Scenariusz zajęć z przyrody w kl. IV z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel prowadzący: Monika Jaśkiewicz- Wielgus
Data: 24.02.2020 r.
Temat: Jak organizm odbiera informacje z otoczenia- narząd wzroku i słuchu?
Cele lekcji:
Wiadomości:
- wymienia narządy zmysłu wzroku i słuchu
- określa funkcje ucha i oka
- wymienia elementy budujące oko i ucho
Umiejętności:
- wskazuje na schemacie narządy układu nerwowego
- przyporządkowuje zmysł do konkretnego narządu
- określa rolę narządów zmysłów (wzroku i słuchu) w odbieraniu informacji z otoczenia
Postawy:
- aktywnie pracuje na lekcji
- wykazuje postawę badawczą w czasie prowadzenia doświadczeń i obserwacji
- dba o higienę narządów zmysłów
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: wykład z elementami pogadanki, obserwacje, doświadczenia,
Środki dydaktyczne: model budowy oka, lupy, sznurek, kubki papierowe, monitor interaktywny, ryciny budowy oka i ucha, podręcznik, aplikacja Learning Apps
Tok lekcji:
Faza wstępna
- Sprawy organizacyjno-porządkowe.
- Kontrola stopnia przyswojenia wiadomości i umiejętności z ostatnich tematów dotyczących układu narządów ruchu i układu oddechowego.
Faza realizacyjna
- Nauczyciel omawia budowę układu nerwowego człowieka wykorzystując planszę interaktywną oraz jego funkcje.
- Uczniowie wymieniają zmysły, za pomocą których człowiek poznaje świat i określają ich narządy.
- Nauczyciel omawia budowę oka wykorzystując do tego celu model oka ludzkiego.
- Uczniowie uzupełniają karty pracy budowy oka , chętni uczniowie na monitorze interaktywnym podpisują wybrane elementy budowy oka.
- Uczniowie pod kontrolą nauczyciela przeprowadzają doświadczenie: Jak powstaje obraz na siatkówce oka. Do tego celu wykorzystują lupy, białe kartki papieru, kierują światło z lupy na kartkę, wspólnie wyciągają wniosek, że na siatkówce (kartka pełni rolę siatkówki a lupa soczewki) powstaje obraz odwrócony i pomniejszony.
- Nauczyciel omawia budowę ucha, wybrani uczniowie na monitorze interaktywnym podpisują elementy budowy ucha, jednocześnie wypełniając własne karty pracy.
- Uczniowie pod kontrolą nauczyciela przeprowadzają doświadczenie: Jak powstają wrażenia słuchowe? Wykonują prosty model telefonu z papierowych kubków i sznurka. Przedstawiają swoje spostrzeżenia, wnioski.
Faza podsumowująca
- Ćwiczenia interaktywne w aplikacji Learning Apps https://learningapps.org/4789670 https://learningapps.org/2904126
- Praca domowa napisz w zeszycie jak dbać o narządy zmysłów?
Opracowanie:Monika Jaśkiewicz- Wielgus
© Szkoła Podstawowa w Darominie