Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadzący: Justyna Czarnecka
Data:24.01.2020 r.
Klasa: V
Temat: Pisownia wyrazów z ó i u.
Plan działania
- Aktywne wprowadzenie.
- Uzupełnienie tekstu literami ó i u. (Na rozgrzewkę)
- Analiza informacji na temat zasad pisowni wyrazów z ó i u. (ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1701758 )
- Utworzenie wyrazów z ó z rozsypanek literowych i wskazanie ó niewymiennego (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.) i rozwiązanie ćwiczenia interaktywnego dotyczącego ó wymiennego https://learningapps.org/2753070
- Utworzenie słów z zakończeniem -ówka. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2.)
- Uzupełnienie powiedzeń czasownikami w odpowiedniej formie zawierających cząstkę -uj. (Czas na ćwiczenia, ćw. 3.)
- Tworzenie wyrazów zaczynających się na u od podanych słów. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
- Rozwiązywanie zagadek. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.)
- Zastępowanie wyróżnionych słów wyrazami z u. (Czas na ćwiczenia, ćw. *6)
- Omówienie pisowni wyrazów zdrobniałych z u. (Nowa wiadomość)
- Tworzenie zdrobnień. (Czas na ćwiczenia, ćw. 7. i 8.)
- Zwrócenie uwagi na znaczenie poprawnej pisowni. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9
- Utwalenie zasad i rozwiązanie wykreślanki https://learningapps.org/1232758
- Zadanie pracy domowej.
Co chcemy osiągnąć?
Uczeń:
- wyjaśnia zasady pisowni wyrazów z ó i u (II.4.1)
- poprawnie zapisuje wyrazy z ó i u (II.4.1)
- poprawnie zapisuje zdrobnienia i spieszczenia (II.4.1)
- sporządza notatki (III.2.4)
- wypowiada się na temat konieczności stosowania poprawnej pisowni (III.1.1) Aktywne wprowadzenie
- Metody:
- rozmowa kierowana
- praca z tekstem
- praca z ćwiczeniami interaktywnymi
- praca ze słownikiem ortograficznym
- Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa.
- Środki dydaktyczne:
- podręcznik do języka polskiego NOWE Słowa na start! 5 (s. 140-142),
- ćwiczenia interaktywne
- słownik ortograficzny
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
- Aktywne wprowadzenie:
- Ćwiczenie językowe. Uczniowie w grupach tworzą z liter składających się na wyraz chórzystka jak najwięcej nowych słów, np. chór, córka, raz, rak, tak, hak, zysk, syk, ryk, cyrk .
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
- Uczniowie przypominają sobie podstawowe informacje dotyczące zasad pisowni wyrazów z ó i u lub zapoznają się z najważniejszymi wiadomościami zamieszczonymi na s. 140 podręcznika. Nauczyciel omawia informacje o zasadach pisowni wyrazów z ó i u.
- Uczniowie rozwiązują pierwsze z proponowanych ćwiczeń interaktywnych. (ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1701758 )
Faza realizacyjna
- Uczniowie tworzą wyrazy z ó z rozsypanek literowych i wskazują wyrazy z ó niewymiennym(Czas na ćwiczenia, ćw. 1.) i rozwiązują ćwiczenie interaktywne dotyczącego ó wymiennego https://learningapps.org/2753070
- Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, rozwiązują ćwiczenia zamieszczone w podręczniku (2.-6. str.140-141)
- Uczniowie zapoznają się z Nową wiadomością ze s. 142 podręcznika, dotyczącą zasad pisowni wyrazów zdrobniałych z u. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości uczniów.
- Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują ćwiczenie 7. i 8. ze s. 142 podręcznika do kształcenia językowego. Wyznaczona osoba czyta uzupełnione zdania.
- Nauczyciel informuje uczniów znaczeniu poprawnej pisowni wyrazów z ó i u. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9 str.143)
Faza podsumowująca
- Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne https://learningapps.org/1232758
- Zadanie domowe: Wykonaj zadania z karty pracy Ó czy u?.
Karta pracy
Ó czy u?
- Uzupełnij tekst literami u i ó.
W __biegły wtorek nasza klasa __dała się do teatru na przedstawienie pod tyt__łem Tr__dny wyb__r. Przed rozpoczęciem spektakl__ wysł__chaliśmy kr__tkiego przem__wienia reżysera widowiska, kt__ry opowiedział nam, w jaki spos__b powstaje przedstawienie. Wszystko, co m__wił, było bardzo interes__jące i zaskak__jące nie sądziliśmy, że przygotowanie spektakl__ wymaga tyle tr__d__.
Chwilę po wystąpieni__ reżysera k__rtyna poszła w g__rę, a naszym oczom __kazały się okazałe, c__downe dekoracje. Znaczną ich część zajmowały błękitne morskie fale wykonane z r__żnych materiał__w tkanin, tekt__ry i papier__. Na ich tle widniała sporych rozmiar__w żagl__wka, zawieszona na dość gr__bych linach.
Spektakl zrobił na nas ogromne wrażenie opowiadał o przygodach żeglarza, który samotnie wł__czył się po morzach i oceanach w posz__kiwaniu skrzyni pełnej drogocennych diament__w. W sz__stym roku swoich podr__ży odnalazł w końcu __w skarb. Dł__go się nim jednak nie cieszył, ponieważ w drodze powrotnej do dom__ spotkała go b__urza jego ł__dź zatonęła, a on sam wylądował na bezl__dnej wyspie, gdzie miał spędzić resztę swojego życia.
- Odszukaj wyrazy ukryte w zamieszczonym ciągu liter. Następnie zapisz otrzymane słowa w wyznaczonych miejscach i uzasadnij ich pisownię.
kółwódstrójwórkrójróżnypróżnypióroszóstka
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
_______________ _____________________________________________________
Opracowanie: Justyna Czarnecka
© Szkoła Podstawowa w Darominie