SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM GRUPA 6-LATKI Z WYKORZYSTANIEM TIK
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY: Teresa Madej
DATA: 10.01.2020r.
TEMAT ZAJĘĆ: Rzeźby ze śniegu i lodu.
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat;
- rozwijanie umiejętności matematycznych i percepcji wzrokowej poprzez segregowanie, rozdzielanie symboli graficznych według przyjętego kryterium.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- słucha wiersza H. Szeyerowej Co można rzec o śniegu;
- opisuje słowami, czym jest śnieg;
- wypowiada się na forum grupy;
- dba o komfort wypowiedzi innych dzieci;
- prawidłowo reaguje na sygnał stop podczas zabawy ruchowej;
- wykonuje dowolną kompozycję z figur geometrycznych;
- klasyfikuje przedmioty zgodnie z instrukcją;
- rysuje figury geometryczne po śladzie i samodzielnie;
- podaje nazwy figur geometrycznych.
POMOCE DYDAKTYCZNE: gazety, niebieskie figury geometryczne, wycięte z kartki papieru: 3 długie niebieskie prostokąty, 1 szeroki duży i 1 szeroki mały prostokąt, 1 duży trójkąt, 3 małe różne trójkąty, 3 koła o różnej wielkości, 2 takie same, 2 takie same kwadraty małe i 2 duże, CD z nagraniem spokojnej muzyki, karty pracy, monitor interaktywny.
METODY: rozmowa, objaśnienie, zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń, metoda ćwiczeń.
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna
Przebieg zajęć:
- Słuchanie wiersza H. Szeyerowej Co można rzec o śniegu.
Posłuchajcie, kto będzie dzisiaj bohaterem naszych zajęć.
Nauczyciel czyta wiersz.
O śniegu można dużo:
że pada, że prószy,
że kurzy
że nim miecie,
że śnieg wali,
że się kłębi,
że kotłuje się,
wiruje
i ziębi!
O śniegu
można rozmaicie:
śnieg skrzypi,
śnieg skrzy się,
śnieg sypie
i spowija świat
w senną baśniowość
O śniegu można to i owo!
Ale co by się o śniegu
nie rzekło,
zawsze będzie brzmiało
bardzo ciepło.
Ale jakim kto nie spojrzy
na śnieg okiem,
zawsze będzie pod
śniegu urokiem.
- Rozmowa na temat treści wiersza. Nauczyciel zadaje pomocnicze pytania.
Czy już wiecie, o czym dzisiaj będziemy mówić? (o śniegu)
Dzisiaj porozmawiamy o tym, co możemy zrobić ze śniegu.
- Zabawa Na śniegu można
Nauczyciel i dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel zgniata gazetę w kulkę, to będzie kula śniegu. Rzuca kulkę do dziecka, które musi dokończyć zdanie Na śniegu można
- Zabawa Sopel lodu
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które zostaje Królową Śniegu. Na uwówiony sygnał dzieci się rozbiegają. Jeżeli jakieś dziecko zostaje dotknięte przez Królową Śniegu, zamienia się w sopel lodu staje w rozkroku i się nie rusza. Pozostałe dzieci starają się odczarować złapane dzieci, przechodząc między ich nogami.
- Zabawa Rzeźbiarze.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z dziećmi.
- Co znaczy stać się soplem lodu?
- Zastanówcie się jak powstają lodowe rzeźby?
- Jakich narzędzi potrzebujemy do zrobienia rzeźby z lodu?
- Czy do zrobienia lodowej rzeźby potrzebne są figury?
- Jakich figur będziemy potrzebowali do zrobienia np. domu?
Nauczyciel rozdaje dzieciom niebieskie figury wycięte z papieru i mówi:
Zamieńcie się teraz w lodowych rzeźbiarzy i z figur ,które macie przed sobą wykonajcie rzeźby, budowle lub inne przedmioty, które przyjdą wam do głowy (dom, samochód, rower, bałwan itp.)
- Zabawa Przesuń kształt
http://pisupisu.pl/przedszkole/przesun-ksztalt
Zadaniem dzieci jest nakarmienie stworka - dopasowanie kształtu figury do kształtu buzi stworka.
- Zabawa Kra lodowa
Nauczyciel rozkłada na podłodze gazety kry lodowe. Dzieci słysząc muzykę , naśladują jazdę na łyżwach, nartach, lepienie bałwana itp., omijają gazety. Kiedy muzyka umilknie, starają się jak najszybciej stanąć na krach lodowych. Zabawę powtarzamy. Nauczyciel zabiera stopniowo arkusze gazet.
- Zabawy z wykorzystaniem monitora interaktywnego
Figury geometryczne
https://learningapps.org/1189980
Dzieci zaznaczają figury o tym samym kształcie.
https://learningapps.org/3739399
Dzieci dopasowują nazwę do wskazanej figury geometrycznej.Kształty
https://www.matzoo.pl/zerowka/ksztalty_46_320
Dzieci klikają kształt pasujący do obrysu.
- Rysowanie figur po śladzie i samodzielnie - karta pracy
- Podsumowanie Przypomnienie nazw i kształtów figur geometrycznych Dzieci słuchają wierszyka i w odpowiednim momencie wyszukują właściwe figury.
Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło,
Wszyscy bawią się wesoło.
Wciąż nogami przebierają
I figury wybierają .
Każdy kwadrat w ręku trzyma
Już zabawa się zaczyna.
Hop, hop, hop, raz, dwa,
Kwadrat
w rękach każdy ma.
Wiersz powtarzamy wymieniając kolejno każdą figurę.
Opracowanie: Teresa Madej
© Szkoła Podstawowa w Darominie