Scenariusz zajęć z historii w klasie VI z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska

Data: 10.12.2019 r.

Temat: W obronie granic Rzeczpospolitej – podsumowanie wiadomości.

Cele lekcji

Uczeń:

  • poprawnie posługuję się pojęciami: liberum veto, wolna elekcja, piechota wybraniecka, husaria, Kozacy, chan, sułtan,
  • wymienia i wskazuje na mapie sąsiadów, z którymi Rzeczpospolita toczyła wojny w XVII w.,
  • wskazuję przyczyny i skutki wojen w XVII w. dla Rzeczpospolitej ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu państwa,
  • porządkuję chronologicznie najważniejsze wydarzenia z czasów konfliktów Rzeczpospolitej w XVII w.,
  • wskazuje na mapie tereny utracone przez Rzeczpospolitą w XVII w.,


Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem i mapą, praca z monitorem interaktywnym.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik „Wczoraj i dziś 6”, karta pracy, monitor interaktywny, prezentacja multimedialna – mapa „Rzeczpospolita w XVII w.”, aplikacja: LearningApps.org

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • sprawdzenie obecności,
  • sprawdzenie pracy domowej,
  • przedstawienie przebiegu i celów lekcji.
  • podanie tematu lekcji: W obronie granic Rzeczpospolitej – podsumowanie wiadomości.


Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wyjaśniają, dlaczego wiek XVII jest nazywany wiekiem wojen Rzeczpospolitej.
  2. Podział klasy na cztery grupy i losowo przydzielenie zadani. Każda z grup przygotowuję informację na temat jego z konfliktów Rzeczpospolitej z XVII w.
  3. Uczniowie pracują w grupach, czas pracy maksymalnie 7 min.
  4. Prezentacja pracy wykonanej w grupach. Na środek klasy wychodzą trzy osoby:
    • Pierwszy uczeń przedstawia przyczyny, przebieg i skutki konfliktu.
    • Drugi uczeń w trakcie prezentacji na mapie (monitor interaktywny) jednym kolorem zakreśla miejsca bitwy, obszar sporny, ziemie utracone. Tak, aby po prezentacji każdej z grup na jednej mapie różnymi kolorami zaznaczone były poszczególne konflikty: kolor żółty – wojny ze Szwecją, kolor niebieski – konflikt z Kozakami, kolor zielony – wojny z Rosją, kolor czerwony – wojny z Turcją.
    • Trzeci uczeń na wyrysowanej na tablicy osi czasu zaznacza najważniejsze daty oraz zakreśla czas trwania danego konfliktu. Używa koloru jak powyżej.
    • Pozostali uczniowie na podstawie prezentacji uzupełniają zadania na karcie pracy – mapa i oś czasu.
  5. Po zakończonej prezentacji uczniowie mają przed sobą sporządzoną przez siebie mapę i oś czasu. Nauczyciel prosi, aby przyjrzeli się im dobrze i wskazali jakie wnioski można z nich wyciągnąć.
    • Część konfliktów nakłada się na siebie w tym samy czasie.
    • Konflikty objęły obszar całej Rzeczpospolitej.
  6. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie sporządzonej mapy, osi czasu a także informacji z poprzednich lekcji wymienili skutki działań wojennych prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII w. Uczniowie wyjaśniają przyczyny kryzysu władzy w Rzeczpospolitej.
Faza podsumowująca:

Przy pomocy ćwiczenia – pasujące pary, uczniowie przypominają i utrwalają pojęcia, które poznali w ostatnim dziale.
https://learningapps.org/watch?v=p1k2mo0mn19

Rozwiązanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują poszczególne bitwy z konfliktami Rzeczpospolitej w XVII w.
https://learningapps.org/watch?v=pus8nex2t19

Zadanie domowe - zadania z zeszytu ćwiczeń.

Opracowanie: Małgorzata Kędzierska

© Szkoła Podstawowa w Darominie