SCENARIUSZ ZAJĘĆ  W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM  GRUPA 6- LATKÓW Z wykorzystaniem TIK


PROWADZĄCY : Teresa Madej
TEMAT ZAJĘĆ: Dzień  Pluszowego Misia
Data: 22.11.2019 r.

CELE GŁÓWNE:
  • rozwijanie wspólnoty, integrowanie grupy przedszkolnej;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odtwarzanie rytmów 3-4 elementowych słuchowo- ruchowych;
  • utrwalenie informacji o niedźwiedziach jako dzikich zwierzętach(bezpieczeństwo);
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji w różnych źródłach;
  • doskonalenie myślenia przyczynowo - skutkowego – układanie historii na zadany temat


CELE SZCZEGÓŁOWE:

dziecko :
  • określa podobieństwa i różnice pomiędzy maskotkami;
  • formułuje wypowiedzi, starając się posługiwać pełnymi zdaniami;
  • porównuje wygląd maskotek dzieci z grupy zgodnie z instrukcją;
  • tworzy wspólne opowiadanie na określony temat;
  • ustala kolejność liczb;
  • czeka na swoją kolej podczas zabawy językowej i zabaw z wykorzystaniem monitora interaktywnego;
  • samodzielnie wyszukuje informacje na temat niedźwiedzi i misiów;
  • wypowiada się na forum grupy;
  • odwzorowuje rytm wzrokowo-ruchowy.


POMOCE DYDAKTYCZNE: kartoniki z symbolami i napisami: IMIĘ, KOLOR, ŁAPKI, GŁOWA; kartki  formatu A4 z napisami NIEDŹWIEDŹ i MIŚ dla każdej grupy; mazaki; książki, albumy, zdjęcia  z niedźwiedziem brunatnym; monitor interaktywny; karty pracy; pluszowe misie przyniesione przez dzieci.

METODY: słowne: opowiadanie, rozmowa, instrukcje
  • czynne: zadań stawianych do wykonania, zabawa naśladowcza oglądowe: pokaz, praca z książką


  • FORMY: zbiorowa, grupowa, indywidualna

    Przebieg zajęć:

    1. „Nasze misie podobne czy różne”- zabawa językowa i matematyczna.


    2. Nauczyciel wprowadza dzieci do tematu Święta Pluszowego Misia. Dzieci siedzą w kole, każde z  nich przedstawia imieniem misia, którego przyniosło na zajęcia. Następnie nauczyciel umieszcza w widocznym dla dzieci miejscu napisy i symbole pokazujące kolejność prezentacji. opowiada o jego charakterystycznych cechach.
      1. IMIĘ i ilustracja misia wskazującego łapką na siebie,
      2. KOLOR i obrazek z plamką brązowej, czarnej lub innej farby,
      3. ŁAPKI i obrazek łapek misia i kostki z 4 kropkami,
      4. GŁOWA i obrazek głowy misia wraz ze szczegółami. Kiedy dzieci przedstawią swoje misie nauczyciel zaprasza do podsumowania, stawiając pytania.
        • Czy wszystkie wasze Przytulanki są takie same?
        • Czym się od siebie różnią?
        • Jakie są podobieństwa?
    3. Zabawa „ Odkrywanka  cienio -pary”.
      http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywanka-3-cieniopary
      Dzieci odkrywają obrazki ( kolorowe , cienie)i dopasowują pary . Za prawidłowe rozwiązanie otrzymują misia.
    4. „Opowieść o przygodach misiów” – zabawa językowa.
      Nauczyciel sadza przed dziećmi 3 misiowe przytulanki  i zaprasza do tworzenia historii o przygodach misiów: Za chwilę rozpocznę opowiadanie przygody , która przytrafiła się misiom. Nie znam jej zakończenia, będziemy tworzyć ją wspólnie. Każdy zaproponuje po jednym zdaniu. Starajcie się pamiętać o tym co powiedzieli wasi koledzy i koleżanki wcześniej.
       Dawno, dawno temu trzy pluszowe misie spadły z półki i wybrały się na spacer  do lasu.
      Dzieci kontynuują opowieść nauczyciela. Nauczyciel zwraca uwagę na używanie określeń: najpierw, wcześniej, później, następnie .
    5. Oglądanie prezentacji multimedialnej do piosenki „ Jadą, jadą misie”
      https://www.youtube.com/watch?v=AsncQLK6dOg
      Chętne dzieci śpiewają i tańczą ze swoimi misiami.
    6. Zabawa matematyczna –„ Połącz punkty”
      https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/50/polacz-punkty-niedzwiadek
      Dzieci pojedynczo podchodzą domonitora interaktywnego  i łączą kolejne liczby –punkty, przeciągając linie pomiędzy nimi. Po połączeniu wszystkich  punktów odsłaniają ukryty obrazek niedźwiadka.  Nauczyciel pyta  dzieci: Jakie to zwierzę? Jak wygląda niedźwiedź?.
    7. „Niedźwiedź czy miś” – samodzielne wyszukiwanie informacji
      Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły.  Rozdaje zespołom kartki  podzielone na pół, z napisami do globalnego czytania: NIEDŹWIEDŹ i MIŚ. Zadaniem dzieci jest, korzystając  ze zgromadzonych książek, albumów, zdjęć wyszukać i nazwać  podobieństwa i różnice pomiędzy niedźwiedziem brunatnym  a pluszowym misiem. Następnie dzieci  w zespołach zapisują w dostępny sposób ustalenia grup (symbole, litery, rysunki). Dzieci przypinają prace na tablicy magnetycznej.
    8. Praca z Kartą Pracy -  kreślenie linii łączących niedźwiedzia brunatnego i pluszowego misia z obrazkami ilustrującymi ich cechy. Następnie wycinanie i naklejanie obrazków zgodnie z instrukcją , odwzorowanie rytmu wzrokowo- ruchowego.
    9. Wspólne wykonanie kolorowanki  „Przytulanie”
      https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/sztuka-technika-i-kreatywnosc/114/kolorowanka-przytulanie
      Dzieci pojedynczo podchodzą do monitora interaktywnego i wybranym kolorem wypełniają kolejne elementy kolorowanki.
    10. Podsumowanie zajęć
      Dzieci które dobrze się bawiły podskakują ze swoim misiem. Dzieci, którym było smutno przykucają z misiem.


    11.    

      Opracowanie : Teresa Madej

    © Szkoła Podstawowa w Darominie