Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadz±cy: Justyna Czarnecka
Data:03.12.2019 r.
Temat: Z czego składa się wypowiedzenie?
Plan działania
- Aktywne wprowadzenie. (Na rozgrzewkę)
- Powtórzenie wiadomo¶ci o głównych czę¶ciach zdania. (Przypomnienie, s. 161)
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu w zdaniach podmiotu i orzeczenia. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.–3.)
- Zapoznanie się z informacjami o podmiocie w dopełniaczu. (Nowa wiadomo¶ć, s. 162, Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
- Wprowadzenie pojęcia orzeczenia imiennego (Nowa wiadomo¶ć, s. 163, Czas na ćwiczenia, ćw. 5., 7.)
- Wskazanie zdań bezpodmiotowych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.)
- Wskazanie poszczególnych czę¶ci zdania.
- Utrwalenie wiadomo¶ci o przydawce, okoliczniku i dopełnieniu. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9.–14.)
- Zadanie pracy domowej.
Co chcemy osi±gn±ć?
Uczeń:
- wyszukuje w tek¶cie potrzebne informacje (I.2.2)
- wskazuje czę¶ci mowy i wyja¶nia, jak± funkcję pełni± w zdaniu (II.1.1)
- rozpoznaje czę¶ci zdania i okre¶la ich funkcję (II.1.8)
- tworzy zdania pojedyncze rozwinięte (II.1.12)
Aktywne wprowadzenie:
- Tworzenie zdań pojedynczych rozwiniętych. Uczniowie zostaj± podzieleni na dwie grupy. Pierwsza z nich otrzymuje kartki z podmiotami, a druga – z orzeczeniami. Wyrazy powinny być dobrane w taki sposób, aby do każdego rzeczownika możliwe było dopasowanie tylko jednego czasownika.
Przykładowy zestaw wyrazów:
rakieta – wyl±dowała
wy¶cig – rozpocz±ł się
drzwi – trzasnęły
smok – pożarł
kosmici – zdziwili się
mikstura – zagotowała się
stworzenie – popiskiwało
ogień – przygasał czarownice – milczały
królowa – rozzło¶ciła się
maszyny – zardzewiały
Zadaniem uczniów jest odszukanie podmiotu lub orzeczenia tworz±cego parę z wylosowanym słowem. Następnie uczestnicy zajęć w tak dobranych parach wymy¶laj± do utworzonego wspólnie zdania nierozwiniętego co najmniej cztery okre¶lenia i wspólnie redaguj± zdanie pojedyncze rozwinięte.
- Ćwiczenie praktyczne. Uczestnicy zajęć wykonuj± zadania z karty pracy 1. „Królowie zdania”. Mog± pracować w parach. Wskazuj± podmioty oraz orzeczenia w wypowiedzeniach i uzupełniaj± tabelę informacjami na temat tych czę¶ci zdania.
- Uczniowie graj± w Koło fortuny: https://learningapps.org/1225647
Wskazanie poszczególnych czę¶ci zdania:
Propozycja 1. – Ćwiczenie praktyczne. Uczniowie wykonuj± zadanie/ wykre¶lankę, w celu utrwalenia
i przypomnienia czę¶ci zdania: https://learningapps.org/4740184
Podczas rozmowy kierowanej uczniowie wspólnie z nauczycielem analizuj± tabelę zamieszczon± w Przypomnieniu ze s. 164, zwracaj±c szczególn± uwagę na funkcje składniowe przydawki, dopełnienia i okolicznika. Następnie wykonuj± ustnie ćwiczenie 8. W dalszej kolejno¶ci uczestnicy zajęć rozwi±zuj± zadania z karty pracy.
- „Mistrz zdania pojedynczego” – z podanych zdań wypisuj± przydawki, okoliczniki oraz dopełnienia.
Na podstawie wynotowanych przykładów uzupełniaj± tabelę: charakteryzuj± funkcje poszczególnych czę¶ci zdania, zadaj± do nich pytania i wskazuj±, którymi czę¶ciami mowy mog± być wyrażone.
W łatwiejszym wariancie karty uczniowie z każdego spo¶ród podanych zdań wypisuj± wskazan± w poleceniu czę¶ć mowy, zadaj± do niej pytanie i okre¶laj±, jak± pełni funkcję w wypowiedzeniu.
Uczniowie zapoznaj± się z pojęciem orzeczenia imiennego i czasownikowego, próbuj± zastosować zdobyt± wiedzę w praktyce. Rozwi±zuj± zadanie: https://learningapps.org/1497994
Zadanie pracy domowej:
Ćwiczenie praktyczne. Uczestnicy zajęć wykonuj± zadania z karty pracy 3.
„Wiem i umiem” – tworz± schematy podanych wypowiedzeń i nazywaj± poszczególne czę¶ci zdania.
Opracowanie:Justyna Czarnecka
© Szkoa Podstawowa w Darominie