Scenariusz lekcji języka polskiego z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadz±cy: Justyna Czarnecka
Data:03.12.2019 r.
Temat: Z czego składa się wypowiedzenie?

Plan działania

  1. Aktywne wprowadzenie. (Na rozgrzewkę)
  2. Powtórzenie wiadomo¶ci o głównych czę¶ciach zdania. (Przypomnienie, s. 161)
  3. Ćwiczenia w rozpoznawaniu w zdaniach podmiotu i orzeczenia. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.–3.)
  4. Zapoznanie się z informacjami o podmiocie w dopełniaczu. (Nowa wiadomo¶ć, s. 162, Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
  5. Wprowadzenie pojęcia orzeczenia imiennego (Nowa wiadomo¶ć, s. 163, Czas na ćwiczenia, ćw. 5., 7.)
  6. Wskazanie zdań bezpodmiotowych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.)
  7. Wskazanie poszczególnych czę¶ci zdania.
  8. Utrwalenie wiadomo¶ci o przydawce, okoliczniku i dopełnieniu. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9.–14.)
  9. Zadanie pracy domowej.


Co chcemy osi±gn±ć? Uczeń:

  • wyszukuje w tek¶cie potrzebne informacje (I.2.2)
  • wskazuje czę¶ci mowy i wyja¶nia, jak± funkcję pełni± w zdaniu (II.1.1)
  • rozpoznaje czę¶ci zdania i okre¶la ich funkcję (II.1.8)
  • tworzy zdania pojedyncze rozwinięte (II.1.12)


Aktywne wprowadzenie:
  1. Tworzenie zdań pojedynczych rozwiniętych. Uczniowie zostaj± podzieleni na dwie grupy. Pierwsza z nich otrzymuje kartki z podmiotami, a druga – z orzeczeniami. Wyrazy powinny być dobrane w taki sposób, aby do każdego rzeczownika możliwe było dopasowanie tylko jednego czasownika.


  2. Przykładowy zestaw wyrazów:

    rakieta – wyl±dowała
    wy¶cig – rozpocz±ł się
    drzwi – trzasnęły
    smok – pożarł
    kosmici – zdziwili się
    mikstura – zagotowała się
    stworzenie – popiskiwało
    ogień – przygasał czarownice – milczały
    królowa – rozzło¶ciła się
    maszyny – zardzewiały

    Zadaniem uczniów jest odszukanie podmiotu lub orzeczenia tworz±cego parę z wylosowanym słowem. Następnie uczestnicy zajęć w tak dobranych parach wymy¶laj± do utworzonego wspólnie zdania nierozwiniętego co najmniej cztery okre¶lenia i wspólnie redaguj± zdanie pojedyncze rozwinięte.

  3. Ćwiczenie praktyczne. Uczestnicy zajęć wykonuj± zadania z karty pracy 1. „Królowie zdania”. Mog± pracować w parach. Wskazuj± podmioty oraz orzeczenia w wypowiedzeniach i uzupełniaj± tabelę informacjami na temat tych czę¶ci zdania.
  4. Uczniowie graj± w Koło fortuny: https://learningapps.org/1225647


  5. Wskazanie poszczególnych czę¶ci zdania:

    Propozycja 1. – Ćwiczenie praktyczne. Uczniowie wykonuj± zadanie/ wykre¶lankę, w celu utrwalenia i przypomnienia czę¶ci zdania: https://learningapps.org/4740184

    Podczas rozmowy kierowanej uczniowie wspólnie z nauczycielem analizuj± tabelę zamieszczon± w Przypomnieniu ze s. 164, zwracaj±c szczególn± uwagę na funkcje składniowe przydawki, dopełnienia i okolicznika. Następnie wykonuj± ustnie ćwiczenie 8. W dalszej kolejno¶ci uczestnicy zajęć rozwi±zuj± zadania z karty pracy.

  6. „Mistrz zdania pojedynczego” – z podanych zdań wypisuj± przydawki, okoliczniki oraz dopełnienia. Na podstawie wynotowanych przykładów uzupełniaj± tabelę: charakteryzuj± funkcje poszczególnych czę¶ci zdania, zadaj± do nich pytania i wskazuj±, którymi czę¶ciami mowy mog± być wyrażone.

    W łatwiejszym wariancie karty uczniowie z każdego spo¶ród podanych zdań wypisuj± wskazan± w poleceniu czę¶ć mowy, zadaj± do niej pytanie i okre¶laj±, jak± pełni funkcję w wypowiedzeniu.

    Uczniowie zapoznaj± się z pojęciem orzeczenia imiennego i czasownikowego, próbuj± zastosować zdobyt± wiedzę w praktyce. Rozwi±zuj± zadanie: https://learningapps.org/1497994


  7. Zadanie pracy domowej:

    Ćwiczenie praktyczne. Uczestnicy zajęć wykonuj± zadania z karty pracy 3.
    „Wiem i umiem” – tworz± schematy podanych wypowiedzeń i nazywaj± poszczególne czę¶ci zdania.

    Opracowanie:Justyna Czarnecka

© Szkoa Podstawowa w Darominie