Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadzący: Justyna Czarnecka

Data:24.01.2020 r.

Klasa: V

Temat: Pisownia wyrazów z ó i u.

Plan działania

  1. Aktywne wprowadzenie.
  2. Uzupełnienie tekstu literami ó i u. (Na rozgrzewkę)
  3. Analiza informacji na temat zasad pisowni wyrazów z ó i u. (ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1701758 )
  4. Utworzenie wyrazów z ó z rozsypanek literowych i wskazanie ó niewymiennego (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.) i rozwiązanie ćwiczenia interaktywnego dotyczącego ó wymiennego https://learningapps.org/2753070
  5. Utworzenie słów z zakończeniem -ówka. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2.)
  6. Uzupełnienie powiedzeń czasownikami w odpowiedniej formie zawierających cząstkę -uj. (Czas na ćwiczenia, ćw. 3.)
  7. Tworzenie wyrazów zaczynających się na u od podanych słów. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
  8. Rozwiązywanie zagadek. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.)
  9. Zastępowanie wyróżnionych słów wyrazami z u. (Czas na ćwiczenia, ćw. *6)
  10. Omówienie pisowni wyrazów zdrobniałych z u. (Nowa wiadomość)
  11. Tworzenie zdrobnień. (Czas na ćwiczenia, ćw. 7. i 8.)
  12. Zwrócenie uwagi na znaczenie poprawnej pisowni. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9
  13. Utwalenie zasad i rozwiązanie wykreślanki https://learningapps.org/1232758
  14. Zadanie pracy domowej.


  15. Co chcemy osiągnąć?
    Uczeń:
    • wyjaśnia zasady pisowni wyrazów z ó i u (II.4.1)
    • poprawnie zapisuje wyrazy z ó i u (II.4.1)
    • poprawnie zapisuje zdrobnienia i spieszczenia (II.4.1)
    • sporządza notatki (III.2.4)
    • wypowiada się na temat konieczności stosowania poprawnej pisowni (III.1.1) Aktywne wprowadzenie

  16. Metody:

    • rozmowa kierowana
    • praca z tekstem
    • praca z ćwiczeniami interaktywnymi
    • praca ze słownikiem ortograficznym

  17. Formy pracy:
  18. indywidualna, zbiorowa.

  19. Środki dydaktyczne:


    • podręcznik do języka polskiego „NOWE Słowa na start! 5” (s. 140-142),
    • ćwiczenia interaktywne
    • słownik ortograficzny
Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

  1. Aktywne wprowadzenie:
    • Ćwiczenie językowe. Uczniowie w grupach tworzą z liter składających się na wyraz chórzystka jak najwięcej nowych słów, np. chór, córka, raz, rak, tak, hak, zysk, syk, ryk, cyrk .
  2. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
  3. Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje dotyczące zasad pisowni wyrazów z ó i u lub zapoznają się z najważniejszymi wiadomościami zamieszczonymi na s. 140 podręcznika. Nauczyciel omawia informacje o zasadach pisowni wyrazów z ó i u.
  4. Uczniowie rozwiązują pierwsze z proponowanych ćwiczeń interaktywnych. (ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1701758 )
Faza realizacyjna
  1. Uczniowie tworzą wyrazy z ó z rozsypanek literowych i wskazują wyrazy z ó niewymiennym(Czas na ćwiczenia, ćw. 1.) i rozwiązują ćwiczenie interaktywne dotyczącego ó wymiennego https://learningapps.org/2753070
  2. Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, rozwiązują ćwiczenia zamieszczone w podręczniku (2.-6. str.140-141)
  3. Uczniowie zapoznają się z „Nową wiadomością” ze s. 142 podręcznika, dotyczącą zasad pisowni wyrazów zdrobniałych z u. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości uczniów.
  4. Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują ćwiczenie 7. i 8. ze s. 142 podręcznika do kształcenia językowego. Wyznaczona osoba czyta uzupełnione zdania.
  5. Nauczyciel informuje uczniów znaczeniu poprawnej pisowni wyrazów z ó i u. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9 str.143)

Faza podsumowująca
  • Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1232758
  • Zadanie domowe: Wykonaj zadania z karty pracy „Ó czy u?”.

  • Karta pracy Ó czy u?
    1. Uzupełnij tekst literami u i ó.

    2. W __biegły wtorek nasza klasa __dała się do teatru na przedstawienie pod tyt__łem „Tr__dny wyb__r”. Przed rozpoczęciem spektakl__ wysł__chaliśmy kr__tkiego przem__wienia reżysera widowiska, kt__ry opowiedział nam, w jaki spos__b powstaje przedstawienie. Wszystko, co m__wił, było bardzo interes__jące i zaskak__jące – nie sądziliśmy, że przygotowanie spektakl__ wymaga tyle tr__d__.
      Chwilę po wystąpieni__ reżysera k__rtyna poszła w g__rę, a naszym oczom __kazały się okazałe, c__downe dekoracje. Znaczną ich część zajmowały błękitne morskie fale wykonane z r__żnych materiał__w – tkanin, tekt__ry i papier__. Na ich tle widniała sporych rozmiar__w żagl__wka, zawieszona na dość gr__bych linach.
      Spektakl zrobił na nas ogromne wrażenie – opowiadał o przygodach żeglarza, który samotnie wł__czył się po morzach i oceanach w posz__kiwaniu skrzyni pełnej drogocennych diament__w. W sz__stym roku swoich podr__ży odnalazł w końcu __w skarb. Dł__go się nim jednak nie cieszył, ponieważ w drodze powrotnej do dom__ spotkała go b__urza – jego ł__dź zatonęła, a on sam wylądował na bezl__dnej wyspie, gdzie miał spędzić resztę swojego życia.

    3. Odszukaj wyrazy ukryte w zamieszczonym ciągu liter. Następnie zapisz otrzymane słowa w wyznaczonych miejscach i uzasadnij ich pisownię.

    4. kółwódstrójwórkrójróżnypróżnypióroszóstka

      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________
      _______________ – _____________________________________________________

      Opracowanie: Justyna Czarnecka

    © Szkoła Podstawowa w Darominie