SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM GRUPA 6- LATKÓW Z wykorzystaniem TIK
PROWADZĄCY : Teresa Madej
TEMAT ZAJĘĆ: Dzień Pluszowego Misia
Data: 22.11.2019 r.
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie wspólnoty, integrowanie grupy przedszkolnej;
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odtwarzanie rytmów 3-4 elementowych słuchowo- ruchowych;
- utrwalenie informacji o niedźwiedziach jako dzikich zwierzętach(bezpieczeństwo);
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach;
- doskonalenie myślenia przyczynowo - skutkowego układanie historii na zadany temat
CELE SZCZEGÓŁOWE:
dziecko :
- określa podobieństwa i różnice pomiędzy maskotkami;
- formułuje wypowiedzi, starając się posługiwać pełnymi zdaniami;
- porównuje wygląd maskotek dzieci z grupy zgodnie z instrukcją;
- tworzy wspólne opowiadanie na określony temat;
- ustala kolejność liczb;
- czeka na swoją kolej podczas zabawy językowej i zabaw z wykorzystaniem monitora interaktywnego;
- samodzielnie wyszukuje informacje na temat niedźwiedzi i misiów;
- wypowiada się na forum grupy;
- odwzorowuje rytm wzrokowo-ruchowy.
POMOCE DYDAKTYCZNE: kartoniki z symbolami i napisami: IMIĘ, KOLOR, ŁAPKI, GŁOWA; kartki formatu A4 z napisami NIEDŹWIEDŹ i MIŚ dla każdej grupy; mazaki; książki, albumy, zdjęcia z niedźwiedziem brunatnym; monitor interaktywny; karty pracy; pluszowe misie przyniesione przez dzieci.
METODY: słowne: opowiadanie, rozmowa, instrukcje
czynne: zadań stawianych do wykonania, zabawa naśladowcza
oglądowe: pokaz, praca z książką
FORMY: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Przebieg zajęć:
- Nasze misie podobne czy różne- zabawa językowa i matematyczna.
Nauczyciel wprowadza dzieci do tematu Święta Pluszowego Misia. Dzieci siedzą w kole, każde z nich przedstawia imieniem misia, którego przyniosło na zajęcia. Następnie nauczyciel umieszcza w widocznym dla dzieci miejscu napisy i symbole pokazujące kolejność prezentacji. opowiada o jego charakterystycznych cechach.
- IMIĘ i ilustracja misia wskazującego łapką na siebie,
- KOLOR i obrazek z plamką brązowej, czarnej lub innej farby,
- ŁAPKI i obrazek łapek misia i kostki z 4 kropkami,
- GŁOWA i obrazek głowy misia wraz ze szczegółami. Kiedy dzieci przedstawią swoje misie nauczyciel zaprasza do podsumowania, stawiając pytania.
- Czy wszystkie wasze Przytulanki są takie same?
- Czym się od siebie różnią?
- Jakie są podobieństwa?
- Zabawa Odkrywanka cienio -pary.
http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywanka-3-cieniopary
Dzieci odkrywają obrazki ( kolorowe , cienie)i dopasowują pary . Za prawidłowe rozwiązanie otrzymują misia.
- Opowieść o przygodach misiów zabawa językowa.
Nauczyciel sadza przed dziećmi 3 misiowe przytulanki i zaprasza do tworzenia historii o przygodach misiów: Za chwilę rozpocznę opowiadanie przygody , która przytrafiła się misiom. Nie znam jej zakończenia, będziemy tworzyć ją wspólnie. Każdy zaproponuje po jednym zdaniu. Starajcie się pamiętać o tym co powiedzieli wasi koledzy i koleżanki wcześniej.
Dawno, dawno temu trzy pluszowe misie spadły z półki i wybrały się na spacer do lasu.
Dzieci kontynuują opowieść nauczyciela. Nauczyciel zwraca uwagę na używanie określeń: najpierw, wcześniej, później, następnie .
- Oglądanie prezentacji multimedialnej do piosenki Jadą, jadą misie
https://www.youtube.com/watch?v=AsncQLK6dOg
Chętne dzieci śpiewają i tańczą ze swoimi misiami.
- Zabawa matematyczna Połącz punkty
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/50/polacz-punkty-niedzwiadek
Dzieci pojedynczo podchodzą domonitora interaktywnego i łączą kolejne liczby punkty, przeciągając linie pomiędzy nimi. Po połączeniu wszystkich punktów odsłaniają ukryty obrazek niedźwiadka. Nauczyciel pyta dzieci: Jakie to zwierzę? Jak wygląda niedźwiedź?.
- Niedźwiedź czy miś samodzielne wyszukiwanie informacji
Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły. Rozdaje zespołom kartki podzielone na pół, z napisami do globalnego czytania: NIEDŹWIEDŹ i MIŚ. Zadaniem dzieci jest, korzystając ze zgromadzonych książek, albumów, zdjęć wyszukać i nazwać podobieństwa i różnice pomiędzy niedźwiedziem brunatnym a pluszowym misiem. Następnie dzieci w zespołach zapisują w dostępny sposób ustalenia grup (symbole, litery, rysunki). Dzieci przypinają prace na tablicy magnetycznej.
- Praca z Kartą Pracy - kreślenie linii łączących niedźwiedzia brunatnego i pluszowego misia z obrazkami ilustrującymi ich cechy. Następnie wycinanie i naklejanie obrazków zgodnie z instrukcją , odwzorowanie rytmu wzrokowo- ruchowego.
- Wspólne wykonanie kolorowanki Przytulanie
https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/sztuka-technika-i-kreatywnosc/114/kolorowanka-przytulanie
Dzieci pojedynczo podchodzą do monitora interaktywnego i wybranym kolorem wypełniają kolejne elementy kolorowanki.
- Podsumowanie zajęć
Dzieci które dobrze się bawiły podskakują ze swoim misiem. Dzieci, którym było smutno przykucają z misiem.
Opracowanie : Teresa Madej
© Szkoła Podstawowa w Darominie