Scenariusz lekcji w kl. 6 szkoły podstawowej z zastosowaniem monitora interaktywnego.


Temat: Pierścienice- zwierzęta, które mają segmentowane ciało.

Cele lekcji:

Uczeń:

  • poznaje środowiska życia pierścienic,
  • prezentuje cechy wspólne i różnice między pierścienicami,
  • analizuje budowę i czynności życiowych pierścienic,
  • rozpoznaje pierścienice wśród innych zwierząt,
  • wymienia przykłady gatunków pierścienic i rozróżnia je na ilustracjach,
  • omawia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
Metody pracy:

  • praca z podręcznikiem, zadania interaktywne w aplikacji learning apps, mini wykład, prezentacja multimedialna.
Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, monitor interaktywny, multibook

Formy pracy:
  • indywidualna, praca w parach.
Faza wstępna (8 min.):
  • sprawy organizacyjne, kontrola pracy domowej.
  • uczniowie przypominają informacje o poznanych dotychczas grupach zwierząt korzystając z aplikacji https://learningapps.org/display?v=p0ry75uf519, dopasowują przykład zwierzęcia do poznanej grupy.
Faza realizacyjna (30 min.):
  • podanie tematu i celów lekcji,
  • podział klasy na 6 grup (uczniowie losują numery i łączą się wg nich w pary), otrzymują zagadnienia zgodnie z wylosowanym numerem:
    1. Środowisko życia pierścienic.
    2. Budowa ciała pierścienic na przykładzie dżdżownicy.
    3. Przegląd wybranych gatunków pierścienic żyjących w glebie.
    4. Przegląd pierścienic żyjących w wodach słodkich.
    5. Przegląd pierścienic żyjących w wodach słonych.
    6. Znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
Uczniowie pracują 5 minut, wykorzystując informacje zawarte z podręczniku „Puls życia” wyd. Nowa Era.
Następnie prezentują podane zagadnienia na forum klasy, nauczyciel uzupełnia wypowiedź uczniów przygotowaną wcześniej prezentacją multimedialną.
Po prezentacji grup uczniowie wykonują zadania z zeszytu ćwiczeń (ćw. 1 i 2 str. 34)

Faza podsumowująca (7 min): Sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości przez uczniów, uczniowie indywidualnie rozwiązują test jednokrotnego wyświetlony na monitorze interaktywnym (https://learningapps.org/display?v=ptdqwb1ij19).

Zadanie pracy domowej:
wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń (3,4, 5 str. 35,37) dla chętnych doświadczenie ze str. 36 i 37 w zeszycie ćwiczeń

Opracowanie: Monika Jaśkiewicz- Wielgus

© Szkoła Podstawowa w Darominie