczenie powiedzeń: „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”, „Prawo nie działa wstecz”, „Należy wysłuchać obydwu stron”,

Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem, praca z wykorzystaniem monitora interaktywnego, praca z ilustracją, praca z tekstem źródłowym.
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne: podręcznik, prezentacja multimedialna, aplikacja Learning Apps.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:
  1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie pracy domowej, podanie tematu lekcji (prezentacja multimedialna)
  2. Przypomnienie informacji z ostatniej lekcji na forum klasy.
  3. Przedstawienie przedbiegu i głównych celów lekcji.

Faza realizacyjna:
  1. Na podstawie mapy „Imperium Rzymskie” wyświetlonej na monitorze interaktywnym uczniowie wskazują jakie starożytne cywilizacje poznane na wcześniejszych lekcjach podbili rzymianie.
  2. Omówienie znaczenia i wpływu kultury starożytnej Grecji na Rzymian. Nauczyciel podkreśla, że pomimo tych wpływów Rzymianie wypracowali własny dorobek. Przedstawia wybitnych przedstawicieli literatury rzymskiej oraz ich działa.
  3. Na podstawie grafiki (prezentacja multimedialna), uczniowie opisują w jaki sposób Rzymianie budowali drogi – praca z ilustracją.
  4. Wyjaśnienie znaczenia dróg w sprawnym zarządzaniu imperium rzymskim - „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”.
  5. Omówienie znaczenia wynalezienia betonu przez starożytnych Rzymian, a także sposobu wykorzystania go w budownictwie.
  6. Na podstawie ilustracji i tekstu zamieszczonego w podręczniku str. 92 i 93, uczniowie wymieniają najważniejsze budowle starożytnego Rzymu oraz wskazują funkcję jaką spełniały - Akwedukty, Panteon, Circus Maximus, Łuk Triumfalny, Koloseum, Forum Romanum, Kolumna Trajana
  7. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów. Prezentuje poszczególne budowle w okresie świetności Rzymu oraz w jakim stanie możemy współcześnie je podziwiać – prezentacja multimedialna.
  8. Nauczyciel podkreśla jak ważna rolę w sprawnym zarządzaniu tak dużym imperium miało prawo. Wyjaśnia, dlaczego Rzymianie posługujący się prawem zwyczajowym zdecydowali się na jego spisanie – Prawo XII tablic i Kodeks Justyniana.
  9. Analiza tekstu źródłowego „Prawo XII tablic” podręcznik s. 94.
  10. Nauczyciel opowiada o znaczeniu prawa rzymskiego we współczesnym świecie. Odwołuję się do przykładów „prawo nie działa wstecz” i „należy wysłuchać obydwu stron”.

Faza podsumowująca:
  1. Praca z monitorem interaktywnym. Przyporządkowywanie najważniejszych rzymskich budowli do opisów i funkcji jakie spełniały. Aplikacja Learning Apps (https://learningapps.org/display?v=p7cayd5gj19)
  2. Praca z monitorem interaktywnym. Rozwiązywanie krzyżówki. Aplikacja Learning Apps (https://learningapps.org/display?v=purt9c0r319)


Małgorzata Kędzierska

© Szkoła Podstawowa w Darominie