Scenariusz zajęć z historii w z wykorzystaniem TIK : Dokonania starożytnych Rzymian
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska
Klasa: V
Data: 27.11.2019 r.
Temat: Dokonania starożytnych Rzymian
Cele lekcji:
Uczeń:
- poprawnie posługuję się terminami: beton, rzymskie drogi, akwedukt, oda, Forum Romanum, kopuła, łuk triumfalny, Koloseum, prawo rzymskie, Prawo XII tablic, Kodeks Justyniana, Panteon, Kolumna Trajana, Circus Maximus,
- wyjaśnia jakie materiały i rozwiązania architektoniczne umożliwiły Rzymianom tworzenie wielkich i trwałych budowli,
- przedstawia monumentalne budowle wzniesione przez starożytnych Rzymian,
- omawia funkcję znaczenie w kulturze poszczególnych budowli,
- przedstawia dokonania starożytnych Rzymian w dziedzinie literatury,
- wyjaśnia znaczenie prawa pisanego dla sprawnego funkcjonowania państwa i życia obywateli,
- wyjaśnia znaczenie powiedzeń: Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, Prawo nie działa wstecz, Należy wysłuchać obydwu stron,
Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem, praca z wykorzystaniem monitora interaktywnego, praca z ilustracją, praca z tekstem źródłowym.
Forma pracy: indywidualna
Środki dydaktyczne: podręcznik, prezentacja multimedialna, aplikacja Learning Apps.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie pracy domowej, podanie tematu lekcji (prezentacja multimedialna)
- Przypomnienie informacji z ostatniej lekcji na forum klasy.
- Przedstawienie przedbiegu i głównych celów lekcji.
Faza realizacyjna:
- Na podstawie mapy Imperium Rzymskie wyświetlonej na monitorze interaktywnym uczniowie wskazują jakie starożytne cywilizacje poznane na wcześniejszych lekcjach podbili rzymianie.
- Omówienie znaczenia i wpływu kultury starożytnej Grecji na Rzymian. Nauczyciel podkreśla, że pomimo tych wpływów Rzymianie wypracowali własny dorobek. Przedstawia wybitnych przedstawicieli literatury rzymskiej oraz ich działa.
- Na podstawie grafiki (prezentacja multimedialna), uczniowie opisują w jaki sposób Rzymianie budowali drogi praca z ilustracją.
- Wyjaśnienie znaczenia dróg w sprawnym zarządzaniu imperium rzymskim - Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu.
- Omówienie znaczenia wynalezienia betonu przez starożytnych Rzymian, a także sposobu wykorzystania go w budownictwie.
- Na podstawie ilustracji i tekstu zamieszczonego w podręczniku str. 92 i 93, uczniowie wymieniają najważniejsze budowle starożytnego Rzymu oraz wskazują funkcję jaką spełniały - Akwedukty, Panteon, Circus Maximus, Łuk Triumfalny, Koloseum, Forum Romanum, Kolumna Trajana
- Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów. Prezentuje poszczególne budowle w okresie świetności Rzymu oraz w jakim stanie możemy współcześnie je podziwiać prezentacja multimedialna.
- Nauczyciel podkreśla jak ważna rolę w sprawnym zarządzaniu tak dużym imperium miało prawo. Wyjaśnia, dlaczego Rzymianie posługujący się prawem zwyczajowym zdecydowali się na jego spisanie Prawo XII tablic i Kodeks Justyniana.
- Analiza tekstu źródłowego Prawo XII tablic podręcznik s. 94.
- Nauczyciel opowiada o znaczeniu prawa rzymskiego we współczesnym świecie. Odwołuję się do przykładów prawo nie działa wstecz i należy wysłuchać obydwu stron.
Faza podsumowująca:
- Praca z monitorem interaktywnym. Przyporządkowywanie najważniejszych rzymskich budowli do opisów i funkcji jakie spełniały. Aplikacja Learning Apps (https://learningapps.org/display?v=p7cayd5gj19)
- Praca z monitorem interaktywnym. Rozwiązywanie krzyżówki. Aplikacja Learning Apps (https://learningapps.org/display?v=purt9c0r319)
Małgorzata Kędzierska
© Szkoła Podstawowa w Darominie