Scenariusz zaj z wychowania do życia w rodzinie w kl. V z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadzcy: Monika Jakiewicz- Wielgus
Data: 12.12.2019 r.
Temat: Moja dieta

Cele edukacyjne:

  • Zrozumienie pojęć „ zrównoważona dieta”, „¶mieciowe jedzenie”.
  • Umiejętno¶ć wyboru zdrowego stylu życia.


Tre¶ci nauczania:

  • Promocja zdrowych nawyków żywieniowych.
  • Zdrowy styl życia
  • Piramida pokarmowa,
  • BMI, zapotrzebowanie energetyczne
  • Elementy programu edukacyjnego „ Trzymaj formę”


Osi±gnięcia uczniów:

  • Okazywanie szacunku dla ludzkiego ciała; troska o zdrowie, wła¶ciwe odżywianie,
  • Wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych.
  • Umiejętno¶ć dokonywania wyborów pomiędzy zdrowymi produktami a „¶mieciowym jedzeniem”
  • uzasadnia konieczno¶ć stosowania diety zróżnicowanej i dostosowanej do potrzeb organizmu (wiek, płeć, stan zdrowia, aktywno¶ć fizyczna itp.), oblicza indeks masy ciała


Metody pracy:

  • pogadanka, rozmowa kierowana,
  • pokaz multimedialny
  • ćwiczenia interaktywne


Formy pracy:

  • praca indywidualna i grupowa


¦rodki dydaktyczne:
  • zeszyt ucznia, flamastry, papier, monitor interaktywny


Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co jedli dzi¶ na ¶niadanie oraz co przynie¶li na drugie ¶niadanie. Uczniowie zapisuj± nazwy tych produktów na kartkach i przywieszaj± za pomoc± magnesów na tablicy.
  2. Nauczyciel informuje uczniów, że tematem dzisiejszej lekcji będzie zdrowe odżywianie i styl życia. Wybrany uczeń czyta wstęp z zeszytu ucznia.


Faza realizacyjna:
  1. Nauczyciel pyta uczniów co oznacza sformułowanie „dieta”, „zróżnicowana dieta”, „¶mieciowe jedzenie”. Ważne jest, aby uczniowie, że dieta to opis tego, co jemy, a nie utraty wagi (odchudzanie). Nauczyciel rozmawia z uczniami, dlaczego fast foody to „¶mieciowe jedzenie” oraz z czego wynika tak duża popularno¶ć tego typu jedzenie. Pyta, jak firmy sprzedaj±ce tego typu jedzenie zachęcaj± ludzi,(a szczególnie dzieci) do korzystania z ich produktów. Czy jest to uczciwe?
  2. Nauczyciel zapowiada pokaz multimedialny p. t. „ B±dĽ aktywny, trzymaj formę”, prosi uczniów aby uważnie słuchali, gdyż na koniec będ± rozwi±zywać quiz z nim zwi±zany.
  3. Nauczyciel omawia poszczególne zasady zdrowego stylu życia: rolę aktywno¶ci fizycznej, udział poszczególnych składników pokarmowych w diecie oraz ich rolę. Zwraca uwagę na czytanie etykiet produktów i warto¶ć kaloryczn± posiłków. Po zakończonym pokazie uczniowie dobieraj± się w pary i odpowiadaj± na pytania quizowi zwi±zane z wcze¶niejsz± prezentacj± multimedialn±.
  4. Uczniowie obliczaj± swoje BMI oraz warto¶ć energetyczn± swoich posiłków korzystaj±c ze strony https://www.trzymajforme.pl/strona-glowna-1?lang_id=1
  5. Chętni uczniowie korzystaj±c z monitora interaktywnego sprawdzaj±, czy żyj± zdrowo w zakładce „Zbilansuj się”.


Faza podsumowuj±ca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 3 z zeszytu ucznia „ Moje dorastanie”. Chętne osoby czytaj± swoje podkre¶lone odpowiedzi, wspólnie je omawiaj±.
  2. Nauczyciel wraca do listy produktów spożywczych, wymienionych przez uczniów
  3. i zapisanych na pocz±tku lekcji. Prosi, aby teraz uczniowie uporz±dkowali je od produktów zdrowych, warto¶ciowych i potrzebnych, do tych, które niestety s± niezdrowe. Pyta, które produkty można by wykre¶lić z dzisiejszego jadłospisu ucznia.
  4. Praca domowa: ułóż jadłospis na jeden dzień, który jest zgodny z piramid± pokarmow±.


Opracowanie: Monika Ja¶kiewicz - Wielgus

© Szkoa Podstawowa w Darominie