SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM GRUPA 6-LATKI Z WYKORZYSTANIEM „TIK”


  NAUCZYCIEL PROWADZĄCY: Teresa Madej

DATA: 10.01.2020r.

TEMAT ZAJĘĆ: Rzeźby ze śniegu i lodu.

CELE GŁÓWNE:

  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat; 
  • rozwijanie umiejętności  matematycznych i percepcji wzrokowej poprzez segregowanie, rozdzielanie symboli graficznych według przyjętego kryterium.


CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

 
  • słucha wiersza H. Szeyerowej Co można rzec o śniegu;  
  • opisuje słowami, czym jest śnieg;
  • wypowiada się na forum grupy;
  • dba o komfort wypowiedzi innych dzieci;    
  • prawidłowo reaguje na sygnał stop podczas zabawy ruchowej;   
  • wykonuje dowolną kompozycję z figur geometrycznych;   
  • klasyfikuje przedmioty zgodnie z instrukcją; 
  • rysuje figury geometryczne po śladzie i samodzielnie;   
  • podaje nazwy figur geometrycznych.


POMOCE DYDAKTYCZNE: gazety, niebieskie figury geometryczne, wycięte z kartki papieru: 3 długie niebieskie prostokąty, 1 szeroki duży i 1 szeroki mały prostokąt, 1 duży trójkąt, 3 małe różne trójkąty, 3 koła o różnej wielkości, 2 takie same, 2 takie same kwadraty małe i 2 duże, CD z nagraniem spokojnej muzyki, karty pracy, monitor interaktywny.

METODY: rozmowa, objaśnienie, zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń, metoda ćwiczeń.

FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna

Przebieg zajęć:

  1. Słuchanie wiersza H. Szeyerowej Co można rzec o śniegu.


  2. Posłuchajcie, kto będzie dzisiaj bohaterem naszych zajęć.
    Nauczyciel czyta wiersz.

    O śniegu można dużo:
    że pada, że prószy,
    że kurzy…
    że nim miecie,
    że śnieg wali,
    że się kłębi,
    że kotłuje się,
    wiruje… i ziębi!

    O śniegu
    można rozmaicie:
    śnieg skrzypi,
    śnieg skrzy się,
    śnieg sypie
    i spowija świat
    w senną baśniowość…
    O śniegu można to i owo!
    Ale co by się o śniegu
    nie rzekło,
    zawsze będzie brzmiało
    bardzo ciepło.
    Ale jakim kto nie spojrzy
    na śnieg okiem,
    zawsze będzie pod
    śniegu urokiem.

     
  3. Rozmowa na temat treści wiersza.  Nauczyciel zadaje pomocnicze pytania. Czy już wiecie, o czym dzisiaj będziemy mówić? (o śniegu) Dzisiaj porozmawiamy o tym, co możemy zrobić ze śniegu.
  4. Zabawa „ Na śniegu można…”

  5. Nauczyciel i dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel zgniata gazetę w kulkę, to będzie kula śniegu. Rzuca kulkę do dziecka, które musi dokończyć zdanie   Na śniegu można…

  6. Zabawa „Sopel lodu”

  7. Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które zostaje Królową Śniegu. Na uwówiony sygnał dzieci się rozbiegają. Jeżeli jakieś dziecko zostaje dotknięte przez Królową Śniegu, zamienia się w sopel lodu – staje w rozkroku i się nie rusza. Pozostałe dzieci starają się odczarować złapane dzieci, przechodząc między ich nogami.

  8. Zabawa „ Rzeźbiarze”. 

  9. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę z dziećmi.

    • Co znaczy stać się soplem lodu?
    • Zastanówcie się jak powstają lodowe rzeźby?
    • Jakich narzędzi potrzebujemy do zrobienia rzeźby z lodu?
    • Czy do zrobienia lodowej rzeźby potrzebne są figury?
    • Jakich figur będziemy potrzebowali do zrobienia np. domu?

    Nauczyciel rozdaje dzieciom niebieskie figury wycięte z papieru i mówi:
    Zamieńcie się teraz w lodowych rzeźbiarzy i z figur ,które macie przed sobą wykonajcie rzeźby, budowle lub inne przedmioty, które przyjdą wam do głowy (dom, samochód, rower, bałwan itp.)

  10. Zabawa „Przesuń kształt”


  11. http://pisupisu.pl/przedszkole/przesun-ksztalt

    Zadaniem dzieci jest nakarmienie stworka - dopasowanie kształtu figury do kształtu buzi stworka.

  12. Zabawa    „Kra lodowa”

  13. Nauczyciel rozkłada na podłodze gazety – „ kry lodowe”. Dzieci słysząc muzykę , naśladują jazdę na łyżwach, nartach, lepienie bałwana itp., omijają gazety. Kiedy muzyka umilknie, starają się jak najszybciej stanąć na „krach lodowych”. Zabawę powtarzamy. Nauczyciel zabiera stopniowo arkusze gazet.

  14. Zabawy  z wykorzystaniem monitora interaktywnego


  15. „ Figury geometryczne” https://learningapps.org/1189980 
    Dzieci zaznaczają figury o tym samym kształcie.

    https://learningapps.org/3739399
    Dzieci dopasowują nazwę do wskazanej figury geometrycznej.„Kształty”

    https://www.matzoo.pl/zerowka/ksztalty_46_320
    Dzieci klikają kształt pasujący do obrysu.

  16. Rysowanie figur po śladzie i samodzielnie  - karta pracy


  17. Podsumowanie Przypomnienie nazw i kształtów figur geometrycznych Dzieci słuchają wierszyka i w odpowiednim momencie wyszukują właściwe figury.


  18. Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło,
    Wszyscy bawią się wesoło.
    Wciąż nogami przebierają
    I figury wybierają .
    Każdy kwadrat w ręku trzyma
    Już zabawa się zaczyna.
    Hop, hop, hop, raz, dwa,
    Kwadrat
    w rękach każdy ma.
    Wiersz powtarzamy wymieniając kolejno każdą figurę.
     

    Opracowanie: Teresa Madej

© Szkoła Podstawowa w Darominie