Scenariusz zajęć z przyrody w kl. IV z wykorzystaniem TIK


Nauczyciel prowadzący: Monika Jaśkiewicz- Wielgus

Data: 24.02.2020 r.

Temat: Jak organizm odbiera informacje z otoczenia- narząd wzroku i słuchu?

Cele lekcji:

Wiadomości:

  • wymienia narządy zmysłu wzroku i słuchu
  • określa funkcje ucha i oka
  • wymienia elementy budujące oko i ucho


Umiejętności:

  • wskazuje na schemacie narządy układu nerwowego
  • przyporządkowuje zmysł do konkretnego narządu
  • określa rolę narządów zmysłów (wzroku i słuchu) w odbieraniu informacji z otoczenia


Postawy:

  • aktywnie pracuje na lekcji
  • wykazuje postawę badawczą w czasie prowadzenia doświadczeń i obserwacji
  • dba o higienę narządów zmysłów


Formy pracy: zespołowa, indywidualna

Metody pracy: wykład z elementami pogadanki, obserwacje, doświadczenia,

Środki dydaktyczne: model budowy oka, lupy, sznurek, kubki papierowe, monitor interaktywny, ryciny budowy oka i ucha, podręcznik, aplikacja Learning Apps

Tok lekcji:

Faza wstępna

  1. Sprawy organizacyjno-porządkowe.
  2. Kontrola stopnia przyswojenia wiadomości i umiejętności z ostatnich tematów dotyczących układu narządów ruchu i układu oddechowego.


Faza realizacyjna
  1. Nauczyciel omawia budowę układu nerwowego człowieka wykorzystując planszę interaktywną oraz jego funkcje.
  2. Uczniowie wymieniają zmysły, za pomocą których człowiek poznaje świat i określają ich narządy.
  3. Nauczyciel omawia budowę oka wykorzystując do tego celu model oka ludzkiego.
  4. Uczniowie uzupełniają karty pracy budowy oka , chętni uczniowie na monitorze interaktywnym podpisują wybrane elementy budowy oka.
  5. Uczniowie pod kontrolą nauczyciela przeprowadzają doświadczenie: Jak powstaje obraz na siatkówce oka. Do tego celu wykorzystują lupy, białe kartki papieru, kierują światło z lupy na kartkę, wspólnie wyciągają wniosek, że na siatkówce (kartka pełni rolę siatkówki a lupa soczewki) powstaje obraz odwrócony i pomniejszony.
  6. Nauczyciel omawia budowę ucha, wybrani uczniowie na monitorze interaktywnym podpisują elementy budowy ucha, jednocześnie wypełniając własne karty pracy.
  7. Uczniowie pod kontrolą nauczyciela przeprowadzają doświadczenie: „Jak powstają wrażenia słuchowe?” Wykonują prosty model telefonu z papierowych kubków i sznurka. Przedstawiają swoje spostrzeżenia, wnioski.


Faza podsumowująca

  1. Ćwiczenia interaktywne w aplikacji Learning Apps https://learningapps.org/4789670 https://learningapps.org/2904126
  2. Praca domowa napisz w zeszycie jak dbać o narządy zmysłów?

Opracowanie:Monika Jaśkiewicz- Wielgus

© Szkoła Podstawowa w Darominie

Szkoła Podstawowa w Darominie