Scenariusz lekcji w kl. 6 szkoły podstawowej z zastosowaniem monitora interaktywnego.
Temat: Pierścienice- zwierzęta, które mają segmentowane ciało.
Cele lekcji:
Uczeń:
- poznaje środowiska życia pierścienic,
- prezentuje cechy wspólne i różnice między pierścienicami,
- analizuje budowę i czynności życiowych pierścienic,
- rozpoznaje pierścienice wśród innych zwierząt,
- wymienia przykłady gatunków pierścienic i rozróżnia je na ilustracjach,
- omawia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
Metody pracy:
- praca z podręcznikiem, zadania interaktywne w aplikacji learning apps, mini wykład, prezentacja multimedialna.
Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, monitor interaktywny, multibook
Formy pracy:
- indywidualna, praca w parach.
Faza wstępna (8 min.):
- sprawy organizacyjne, kontrola pracy domowej.
- uczniowie przypominają informacje o poznanych dotychczas grupach zwierząt korzystając z aplikacji https://learningapps.org/display?v=p0ry75uf519, dopasowują przykład zwierzęcia do poznanej grupy.
Faza realizacyjna (30 min.):
- podanie tematu i celów lekcji,
- podział klasy na 6 grup (uczniowie losują numery i łączą się wg nich w pary), otrzymują zagadnienia zgodnie z wylosowanym numerem:
- Środowisko życia pierścienic.
- Budowa ciała pierścienic na przykładzie dżdżownicy.
- Przegląd wybranych gatunków pierścienic żyjących w glebie.
- Przegląd pierścienic żyjących w wodach słodkich.
- Przegląd pierścienic żyjących w wodach słonych.
- Znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
Uczniowie pracują 5 minut, wykorzystując informacje zawarte z podręczniku Puls życia wyd. Nowa Era.
Następnie prezentują podane zagadnienia na forum klasy, nauczyciel uzupełnia wypowiedź uczniów przygotowaną wcześniej prezentacją multimedialną.
Po prezentacji grup uczniowie wykonują zadania z zeszytu ćwiczeń (ćw. 1 i 2 str. 34)
Faza podsumowująca (7 min):
Sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości przez uczniów, uczniowie indywidualnie rozwiązują test jednokrotnego wyświetlony na monitorze interaktywnym (https://learningapps.org/display?v=ptdqwb1ij19).
Zadanie pracy domowej:
wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń (3,4, 5 str. 35,37) dla chętnych doświadczenie ze str. 36 i 37 w zeszycie ćwiczeń
Opracowanie: Monika Jaśkiewicz- Wielgus
© Szkoła Podstawowa w Darominie