Scenariusz zajęć z historii w klasie VI z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Kędzierska
Data: 10.12.2019 r.
Temat: W obronie granic Rzeczpospolitej podsumowanie wiadomości.
Cele lekcji
Uczeń:
- poprawnie posługuję się pojęciami: liberum veto, wolna elekcja, piechota wybraniecka, husaria, Kozacy, chan, sułtan,
- wymienia i wskazuje na mapie sąsiadów, z którymi Rzeczpospolita toczyła wojny w XVII w.,
- wskazuję przyczyny i skutki wojen w XVII w. dla Rzeczpospolitej ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu państwa,
- porządkuję chronologicznie najważniejsze wydarzenia z czasów konfliktów Rzeczpospolitej w XVII w.,
- wskazuje na mapie tereny utracone przez Rzeczpospolitą w XVII w.,
Metody pracy: rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem i mapą, praca z monitorem interaktywnym.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
podręcznik Wczoraj i dziś 6, karta pracy, monitor interaktywny, prezentacja multimedialna mapa Rzeczpospolita w XVII w., aplikacja: LearningApps.org
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
- sprawdzenie obecności,
- sprawdzenie pracy domowej,
- przedstawienie przebiegu i celów lekcji.
- podanie tematu lekcji: W obronie granic Rzeczpospolitej podsumowanie wiadomości.
Faza realizacyjna:
- Uczniowie wyjaśniają, dlaczego wiek XVII jest nazywany wiekiem wojen Rzeczpospolitej.
- Podział klasy na cztery grupy i losowo przydzielenie zadani. Każda z grup przygotowuję informację na temat jego z konfliktów Rzeczpospolitej z XVII w.
- Uczniowie pracują w grupach, czas pracy maksymalnie 7 min.
- Prezentacja pracy wykonanej w grupach. Na środek klasy wychodzą trzy osoby:
- Pierwszy uczeń przedstawia przyczyny, przebieg i skutki konfliktu.
- Drugi uczeń w trakcie prezentacji na mapie (monitor interaktywny) jednym kolorem zakreśla miejsca bitwy, obszar sporny, ziemie utracone. Tak, aby po prezentacji każdej z grup na jednej mapie różnymi kolorami zaznaczone były poszczególne konflikty: kolor żółty wojny ze Szwecją, kolor niebieski konflikt z Kozakami, kolor zielony wojny z Rosją, kolor czerwony wojny z Turcją.
- Trzeci uczeń na wyrysowanej na tablicy osi czasu zaznacza najważniejsze daty oraz zakreśla czas trwania danego konfliktu. Używa koloru jak powyżej.
- Pozostali uczniowie na podstawie prezentacji uzupełniają zadania na karcie pracy mapa i oś czasu.
- Po zakończonej prezentacji uczniowie mają przed sobą sporządzoną przez siebie mapę i oś czasu. Nauczyciel prosi, aby przyjrzeli się im dobrze i wskazali jakie wnioski można z nich wyciągnąć.
- Część konfliktów nakłada się na siebie w tym samy czasie.
- Konflikty objęły obszar całej Rzeczpospolitej.
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie sporządzonej mapy, osi czasu a także informacji z poprzednich lekcji wymienili skutki działań wojennych prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII w. Uczniowie wyjaśniają przyczyny kryzysu władzy w Rzeczpospolitej.
Faza podsumowująca:
Przy pomocy ćwiczenia pasujące pary, uczniowie przypominają i utrwalają pojęcia, które poznali w ostatnim dziale.
https://learningapps.org/watch?v=p1k2mo0mn19
Rozwiązanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują poszczególne bitwy z konfliktami Rzeczpospolitej w XVII w.
https://learningapps.org/watch?v=pus8nex2t19
Zadanie domowe - zadania z zeszytu ćwiczeń.
Opracowanie: Małgorzata Kędzierska