Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - monitora interaktywnego.
Nauczyciel prowadzący - Anna Nowak
Temat: Gram w kolory
Cele:
- wdrożenie dzieci do wykorzystywania nowoczesnych urządzeń i technologii w edukacji i zabawie,
- poznanie i doskonalenie umiejętności pracy z monitorem dotykowym/interaktywnym,
- rozwijanie myślenia matematycznego,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- wspieranie aktywności i samodzielności,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy,
- wdrażanie koncentracji uwagi na danym, konkretnym działaniu.
Metody: objaśnienia, działania praktyczne na ekranie dotykowym
Pomoce: zagadki, kartki z kolorami, ekran interaktywny, aplikacja Matematyczne zoo (matzoo.pl)
Przebieg zajęć:
- Powitanie słownymi zagadkami o kolorach:
Zagadka o kolorze fioletowym
Jakim kolorem pytam wszystkich
maluję fiołki lub śliwki.
Zagadka o białym kolorze
To będzie bardzo
łatwa zagadka.
Jaki masz kolor
w śniegowych płatkach?
Zagadka o brązowym kolorze
W jakim kolorze
borowik elegant
na swoją głowę
kapelusz przywdziewa?
Zagadka o czarnym kolorze
Takiego koloru jest węgiel
i kominiarskie ubranie,
a także smoła i sadza,
kto zgadnie, nagrodę dostanie.
Zagadka o czerwonym kolorze
To kolor auta strażackiego
i barwa serca gorącego.
Raz, dwa, trzy, zgadujesz ty!
Zagadka o kolorze niebieskim
To kolor morza, rzeki
i pogodnego nieba.
Pomyśleć nad tym trzeba!
Zagadka o kolorze zielonym
To kolor liści i trawy,
czy już odpowiedź mamy?
Zagadka o żółtym kolorze
Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu
powiedzcie jaki kolor je łączy.
- Wprowadzenie i zapoznanie dzieci z ekranem dotykowym/interaktywnym - objaśnienie zasad użytkowania.
- Zadania z wykorzystaniem aplikacji Matematyczne zoo (wszystkie polecenia są odtwarzane/ czytane przez lektora, nauczyciel dodatkowo objaśnia polecenie, każde z dzieci podchodzi do ekranu osobno, za każde poprawne odpowiedzi są udzielane ananasy punkty na koncie grupy, gdy wskazanie jest błędne odpowiedź zaznacza się na czerwona a dziecko ma możliwość poprawić ją na poprawną).
- zadanie wprowadzające Kliknij w podany kolor :
na ekranie wyświetlają się trzy kolorowe kwadraty, zadaniem dziecka po usłyszeniu nazwy koloru np. żółty jest dotknięcie/zaznaczenie odpowiedniego kwadratu w danej barwie;
- Klikaj pary w tych samych kolorach np. marchewka - pomarańcza
- Zaznacz wszystkie przedmioty o podanym kolorze:
- Podsumowanie, omówienie zajęć i zakończenie piosenką Kolorowe kredki - muzyka + teledysk ( źródło - https://www.youtube.com/watch?v=fWELNWWycOU).
Opracowanie : Anna Nowak
© Szkoła Podstawowa w Darominie